رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535687

آرمین هادیپور؛ شگفتی با رباط صلیبی پاره؟

ساعت 24- آسیب‌دیدگی دوباره آرمین هادی‌پور نگرانی بدی را برای کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک توکیو ایجاد کرده است. کاروانی که چشم امیدش به مدال‌آوری این تکواندوکار بود، حالا با این اتفاق تلخ امیدهایش کم‌رنگ شده است.

کرونا و محدودیت‌هایش در حالی اردوهای تیم‌های ملی را برای مدت زمان طولانی تعطیل کرد که همه ورزشکاران از جمله المپین‌ها مجبور شدند تمریناتشان را به تنهایی انجام بدهند. هادی‌پور نیز در این دوران در شرایطی تمریناتش را کنار دریا دنبال می‌کرد که رباط صلیبی (ACL) پای راستش دچار مصدومیت شد. او از آن زمان کج‌دار و مریز با این ضایعه طی کرد تا اینکه روز 25 دی‌ماه قبل از حضور در اولین مسابقه مرحله نخست رقابت‌های لیگ برتر تکواندو، در حال گرم‌کردن، مصدومیتش تشدید و رباط صلیبی‌اش به کل پاره شد. طبق نظر پزشکان، آرمین چون رباط صلیبی پاره کرده درمان او چیزی جز رفتن زیر تیغ جراحی نیست.
اما از آنجا که کمتر از پنج ماه تا المپیک توکیو باقی مانده و این ملی‌پوش نمی‌تواند در این فاصله کوتاه دوره نقاهت را سپری کند، به ناچار باید با این درد مدارا کند. نسخه‌ای که پزشکان برای آرمین پیچیده‌اند این است که او در این مدت باید با روش‌های فیزیوتراپی، بازتوانی و آب‌درمانی، عضلاتش را تقویت کند تا المپیک را از سر بگذراند و بعد به جراحی برسد.
آرمین هادی‌پور، یکی از دو تکواندوکار المپیکی ایران است که می‌خواهد هوگوی تیم ملی تکواندو را در بازی‌های المپیک توکیو بر تن کند. او در شش‌سالی که از حضورش در ترکیب تیم ملی بزرگسالان می‌گذرد، به هر هدفی که داشته، رسیده و تمامی مدال‌های خوش‌رنگ میادین جهانی و قاره‌ای را کسب کرده و تنها مدال المپیک، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را در کلکسیون افتخاراتش کم دارد. حالا اما معلوم نیست با این شرایطی که برایش به وجود آمده می‌تواند رفتن روی سکوهای المپیک را تجربه کند یا نه.
تا پیش از این در رقابت‌های تکواندوی بازی‌های المپیک شرایط به این صورت بود که سهمیه المپیک این رشته به کشور تعلق می‌گرفت. در این شرایط بود که کادر فنی تیم‌های ملی این فرصت را داشتند که در صورت مصدومیت ناگهانی نفرات مطرح تیم، فرد دیگری را جایگزین کنند. این قانون اما از بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو دستخوش تغییرات شده و سهمیه المپیک به هر تکواندوکاری که توانسته آن را به دست آورد، اعطا می‌شود.
حالا در شرایطی که دست کادر فنی تیم ملی تکواندو هم در وزن منهای 58 کیلوگرم بسته است و چهره مطرحی در این وزن حضور ندارد، مسئولان فدراسیون تکواندو چاره‌ای ندارند جز اینکه یک تیم پزشکی ویژه را در اختیار هادی‌پور قرار دهند تا او به المپیک توکیو برسد.
البته باید گفت فریبرز عسگری، سرمربی تیم ملی تکواندو، پیش‌تر نیز سابقه مواجه‌شدن با مشابه این اتفاق ناگهانی را دارد. او در حالی برای بازی‌های المپیک 2012 لندن مسئولیت این تیم را بر عهده داشت که مصدومیت محمد باقری‌معتمد نیز در آن مقطع بدجور همه را غافلگیر کرد. پارگی رباط صلیبی باقری‌معتمد هشت ماه قبل از المپیک بود. این آسیب‌دیدگی در اردوی مشترک کره‌جنوبی برای او رخ داد. عضو سابق تیم ملی تکواندو این مدت را با فیزیوتراپی و آب‌درمانی سپری کرد تا در نهایت به لندن رسید و با وجود همین شرایط به مدال نقره المپیک 2012 دست یافت.
حالا عسگری امیدوار است با بهره‌بردن از تجربه‌ای که با نایب‌قهرمان المپیک 2012 لندن داشته، این روزهای سخت را در مورد آرمین هادی‌پور هم پشت سر بگذارد.
او می‌گوید: «به صورت روزانه باید رباط پاره‌شده را با رباط‌های حمایت‌کننده و عضلات زانو در حد امکان تقویت کرد و در همین بحث درمانی و تقویتی جداگانه تمرین را ادامه خواهد داد. یک تِیپ خاص (چسب برای حمایت از عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و البته کاهش درد ورزشکاران استفاده می‌شود) را کادر پزشکی روی زانویش خواهند چسباند و تمام جلسات تکواندو، پای آرمین باید تِیپ شود. یک زانوبند مخصوص پارگی رباط صلیبی هم که خریداری شده تا در تمرینات فنی استفاده کند تا استحکام زانویش را بالا ببرد و به شرایط ایدئال برسد. نهایتا نزدیک به بازی‌های المپیک، تمرینات پرفشار را برای او خواهیم داشت. او آسیب جدی دیده، راه سختی را پیش‌رو داریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم که هادی‌پور کمترین آسیب و اذیت را ببیند. قطعا نگرانی داریم چون بازیکن المپیکی‌ و شانس مدال‌مان است. من این مسیر را با محمد باقری‌معتمد تجربه کردم و می‌دانم این راه سخت است. اما با تمام وجود این سختی‌ها، ریسکش کمتر از جراحی است که احتمال نرسیدن هادی‌پور به المپیک بود».
تیم ملی تکواندو قرار است در روزهای آینده راهی بلغارستان شود تا ضمن برگزاری اردوی تمرینی مشترک با تکواندوکاران بلغاری، در تورنمنتی دوستانه در این کشور هم شرکت کند.
به گفته عسگری، آرمین با تیم ملی به بلغارستان می‌رود اما مسابقه نمی‌هد و فقط تمرین می‌کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها