رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 43392

واکنش ظریف به انتقاد از پیاده روی با جان کری

ساعت24- ظریف درباره پیاده روی با جان کری گفت: مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند.

واکنش ظریف به انتقاد از پیاده روی با جان کری
وزیر امورخارجه صبح دوشنبه در روز هوای پاک و در متروی تهران در جمع خبرنگاران در مترو گفت: در حال حاضر کلیات در مذاکرات مشخص شده ؛ اصل غنی سازی، ضرورت برداشتن تحریم ها و حفظ برنامه هسته ای ایران مورد قبول همه واقع شده است. چند ماه پیش رو که در حال مذاکره هستیم در باره جزئیات گفتگو می شود.

به گزارش «انتخاب»، ظریف اظهار داشت: مذاکرات پیچیده شده و به جایی رسیده که وارد جزئیات شده ایم چرا که کلیات مشخص است.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: البته در مذاکرات بین المللی گرفتاری همیشه در جزئیات است و در حال حاضر با دوستان ده ها ساعت مذاکره می کنند . به همین دلیل نیز با جان کری مذاکرات صریح و جدی داشتیم و به جزئیات رسیدیم

ظریف اضافه کرد: در جزئیات ممکن است مثلا در مورد سانتریفیوژها یا موارد مشابه علاوه بر طول دوران مذاکره متخصصان ساعت ها و روزها با استفاده از برنامه های کامپیوتری و مدل سازی انتخاب های مختلف را بررسی کنند.

وی ااظهارداشت: این یک نشان و افتخار ملی ما هم محسوب می شود که در مورد اقداماتی که دانشمندان جوان ما می کنند بهترین دانشمندان غربی ساعت ها مطالعه انجام دهند تا جزئیاتش را مشخص کنند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه به مرحله ای رسیده ایم که در آن ، جزئیات بسیار جدی است گفت: نکته ای که همیشه تاکید کرده ایم این است که باید طرف مقابل بپذیرد اگر می خواهد با ایران به راه حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بر دارد.

ظریف ادامه داد: نمی توانند هم مذاکره کنند و هم فشار را وارد کنند؛ فکر می کنم موضوع روشن شده و در حال حاضر فقط درباره ساز و کار ها مذاکره می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با بحث جدی در وقت لازم به نتیجه برسیم البته کار دشواری است و ممکنه است به نتیجه رسیدن دشوار باشد اما ما با اطمینان، اعتماد به نفس و امید به خدا جلو می رویم.

ظریف درباره‌ دیدار احتمالی‌اش با وزیر خارجه آمریکا طی هفته آینده با تایید این مطلب گفت: اواخر هفته جاری من و آقای کری و تعداد دیگری از وزیران خارجه‌ ۱+۵ در داووس خواهیم بود و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنیم. البته هنوز برنامه ریزی قطعی صورت نگرفته است اما فرصتی است که در زمان حضور ما در داووس بتوانیم نه مذاکرات طولانی بلکه مذاکراتی کوتاهی با یکدیگر داشته باشیم.

وی درباره‌ حضورش در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد گفت که حداقل در سه میزگرد شرکت دارم و حضورم چندان طولانی نخواهد بود. بنابراین احتمال دیدار من با آقای کری و سایر اعضای ۱+۵ وجود دارد. بعد از اجلاس داووس همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ است که بر اساس آنچه شنیدم اکثر قریب به اتفاق وزرای خارجه ۱+۵ در مونیخ هستند و احتمال برگزاری یک دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در مونیخ وجود دارد.

وزیر خارجه‌ کشورمان افزود: البته بر اساس هماهنگی که در سفر به بروکسل و دیدار با خانم موگرینی صورت گرفته است قرار شد تایک دیدار دیگر با خانم موگرینی در داووس داشته باشم. البته محور تمام گفت‌وگو‌ها و مذاکرات من لزوما هسته‌ای نیست بلکه جلسه ویژه سوریه در داووس است که بنده نیز در آن شرکت می‌کنم. همچنین درباره‌ وضعیت ژئوپلتیک جهانی صحبت خواهم کرد که در این زمینه من و خانم موگرینی صحبت می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا پیاده روی با آقای جان کری پیشنهاد شما بود؟ گفت: نه، به دلیل اینکه جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه ای بحث ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه های کنار هتل که چند دقیقه ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه ها و عکس ها را می پسندند.

وزیر خارجه ادامه داد:پرداختن بیش از اندازه نیاز به این حواشی کمکی نمی کند؛ حرکتی که آنجا شد بدون حاشیه سازی بود و صرفا به دلیل این بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش آلودی که پیدا کرده بود، خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند؛ همیشه گفته ام مذاکرات ما یک حرکت ملی است و جناحی نیست و من هیچگاه در عمرم جناحی نبوده ام و نخواهم شد و لذا دوستان مطمئن باشند، من برای اهداف جناحی چنین کاری را نمی کنم، زیرا جناحی ندارم و از دوستان نیز توقع دارم که منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی نکنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها