رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 295183

امضاهای دهها میلیارد دلاری از شرق آسیا تا قلب اروپا

ساعت24-طی روزهای گذشته شبکه بانکی مذاکرات گسترده‌ای در رابطه با تامین مالی خارجی با بانک‌هایی از آسیا و اروپا داشت و در نتیجه آن قراردادهایی با ارقام کلان منعقد شد که قابل توجه است.

+951156+
گر چه مذاکرات در رابطه با توسعه روابط بانکی از سال ۱۳۹۲ به بعد و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران رنگ دیگری به خود گرفته و به طور مقدماتی آغاز شده بود، اما بعد از اجرایی شدن برجام در پایان سال ۱۳۹۴ که لغو تحریم‌های بانکی را با خود به همراه داشت به طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس بانک‌های زیادی از سراسر دنیا برای ایجاد روابط با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی وارد مذاکره شدند، هر چند که همچنان انتظارات شبکه بانکی از برجام به طور کامل برآورده نشده و ملاحظاتی از جمله هراس از واکنش‌های آمریکا موجب عقب نشینی برخی بانک‌های بزرگ خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی بوده است. با این حال طی مدت گذشته بانک‌هایی از سوئیس، انگلیس، ایتالیا، اتریش، ژاپن، کره جنوبی، قزاقستان و ... مذاکرات و توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف با بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران داشته و در این بین روابط کارگزاری به طور قابل توجهی نسبت به زمان تحریم افزایش یافته است.

اما یکی از مسائل مورد توجه در مذاکرات بانکی، تامین مالی از طریق انعقاد قرارداد با بانک‌های خارجی است. این موضوع در روزهای گذشته و در سفر هیات ایرانی و همچنین دیدارهایی که در ایران انجام شده به طور پررنگ‌تری دیده می‌شود و قراردادهای با ارقام قابل ملاحظه به امضاء رسیده است.

تفاهم ۱۵ میلیارد یورویی با بانک توسعه چین

در هفته پایانی شهریورماه هیاتی از بانک مرکزی و به سرپرستی ولی‌اله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - به چین سفر کردند که با انعقاد قراردادهای چند میلیارد دلاری همراه شد. بانک مرکزی ایران و بانک "توسعه" چین یادداشت تفاهمی معادل ۱۵ میلیارد یورو با موضوع ارائه تسهیلات تأمین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی امضاء کردند. این یادداشت تفاهم، علاوه بر تبیین چارچوب همکاری میان بانک های ایرانی و چینی، مبنایی برای روابط بلند مدت با بانک توسعه چین در زمینه‌های فنی، عملیاتی و آموزش نیروی انسانی خواهد بود. در این دیدار مسائل دیگری همچون تسویه پولی و استفاده از ارزهای محلی در روابط میان دو کشور نیز مورد توجه بود.

قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بانک‌های ایرانی با چین

در جریان سفر هیات ایرانی به چین یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین پنج بانک ایرانی با شرکت «سیتیک تراست» چین منعقد شد. این قرارداد به ارزهای «یوان» و «یورو» بین بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین است.

منابع ناشی از قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری به منظور تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ ایران که مجوزهای لازم را با طی مراحل قانونی اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت. از شرایط اختصاص منابع به پروژه‌ها این خواهد بود که دوره ساخت و بازپرداخت متناسب با هر پروژه بین ۱۰ تا ۱۲ سال است.

قرارداد یک میلیارد یورویی با بانکی در قلب اروپا

اما دیگر مذاکرات بانکی ایران در هفته اخیر به سفر سید احمد عراقچی - معاون ارزی بانک مرکزی - و هیات همراه او به اتریش مربوط می‌شود. بر این اساس قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش منعقد شد. قرارداد تامین مالی یک میلیارد یورویی بین بانک‌های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضاء شد. «اوبر بانک» یک بانک منطقه‌ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد.

به موجب این قرارداد منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص می‌یابد. این قرارداد اولین قرارداد تامین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی پس از برجام است که بعد از قراردادهای بین بانک‌های ایران با کره به مبلغ هشت میلیارد یورو و چین در مجموع با مبلغ ۳۵ میلیارد دلار، به امضاء می‌رسد.

دانمارکی‌ها پای قرارداد فاینانس با ایران آمدند

آخرین مذاکرات در هفته اخیر با دانمارکی‌ها بود که در جریان سفر معاون ارزی بانک مرکزی به اروپا انجام شد. طبق توافقات انجام شده قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی بین ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک به امضاء رسید. بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین طرف قرارداد بانک دانمارکی خواهند بود.

بر اساس این قرارداد منابع بانک دانمارکی برای تامین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور دریافت کرده باشند اختصاص پیدا می‌کنند. قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی با «دانسکه بانک» نیز دومین قرارداد اروپایی پسابرجام است که پس از امضای قرارداد یک میلیارد یورویی ۱۴ بانک ایرانی و «اوبر بانک» اتریش منعقد شد.

«دانسکه بانک» در ۱۶ کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن نیز ارائه می‌کند.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها