رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 294951

2 روایت از یک ملاقات/ ضرغامی: حامل پیام خاصی درباره حصر نبودم/ حسین کروبی: او مخالف محاکمه پدرم است

ساعت24-بدنبال دیدار حسین کروبی با عزت الله ضرغامی،روزنامه شرق با این دو چهره مصاحبه کرده است.

عزت الله ضرغامی
style="text-align:justify">ابتدا مصاحبه با ضرغامی را می خوانید:

انتشار عکس شما با حسین کروبی،‌ به همراه توضیح کوتاهی در کانال تلگرامی‌تان جالب و در عین حال کمی عجیب بود. امکان دارد خودتان دراین‌باره بیشتر توضیح بدهید؟
من با حسین کروبی رابطه‌ای دوستانه و صمیمی دارم. دلایلش هم متعدد است. یک دلیل آن برمی‌گردد به دوره ریاست آقای کروبی بر مجلس ششم. من آن زمان معاون پارلمانی صداوسیما بودم و با آقای کروبی رابطه خیلی خوبی داشتم. معتقدم هیچ رئیس مجلسی به اندازه آقای کروبی نسبت به صداوسیما نگاه مثبت و حمایتی نداشته است.

مجلس ششم در زمان ریاست دکتر لاریجانی بر صداوسیما به دلایل خاصی که عمده ‌آن هم سیاسی بود، نسبت به رسانه ملی خیلی موضع منفی داشت. بحث تحقیق‌وتفحص از صداوسیما هم در همان دوره انجام شد. با وجود اینکه در آن زمان چنین فضایی بر مجلس ششم حاکم بود اما خود آقای کروبی نگاه مثبتی داشت و هرجا حس می‌کرد فضا از مسیر حق و انصاف خارج می‌شود، شخصا ورود و حمایت می‌کرد. من این را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم.

خود آقای کروبی معتقد بود باید موضع مستقلش را در برابر نگاه‌های تندی که در مجلس وجود داشت، حفظ کند. شاید دو، سه بار با من در این خصوص صحبت کرده بود که با وجود آن نگاه تندی که به صداسیما هست اما نمی‌خواست در آن زمین بازی کند و می‌خواست موضع مستقل خودش را حفظ کند. ایشان از من خواسته بود اگر مورد مهم و خاصی هست، من مستقیم به ایشان بگویم یا از طریق حسین که مورد اعتماد بود به ایشان منتقل کنم. به علت اینکه دفتر حوزه ریاست ترکیبی از افراد مختلف بود، شاید شائبه آن وجود داشته که در پیغام‌ها یا اخبار مهمی که می‌خواستم برسانم، دخالتی صورت گیرد یا شاید نگرانی داشتند آن‌طور که ایشان می‌خواهد، مطلب را دریافت یا پیگیری نکنند برای همین حسین کروبی را معرفی کردند که از طریق ایشان اخبار منتقل شود.

‌در دیدار با حسین کروبی درباره چه چیزهایی صحبت کردید؟
گفت‌وگو و بحث‌های مختلف؛ از فرهنگی- اجتماعی تا سیاسی و قاعدتا حوادث ٨٨. من نگاه خودم را یک دور دیگر راجع به آن حوادث طرح کردم و با هم مرور کردیم. من معتقدم بین آقای کروبی و دیگران باید تفاوتی قائل شویم و این را جاهای مختلف هم مطرح کرده‌ام. معتقدم آقای کروبی در حوادث ٨٨ یک اشتباه مشخص کرد و برخلاف همیشه نتوانست موضع مستقل ولو مخالفش را حفظ کند و عملا در زمین آقای موسوی بازی کرد.

‌شما حامل هیچ پیام مستقیم یا غیرمستقیمی درباره حصر نبودید؟
نخیر؛ این دیدار کاملا رفاقتی و شخصی بود و راجع به موضوعات عادی صحبت کردیم و چای و میوه خوردیم. سعی کردیم رابطه حفظ شود. هیچ پیام خاصی که حساب‌شده باشد، در کار نبود. حفظ همین روابط و سالم‌نگه‌داشتن برخی روابط دوستانه همیشه می‌تواند سازنده باشد.

‌در این چند سال چند بار با حسین کروبی دیدار داشته‌اید؟
دیدار حضوری مستقیم مثل این دیدار که سه ساعت طول کشید، فرصت نشده بود.

‌شما معتقدید حامل پیام خاصی نبودید اما آیا این دیدار سه‌ساعته و انتشار تصویرش حامل هیچ نشانه خاصی هم نیست؟
ملاقات من کاملا جنبه شخصی داشت و هیچ‌گونه پیامی به لحاظ عملکردی و مسئولیتی یا مأموریتی که نهادهای قانونی ذی‌ربط دارند، نداشت. کاملا شخصی بود. من معتقدم اصولا حصر یک راه‌حل برای حفظ امنیت کشور بود. امنیتی که در آن مقطع کاملا مخدوش شده بود و همه مسئولان به این نتیجه رسیده بودند که راه‌حلی مشابه حصر می‌تواند امنیت کشور را حفط کند. حصر مجازات نیست. فکر می‌کنم مسئولان امنیتی، مسئولان وزارت اطلاعات، دولت و رئیس‌جمهوری که رئیس شورای عالی امنیت ملی است و سایر مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی متناسب با فلسفه اصلی حصر می‌توانند عمل دقیق و درستی برای حل آن داشته باشند اما چون یک تصمیم تخصصی است و من شخصا کارشناس این مسئله نیستم، نظر خاصی هم ندارم ولی فکر می‌کنم قاعدتا اوضاع امنیتی و شرایط متفاوت اگر ایجاب کند، شورای عالی امنیت ملی می‌تواند تصمیمات متفاوتی درباره نحوه ایجاد یا تغییر این ممنوعیت و حصر در راستای حفظ امنیت عمومی مردم بگیرد.

مصاحبه با حسین کروبی

‌روایت شما از دیدار با آقای ضرغامی چیست؟
بله همان‌طور که گفتند، ما رابطه‌ای دوستانه از مجلس ششم با هم داشتیم، اما بعد از رخدادهای ٨٨ دیگر ایشان را ندیدم تا اینکه چندوقت قبل تماس گرفتند و ابراز علاقه کردند که ملاقاتی داشته باشیم و من هم یک روز به دفتر ایشان که دفتر رهبری در اختیارشان قرار داده در خیابان پاستور رفتم.

‌یعنی بعد از ٨٨ دیگر همدیگر را ندیده بودید؟
نخیر.

‌چه زمانی این ملاقات رخ داد؟
نزدیک به ٢٠ روز تا یک‌ماه پیش. دقیقا فردای شبی بود که ایشان با شبکه افق گفت‌وگو داشتند. البته من در جریان مصاحبه ایشان با شبکه افق نبودم. فردا که به دیدار ایشان رفتم، متوجه شدم. صحبت‌ها همان‌طور که ایشان گفتند دوستانه بود و درباره رخدادهای ٨٨ و حصر هم به صورت جدی صحبت شد. ایشان مواضع خودشان را داشتند و من هم با توجه به مواضع آقای کروبی، مطالبی را به اطلاع ایشان رساندم. دو نکته‌ای که از صحبت‌های ایشان متوجه شدم این بود که برخلاف نظر بعضی از اصولگرایان، محاکمه آقایان کروبی و موسوی را به صلاح نظام نمی‌دانستند و معتقد بودند با محاکمه چیزی عاید نظام نخواهد شد. دوم اینکه حس کردم ایشان تمایل دارند برای حل مسئله حصر کاری بکنند و با ادامه حصر مخالف بودند، اما عمده نگرانی ایشان به اتفاقات بعد از حصر بازمی‌گشت که من مفصل صحبت کردم که نگرانی‌ای وجود ندارد و اتفاق خاصی بعد از حصر رخ نخواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها