رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 45526

طولانیترین پل گنبدی قابل‌بسته‌بندی جهان ساخته میشود

ساعت24- مهندسان عمران دانشگاه کوئینز بلفاست ایرلند شمالی بزودی ساخت طولانی‌ترین پل گنبدی قابل‌بسته‌بندی دنیا را آغاز خواهند کرد.

طولانی‌ترین پل گنبدی قابل‌بسته‌بندی جهان ساخته می‌شود
گنبد‌ها، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مهندسی تاریخ بشرند و نمونه‌هایی از پل‌ها و ساختمان‌های گنبدی مربوط به روم باستان در سراسر اروپا وجود دارند که ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند. با این حال، ساخت سنگ‌های گنبدی کار آسانی نیست زیرا این عمل به سنگ‌تراش‌های ماهر، اشکال ویژه ساخته‌شده از چوب و فولاد و همچنین صبر زیاد نیاز دارد. حتی ساخت پل‌های گنبدی مدرن با بتن آماده نیز نیازمند زمان و انرژی زیادی هستند.

با این حال، پروفسور «آدرین لانگ» از دانشگاه کوئینز بلفاست، سیستم FlexiArch را برای تغییر این روند ارائه داده است. این سامانه که طی ۱۰ سال و با همکاری شرکت بتن‌سازی Macrete در ایرلند ارائه شده، قواعد گنبدهای روم باستان را حفظ کرده در حالی که ساخت آن‌ها را تا حد زیادی آسان می‌کند.

در تکنیک‌های معمول، بلوک‌های مخروطی به یکدیگر متصل می‌شوند اما سیستم FlexiArch از بلوک‌های آماده با طول یک متر استفاده می‌کند که توسط یک غشای پلیمری ارتجاعی پشتیبانی می‌شوند.

نتیجه این امر آن است که حلقه‌های گنبدی بر روی کف کامیون‌هایی قرار می‌گیرند که آن‌ها را به مکان ساخت‌وساز منتقل می‌کنند. یک مخروط با میله‌ بلندکننده ویژه‌، این حلقه‌ها را که برای شکل‌دادن یک گنبد تا می‌شوند، بلند می‌کند. گنبد‌ها به صورت ایمن در جای خود قرار می‌گیرند و بعد مرحله پرکردن آن‌ها با سیمان، تمام‌کردن پل و مسطح‌سازی آن فرا می‌رسد.

آخرین و بزرگ‌ترین نسخه پل FlexiArch بر روی رودخانه والینگتون در واترلوویل هامپشایر و در خارج از شهر پورت‌ماوث انگلستان قرار خواهد گرفت. این پل از ۱۷ واحد یک متری بتنی آماده ساخته می‌شود و طول آن به ۱۶ متر می‌رسد.

عمر پل، دست کم ۳۰۰ سال خواهد بود در حالی که پل‌های معمولی به ندرت ۱۲۰ سال عمر می‌کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها