رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 295414

حقایق چابهار، از مریخ تا تالاب صورتی

ساعت 24-چابهار از مناطق پر رمز و راز کشور است که به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است. با حقایق و نکات جالبی از این منطقه همراه باشید.

25
چابهار که در مناطق جنوبی ایران و استان سیستان و بلوچستانقرار دارد، میزبان ناشناخته‌های بسیاری است. از طرفی به واسطه‌ی قدمت طولانی بنادر جنوبی، چابهار از آثار تاریخی پر رمز و رازی بهره‌مند است. همچنین پدیده‌های طبیعی نادر این منطقه نیز، بر جاذبه‌های طبیعی آن افزوده است.

با این مقدمه به سراغ حقایق و نکات جالبی از چابهار می‌رویم.

چابهار۱.

بر اساس مستندات و آثار تاریخی، قدمت این منطقه حداقل به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ زمانی که روستای محلی و باستانی به نام «تیس» در آن قرار داشته است. امروزه این منطقه به همراه بقایای خود در ۵ کیلومتری چابهار فعلی قرار دارد.

۲. قرن‌ها بعد در قرن ۱۱ شمسی بود که پرتغالی‌ها این منطقه را تحت تصرف خود درآوردند. پس از آن نیز این منطقه چندین‌ بار بین پرتغال و بریتانیا دست به دست شد تا آن‌که در اوایل قرن ۱۴ به طور کامل به تملک ایران درآمد.

چابهار قدیم

۳. چابهار که در مناطق ساحلی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود که به دریای عمان و اقیانوس هند راه دارد.

۴. برای نام این منطقه نظریه‌های متفاوتی مطرح است. در یکی از نظریه‌ها، «چابهار» تغییریافته‌ی واژه‌ی «چهار بهار» است که به دلیل آب و هوای مطبوع این منطقه در طول سال به آن نسبت داده شده است.

از طرفی در نظریه‌ی شایع دیگر، در گویش و زمان قدیم، این نام برای «ساکنین اطراف چاه آب» به کار می‌رفته است که به طبع اشاره به چاه‌های حفر شده در زمان‌های گذشته دارد.

۵. منطقه چابهار دارای خلیج‌های طبیعی متعددی است که خلیج چابهار در غرب این بندر، اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این خلیج‌های طبیعی که چشم انداز بسیار زیبایی دارند، روزانه میزبان ده‌ها لنج و قایق است.

طبیعت چابهار

۶. موقعیت اقلیمی چابهار به واسطه‌ی همجواری با دریا و قرار گرفتن درمسیر بادهای موسمی شبه قاره‌ی هند و جبهه‌های استوایی، آب و هوای گرمسیری با رطوبت نسبی را برای آن در پی داشته است.

۷. چابهار با میانگین دمای ۳۴ درجه در روزهای گرم سال و میانگین دمای ۱۵ درجه در روزهای سرد سال، گرم‌ترین منطقه‌ی کشور در زمستان‌ها و خنک‌ترین بندر جنوبی در تابستان‌ها محسوب می‌شود.

۸. بندر چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی، نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور آسیای میانه مانند افغانستان و تاجیکستان، به آب‌های آزاد است؛ لذا همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

بندر چابهار

۹. بندر چابهار یکی از قطب‌های مهم تجاری و بازرگانی در بین بنادر کشور است. میزان قابل‌ ملاحظه‌ای از داد و ستدهای منطقه توسط این بندر صورت می‌گیرد.

۱۰. بندر چابهار بیش از دو دهه است که به عنوان منطقه‌ی آزاد مطرح شده است. همین امر موجب سازندگی و سرمایه‌گذاری‌های هر چه بیشتر، از جمله ساخت و افزایش اسکله‌های متعدد و کشتی‌های اقیانوس‌پیما، شده است.

۱۱. امروزه چابهار جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

مردم چابهار

۱۲. اکثر قریب به اتفاق ساکنین چابهار، مانند دیگر مناطق استان سیستان و بلوچستان، مسلمان هستند. حال آن‌ که از این میزان، هموطنان اهل سنت سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۳. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چابهار پدیده‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. از پدیده‌های طبیعی آن می‌توان «کوه های مریخی»، «تالاب لیپار» و «گل فشان» را نام برد.

جاذبه های چابهار

همچنین «قلعه پرتغالی‌ها»، «مسجد جامع تیس» و «قدمگاه خضر» از جمله آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌روند.

۱۴. برای صنایع دستی چابهار می‌توان به سکه‌دوزی، سوزن‌دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی، طلاسازی و سفالگری اشاره کرد.

صنایع دستی چابهار

۱۵. برای آخرین مورد جالب است بدانید که بندر چابهار با بندر دیگری در آن سوی آب‌های دریای عمان و در کشور عمان، به نام «صحار» (Sohar)، پیمان خواهر خواندگی دارد.

کجارو

تقویم 96

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها