رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316647

خواص هل | هل معجزای برای فشار خون

هل یکی از محبوب ترین و خوش عطر ترین ادویه های است که به دلیل عطر خوشایندی که به غذا میدهد در پخت و پز انواع غذا ها و شیرینی جات مورد استفاده قرار میگیرد اما دانستن خواص آن میتواند بسیار مهم باشد در این مطلب شما را با خواص آن آشنا میکنیم.

html>

خواص هل

هل نوعی گیاه معطر با طبع گرم و خشک است که به عنوان چاشنی در غذا ها،شیرینی ها،مربا ها و... استفاده میشود.کشور های هند و پاکستان بیشترین مصرف کننده های این گیاه هستند.مصرف هل در فصل های سرد سال برای افرادی که در زیر دنده چپ خود احساس درد میکنند توصیه میشود.هل باعث افزایش انرژی بدن میشود وتوانایی مقابله با اضطراب در زندگی را به انسان میبخشد.

برای حفظ شدن عطر هل آن را به صورت میوه یا کپسول استفاده میکنند.پوست کپسول هل نیز معطر و حاوی اسانس است. هنگام استفاده از کپسول آن را شکسته و دانه های استخراج شده از آن را مصرف میکنند.تخم و ریشه گیاه هل مصرف درمانی و دارویی دارد.

در ادامه مطلب انواع خواص هل را در اختیارتان میگذاریم

خواص هل برای فشار خون

میدانید که هل منبع خوبی ازیون های کلسیم است.فشار خون به وسیله مکانیزم های کولینرژیک و اثر کردن بر یون های کلسیم کاسته میشود.بدین ترتیب هل با کلسیم های موجود در خود به کاهش فشار خون کمک میکند.پژوهش های انجام شده نشان داده اند که مقدار 3 گرم از پودر هل تاثیر ناباورانه ای در کاهش فشار خون داشته است.این تاثیر به سبب وجود آنتی اکسیدان هایی مانند: سینئول ، تریپنیل،تریپنولن،لیمونن در هل است.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص خولنجان

خواص هل

خواص هل برای سردرد های سوداوی

استفاده از روغن هل و مالیدن آن در نواحی گردن و پس سر موجب سبب بهبود سر درد های سوداوی میشود.این سر درد ها غالبا در اول صبح ها و شب بروز پیدا میکند.

خواص ضد افسردگی هل

هل گیاهی نشاط آور است.مصرف هل به افرادی که دچار افسردگی و غمگینی هستند توصیه میشود.این گیاه انرژی بدن را افزایش میدهد و سبب شادمانی و نشاط میشود.این گیاه هم چنین خاصیت خواب آوری نیز دارد و افرادی که از بیخوابی رنج میبرند به عنوان خواب آور طبیعی میتوانند از آن استفاده کنند.

خواص هل برای لاغری

از مهم ترین خواص هل خاصیت چربی سوزی آن است.هل حاوی ماده ای به نام فلانوئید است این ماده با کم کردن فعالیت لیپاز پانکراسی منجر به کاهش وزن میشود.افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند با مصرف هل میتوانند جذب چربی را در بدن خود کاهش دهند.

خواص هل برای دستگاه گوارش

روغن گرفته شده از هل اثرات بسیار خوبی بر دستگاه گوارش و عملکرد آن دارد.این گیاه از نفخ معده جلوگیری میکند.عصاره ی آن با جلوگیری از رشد متابولیسم آراشیدونیک از ابتلا به زخم معده جلوگیری میکند.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص هلیله سیاه

خواص هل برای بیماری های دهان و دندان

سال های زیادی است که در آیورودا و طب سنتی چین از هل برای حل کردن مشکل دهان و دندان استفاده میشود.تحقیقات نشان داده اند که مصرف آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی زیادی دارند.یکی از این عوارض مهار شدن باکتری های پروبیوتیک مفید میباشد.اما در صورت استفاده از ادویه های دارویی باکتری های مفید حفظ شده و تنها میکروب های عفونی مهار خواهند شد.دانشگاه های کالیفرنیا بر اساس تحقیقات خود خواص ضد میکروبی هل برای دهان و دندان را تایید کرده اند.

خواص ضد سرطانی هل

هل با ایجاد مشکل در سیکل تولید و زندگی سلول های سرطانی در بدن از رشد این سلول ها پیشگیری کرده وسبب کاهش تومورهای سرطانی میشود.به همین ترتیب در پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان پوست نقش دارد.

خواص هل برای پوست

هل سبب شادی و طراوت پوست نیز میشود.به این منظور چند قاشق از آن را در آب بجوشانید و پس از صاف کردن آن را با یک قاشق غذا خوری روغم بادام شیرین ترکیب کنید.سپس آن را بر روی صورت خود مالیده و ماساژ دهید.

خواص عرق هل

عرق هل نیز همانند خود هل دارای طبع گرم است و خواص بسیاری مانند رفع سردرد،خوشبو کننده،تقویت کننده روده و معده و... دارد.این عرق را میتوانید به همراه شربت،شیرینی و چای مصرف کنید.

هشدار های مصرف هل

توصیه میشود زنان باردار و شیرده از آن استفاده نکرده و در صورت استفاده در حد آشپزی و مصرف آن در غذا ها باشد

مصرف بیش از اندازه هل در افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند باعث افزایش درد میشود.

دمنوش هل و خواص آن :

تهیه دمنوش هل دو صورت دارد می توان دانه های هل را به چای خود اضافه نموده و میل نمائید یا دانه های هل را با هاون بکوبید و در آب جوش ریخته و برای مدت زمان ده دقیقه دم نمائید و با عسل یا نبات شیرین نمائید.این دمنوش خواص زیادی دارد از جمله :

اگر می خواهید سرطان روده بزرگ نگیرید این دمنوش را میل نمائید.

اگر از افسردگی رنج می برید دمنوش هل شادی آفرین است به خصوص اگر همراه زعفران میل گردد.

دمنوش هل برای قلب و بیمار ی های قلبی درمان مناسبی است.این دمنوش گردش خون را در بدن افزایش می دهد.

این دمنوش میکروب را از بدن دفع می نماید.همچنین سموم بدن را از بین می برد.

دمنوش هل التهاب و اسپاسم را معالجه می نماید.

اگر آسم دارید از این دمنوش بهره ببرید.

هل به این ترتیب روی بدن کار می کند

دانه هل سبز حاوی اسانس می تواند بر روی سلامت ما اثر مثبت داشته باشد. بیش از همه ، ادویه قرار است معده را آرام کند ، دارای اثر ضد گرفتگی و هضم است و می تواند به تسکین دردهای حاد معده کمک کند. همانند بسیاری از گیاهان دارویی ، مواد مثبت نیز محلول در آب هستند. بنابراین یک چای تازه تهیه شده یک راه حل سریع و مطمئن است. برای این کار کافیست آب گرم را روی غلافهای هل خرد شده بریزید ، اجازه دهید حدود 5 دقیقه شیب دار شوند و بنوشند.

خواص هل برای سلامت قلب:

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و عادت های غدایی نامناسب و فعالیت بدنی کم ،فشار خون و بیماری های قلبی-عروقی به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده اند.
با داشتن یک رژیم غدایی سالم و مصرف ادویه جات مفید از جمله هل، میتوان تا حد قابل توجی خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی را کاهش داد.
تحقیقات به عمل آمده در مورد تاثیر هل بر سلامت قلب و عروق حاکی از این بودند که مصرف این ماده باعث کنترل ریتم قلب و پایین آمدن ضربان قلب میشود و فشار خون بالا را نیز کنترل میکند. هل سبز اکبر بنفش میتواند به پیشگیری از حملات قلبی کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.
هل دارای خواص آنتی اکسیدانی است که باعث بهبود عملکرد سیستم قلب میشود. همچین هل سرشار از فیبر است، ماده مغذی ای که منجر به کاهش سطح کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب میشود و قادر است فشار خون را کنترل کند به همین دلیل بسیاری از متخصصات قلب مصرف هل را به بیماران قلبی پیشنهاد میکنند. مطالعه انجام شده روی بیماران مبتلا به ایسکمیک قلبی، نشان میدهد مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آنها کمک کرده است.در نتیجه هل سیاه در این زمینه مفید تر از هل سبز است.
هل همچنین باعث کاهش فشار خون میشود که بر سلامت قلب موثراست. یک قاشق چای خوری گشنیز و نوک قاشق چایی خوری هل را به یک لیوان آب اضافه کنید و مخلوط کنید و میل کنید. مصرف این نوشیدنی برای سلامت قلب بسیار مفید است.
هل با کاهش التهاب در رگ ها ، میتواند در بهبود گردش خون نیز موثر واقع شود و در نتیجه خون می تواند آزادانه تر حرکت کند و در سراسر بدن جریان یابد.


خاصیت ضدالتهابی هل:

هل به دلیل خاصیت ضدالتهابی ، منجر به کاهش لخته های خون و تنظیم فشار خون میشود.
مصرف روزانه پودر هل میتواند باعث کاهش فشار خون و کاهش بیماری های قلبی شود.


خواص هل برای تنظیم ضربان قلب:

یکی از بهترین منابع الکترولیت های طبیعی ، هل است که سرشار از مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.
منیزیم که یکی از مهم ترین الکترولیت های موجود در خون و مایعات بدن است ، به وفور در هل یافت میشود.
الکترولیت ها در واقع مواد شیمیایی ای هستند که حین ترکیب با آب ، جریان خفیف الکتریسته را تولید میکنند. الکترولیت ها به کمک این الکتریسته ،عملکرد ماهیچه ها ،اعصاب ، میزان اسیدیته خون و فشار خون را تنطیم میکنند و بافت های آسیب دیده را بهبود میبخشند.
منیزیم موجود در هل ضربان قلب را تنظیم کرده و منجر به کنترل فشار خون میشود.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرزتهیه کاپ کیک هل وگلاب
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها