رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328540

خواص مویز |فواید آن در بارداری و تقویت حافظه

خواص مویز برای پوست و تقویت حافظه چیست؟ این خوراکی خوشمزه بر چشمها نیز تاثیر مثبتی دارد و کلا فواید مختلفی برای سلامت بدن دارد.

html>

به حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است.

مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود.

در این مورد این خشکبار باید اشاره داشت که سرشار از ویتامین‌های:

E کلسیم
A فسفر
B پتاسیم



مویز دارای اسید چرب امگا ۳ و امگا 6 می‌باشد. همچنین باید اشاره داشت که بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع آن مویز پر گوشت، کم دانه یا بی‌دانه است.

مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.

ترکیبات سیاه یا قرمز رنگ موجود در مویز ازنوع آنتوسیانین وپلی فنولیک است که دارای خواص ضد سرطان و ضد آلزایمر است. مقدار زیاد آنتو سیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد.

در سال های اخیر، مویز در آجیل فروشی ها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و اغلب خانواده ها از آن همراه با دیگر مغزها، برای افزایش توان و انرژی به ویژه در فصول سرد سال استفاده می کنند

در ادامه همراه ما باشید تا با خواص مویز آشنا شوید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص کشمش | آیا کشمش چاق کننده است

خواص مویز

خواص مویز برای پوست

در جریان فرایند هایی که در بدن انسان صورت می گیرد، رادیکال های آزاد شکل می گیرند. رادیکال آزاد به اتم، مولکول یا یونی گفته می شود که پوسته الکترونی آن ناقص بوده و برای رسیدن به حالت پایدار نیاز به جذب الکترون از محیط دارد. وقتی رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود، این رادیکال های آزاد تلاش می نمایند تا الکترون مورد نیاز خود را از سلول های بدن جذب کنند. این کار سبب تخریب سلول های بدن انسان می شود، و زمینه بیماری های مختلف از جمله سرطان، دیابت، نارسایی قلبی و پیری و چین و چروک پوست را فراهم می آورد.

انگور سیاه و مویز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و به همین دلیل از می توانند از ما در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد بر پوست مانند پیری و چین و چروک پوست محافظت نمایند. برای بهره مندی از این خاصیت توصیه می شود روزانه حدود ۲۰ عدد انگور سیاه هسته دار یا مویز مصرف نمایید.

مویز در طب سنتی

مزاج مویز گرم است و از خانواده کشمش، جزو گروه میوه‌ها است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به ‌جای قند، چای خود را همراه با مویز میل کنند.

یکی از کارشناسان با اشاره به اینکه در طب سنتی خوراکی‌هایی مانند سکنجیبن، عناب و آب میوه‌های ترش مصلح مویز هستند افزود: مویز، هضم‌ کننده غذا و گرم‌ کننده تمام بدن بخصوص کلیه و مثانه است مصرف حجم متعادلی از مویز می ‌تواند باعث تقویت معده، کبد، کلیه‌ها و مثانه شود.
وی گفت: استمرار در مصرف مویز می‌تواند به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق‌ و خو هم کمک کند.
همچنین وی به افراد توصیه کرد، هنگام خرید مویز انواع چاق، پرگوشت، شیرین و کم‌ دانه آن را انتخاب کنند، زیرا مویزهای بسیار خشک، کم ‌گوشت و پردانه، جزو بدترین انواع مویز هستند.

مویز در بارداری

آرامش مادران باردار در دوران بارداری نه تنها موجب سلامتی خود آنان است بلکه تاثیر مستقیمی هم بر سلامتی و آرامش جنین دارد. عوامل زیادی هستند که بر آرامش مادر باردار تاثیر می گذارند و یکی از آن عوامل ، خوردن مویز در دوران بارداری می باشد. طبق احادیث بالا، خوردن مویز سبب فروکش کردن خشم و تقویت اعصاب می گردد و این حالت بر آرامش مادر باردار تاثیر دارد.

خستگی و ضعف یکی از مشکلاتی است که می تواند برای مادران باردار در مدت زمان حاملگی به وجود بیاید. مویز به دلیل خواصی که دارد سبب برطرف شدن ضعف و خستگی و افزایش انرژی مادر باردار و حامله می شود.

طبق فرمایش حضرت علی (ع) ، خوردن 21 عدد مویز سرخ در ابتدای روز سبب می شود که خدای متعال هر بیماری و ناخوشی را از انسان دور کند بر این اساس ، خوردن 21 عدد مویز سرخ در ابتدای روز توسط مادر باردار موجب سلامتی بدن مادر و جنین خواهد شد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص توت خشک و تاثیر آن بر دیابت

مویز برای تقویت حافظه

از جمله مهم ترین خواص انگور سیاه، قرمز و مویز می تواند به پیشگیری از آلزایمر اشاره نمود، علت این امر وجود ترکیبات آنتوسیانین و پلی‌فنولیک در انگور و مویز می باشد که از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کنند. هر چه میزان آنتوسیانین (عامل رنگ بنفش یا سیاه مویز)‌ بیشتر باشد، قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر می‌شود. مقدار زیاد آنتوسیانین موجب شده که ارزش مویز در مقایسه با انگور سبز و کشمش به مراتب بیشتر و کامل‌تر باشد

خواص مویز برای چشم‌ها

یکی دیگر از ویژگی های مویز خواص آن برای چشم می باشد .هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید تشعشعات آن موجب ایجاد رادیکال های آزاد در چشم می گردد و به آن آسیب می زند لذا با مصرف مویز از این آسیب ها جلوگیری به عمل می آید مویز سرشار از آنتی اکسیدان است که به کمک آن سلول های آسیب دیده چشم را تقویت نموده و از چشم مراقبه می نماید نکته دیگر اینکه مویز حاوی ویتامین آ و کاروتنوئیدهای می باشد که ویتامین اساسی برای سلامت چشم است و از نابینایی پیشگیری به عمل می آورد همچنین کاروتنوئیدها نوعی رنگدانه می باشند که موجب جذب نور در گیاهان می گردند.لذا متخصصان سلامت توصیه می نمایند مویز را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

مضرات مویز

فراموش نکنید، فرآورده‌های انگور بویژه مویز و کشمش، از کالری بسیار بالایی برخوردارند و مصرف زیاد آنها می‌تواند موجب افزایش وزن در افراد شود. در نتیجه، مصرف آن برای افراد چاق توصیه نمی‌شود.

بعلاوه از خرید مویز و کشمش به صورت فله‌ای و باز اجتناب کنید و حتما محصولاتی را که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز وزارت بهداشت هستند، بخرید.

مویز چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

به دلیل نسبت بالای فروکتوز ، قند طبیعی ، مویز به راحتی هضم می شود و در عین حال انرژی سریع و سالمی را برای ما فراهم می کند. به همین دلیل ، آنها اغلب در میله های گرانولا یا مخلوط های موسلی یافت می شوند.

مویز همچنین سرشار از فیبر است ، به همین دلیل همراه خوبی برای کاهش وزن یا تقویت سوخت و ساز بدن است. کشمش هضم غذا را تحریک می کند و به ما در کنترل سطح کلسترول کمک می کند.

همچنین گفته می شود مویز برای بهبود فعالیت روده ، سلامت قلب و کاهش فشار خون دارای خواص مثبتی است. حتی قسمت کوچکی از مویز احساس سیری در شما ایجاد می کند. این به ما امکان می دهد اشتهای خود را کنترل کرده و ولع مصرف خود را کنترل کنیم.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص شیره انگور در بارداری و معجزات آن
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها