رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 295189

وال استریت ژورنال: تیلرسون خواستار تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ شده است

ساعت24-روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد: وزیر امور خارجه آمریکا از رئیس‌جمهور کشورش خواسته است تا پایبندی ایران به برجام را تایید کند و سپس به دنبال رسیدگی به نگرانی‌های آمریکا در این توافق باشد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات پیشین و کنونی آمریکایی گفته‌اند که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور خواسته است در گزارش ماه آینده خود به کنگره، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند و سپس به دنبال اعمال تغییرات لازم در این توافق باشد.

توصیه تیلرسون به رئیس‌جمهور پس از آن صورت گرفته است که دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توافق هسته‌ای را مایه شرمساری آمریکا دانست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز چهارشنبه گفت که تصمیم خود را درباره ماندن یا خروج از توافق گرفته است که بنا به گفته رکس تیلرسون نیازمند کار بیشتر قبل از اعلام عمومی آن است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که ایران از لحاظ فنی به توافق پایبند است، هرچند که این توافق تهدید ایران را متوقف نمی‌کند.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای با توجه به حضور و تلاش چندین کشور در دستیابی به آن، گفته است که اجرای توافق ادامه می‌یابد.

به نوشته وال استریت ژورنال، هم‌زمان گروه دیگری از سیاست‌مداران آمریکایی همچون تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس خواستار لغو این توافق و یافتن جایگزنی برای آن هستند.

برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به وال استریت ژورنال گفت: اگرچه ترامپ برخی تصمیمات را در خصوص برجام اتخاذ کرده، با این حال تیم دیپلماتیک این کشور همچنان در حال کار روی طرحی جامع برای رفع و رجوع اختلاف‌ها با ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای است.

دولت آمریکا باید مطابق با قانون مصوب کنگره، باید هر 90 روز یک‌بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار دهد. نوبت بعدی گزارش دولت آمریکا به کنگره درباره پایبندی ایران اواسط ماه اکتبر است.

ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی بارها وعده پاره کردن برجام را داده بود، تا کنون دو بار پایبندی ایران به این توافق را مورد تایید قرار داده است. وی اخیرا گفت که تصمیم خود را برای ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای اتخاذ کرده است. انتظار می‌رود این تصمیم در هفته‌های آینده اعلام عمومی شود.

با وجود اینکه دیگر طرف‌های این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل به‌ طور مکرر پایبندی ایران به تعهدات خود را تائید می‌کنند، مقام‌های آمریکایی مبارها مدعی عدم پایبندی تهران به روح برجام هستند، چیزی که دولت آمریکا تاکنون توضیح مشخصی درباره آن نداده است.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها