رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535621

اقدام به‌موقع اروپا عقب‌نشینی واشنگتن را تایید میکند

ساعت24-بنیاد کارنگی در تحلیلی به بررسی نقش مهم کشورهای اروپایی در احیا و اجرایی شدن توافق برجام پرداخته است.

در این تحلیل که به قلم کورنلیوس آدباهر، محقق، تحلیلگر سیاسی و کارشناس سیاست خارجی اروپا نوشته شده آمده است: با گذشت هفته ها و ماه ها برای ارائه یک پیشنهاد مشخص، اروپایی ها می توانستند تلاش قویتری برای گرفتن کنترل اوضاع داشته باشند. عجیب تر اینجاست که این وزیر خارجه ایران بود که به اروپا پیشنهاد داد تا نقش «هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برای پیگیری توافق هسته‌ای را ایفا کرده و همسازی اقداماتی را که ایران و آمریکا هر کدام باید انجام بدهند بر عهده بگیرد. این پیشنهاد نه تنها می توانست از جانب بروکسل مطرح شود، بلکه فرد اشتباهی نیز به این درخواست پاسخ داد: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که پیشنهاد داد می تواند میانجی گری صادق و متعهد در مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای باشد.

مطلب می افزاید: اروپایی ها نیازی به وزیر امور خارجه ایالات متحده ندارند تا پیش نویس اقدامات مورد نیاز را برای آنها تهیه کند. در عوض، آنها می توانند با استفاده از جدول زمانی و مرحله ای به همراه دیگر طرفین برجام ایران را به سمت اجرای تعهدات کاملش سوق دهند که در این صورت نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک واسطه بی طرف تقویت می شود و اهمیت و نیاز گام اول نیز به آمریکا نشان داده می شود. این می تواند لغو ساده اما بسیار نمادین فرمان اجرایی مه ۲۰۱۸ باشد که عقب نشینی واشنگتن را تایید می کند و بایدن هنگام سخنرانی در ۱۹ فوریه در کنفرانس امنیتی مجازی مونیخ باید این کار را انجام دهد.

در ادامه این تحلیل آمده است: علاوه بر این، برای اروپا کار در پشت صحنه کافی نیست؛ اروپا باید برنده گفتمان عمومی باشد، مخصوصا با توجه به سخت شدن مناظره ها در تهران و واشنگتن. بنابراین اروپایی ها باید برای رساندن کمک های بشردوستانه به ایران به دیگر شرکا فشار وارد کنند. این می تواند توسط احیای کانال تقریبا از بین رفته اینستکس و همچنین چراغ سبز برای اختصاص وام به ایران صورت بگیرد. وامی که ایران از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا درخواست کرده است. آنها باید با تدبیر و گفتگوهای گسترده تر، راه های کاهش تنش منطقه ای را جستجو کنند - نه در مورد برنامه هسته ای ایران بلکه در مورد نگرانی های امنیتی همه طرفین.

نویسنده در پایان تاکید کرد: دقیقاً به دلیل اینکه تنش ها عمدتا بین ایالات متحده و ایران است، اروپا نقش مهمی را به عنوان میانجی ایفا می کند. اروپایی ها باید این کار را با مشورت دقیق واشنگتن انجام دهند، اما نه به دستور آمریکا. اروپا نمی تواند پنهان شود و و زمان کمی برای از دست دادن دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها