رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535694

در پرسپولیس اولویت با پازل تاکتیکی و شرح وظایف است

ساعت 24-پرسپولیس در حالی قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شد که در تمام طول ۱۵ هفته حتی یک هفته هم صدرنشین رقابت‌ها نبود. سرخ‌ها قدم به قدم و آهسته آهسته مسیر پیشرفت را طی کردند و درست سر بزنگاه ضربه نهایی را وارد کردند و به جایی رسیدند که عادت داشتند؛ یعنی صدر جدول. پرسپولیس پیش فصل را با رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا آغاز کرد، بعد چند بازی در لیگ انجام داد سپس راهی قطر شد تا فینال ACL را مقابل اولسان هیوندای کره‌ جنوبی برگزار کند.

ارتش سرخ در آن بازی شکست خورد و بعد از بازگشت با افت روحی و حواشی مدیریتی مواجه شد و آنها را چند هفته از نتیجه‌گیری دور کرد. با این حال در ادامه پرسپولیس در حالی که چند بازیکن کلیدی خودش را در فاصله پیش‌فصل تا نایب قهرمانی آسیا از دست داده بود،کم‌کم به فرم مطلوب گذشته بازگشت و درنهایت با ۳۰ امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت. در این بین نقش کادرفنی پرسپولیس بسیار پر رنگ بوده. در واقع می‌توان گفت در فاصله چند ماه خیلی چیزها تغییر کرد، از بازیکنان گرفته تا مدیریت و تنها چیزی که دست نخورد ترکیب کادرفنی بود. پس طبق قواعد ریاضی هم که شده باید گفت پارامتر کادرفنی تاثیر عمده‌ای در موفقیت‌های تیم داشته است. در بین اعضای کادرفنی پرسپولیس حمید مطهری به عنوان کمک یحیی گل‌محمدی خیلی مورد توجه قرار گرفته است. فردی که اظهارات غالبا فنی او نشان داده چیزی به جز خود فوتبال برایش اهمیت ندارد. بنابراین تصمیم گرفتیم با این مربی پرسپولیس فارغ از تمام حاشیه‌های تکراری لیگ برتر در رابطه با مسائل فنی و اندیشه‌های تاکتیکی و رابطه بین اعضای کادرفنی پرسپولیس به گفت‌وگو بنشینیم.

پرسپولیس در نیم‌فصل نخست فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. هم حاشیه‌هایی برای تیم ایجاد شد و هم در برهه‌ای تیم از لحاظ امتیازگیری به مشکل برخورد. این وضعیت را چطور مدیریت کردید؟

منظور شما را از فراز و نشیب متوجه نمی‌شوم. از لحاظ فنی ما فراز و نشیب نداشتیم. ما هدف مشترکی داشتیم و آن هم قهرمانی نیم‌فصل بود که جزو اهداف کوتاه‌مدت اما ارزشمند ما بود که خدا را شکر به آن رسیدیم. ولی خب مسائل حاشیه‌ای داشتیم. ولی ما سعی کردیم بیشتر به مسائل فنی بپردازیم. سعی کردیم این حواشی را مدیریت کنیم. خدا را شکر موفق شدیم این کار را انجام دهیم. این هم البته طبیعی است. زمانی که شما در تیم‌های بزرگ کار می‌کنید چنین اتفاقاتی می‌افتد. مشکلات ما هم بیشتر مدیریتی بود وگرنه ما مشکل دیگری نداشتیم. نمی‌خواهم راجع به گذشته صحبت کنم. همیشه نگاه‌مان مثبت است. در آخر هم خدا را شکر تیم به نتیجه مطلوب رسید.

به عنوان مربی پرسپولیس نقش کادرفنی تیم را در موفقیت‌های تیم تا چه حد می‌دانید؟

اول جا دارد از زحمات و تلاش متعهدانه بازیکنان تشکر کنم. در مرحله اول آنها هستند. این قهرمانی نیم‌فصل را به آنها تبریک می‌گویم که خیلی برایش زحمت کشیدند. همچنین به هواداران‌مان تبریک می‌گویم. تقدیمش می‌کنم به روح علی و مهرداد عزیز که همیشه انرژی مثبت به تیم و هواداران می‌دادند. هرجا که این دو عزیز بودند شادی‌آور بودند همچنین به آن 3 هواداری که جان‌شان را برای تیم از دست دادند. این قهرمانی اول متعلق به آنهاست. درنهایت راجع به کادر فنی می‌خواهم بگویم ما همیشه سعی کردیم متعهدانه کارمان را انجام دهیم. ولی همه آنها که مرا می‌شناسند می‌دانند همیشه سعی کردم منطقی حرف بزنم. همیشه با استدلال صحبت کنم. اینجا هم جا دارد قهرمانی نیم‌فصل را به کادرفنی تیم و در راس آن آقای گل‌محمدی تبریک بگویم. من آدمی نیستم که دروغ بگویم.گل‌محمدی بارها توانایی‌هایش را نشان داده است. اگر یک مربی خارجی تیم را می‌برد فینال آسیا و با ۱۴ امتیاز اختلاف تیم را قهرمان فصل گذشته می‌کرد یا الان یا قهرمان نیم‌فصل می‌شد ما چه‌ها که نمی‌کردیم. فوتبال ایران باید برای یحیی گل‌محمدی احترام قائل شود. فوتبال ایران باید حواسش بیشتر به یحیی باشد. من در مورد خودم صحبت نمی‌کنم. راجع به سرمربی حرف می‌زنم. این آدم هرجا که بوده نشان داده توانمند است و نتایجش هم این را نشان می‌دهد. دوست دارم از سایر اعضای کادرفنی هم تشکر کنم و به همه خسته نباشید بگویم. یک کادر همدل، یکدل و منسجم داریم.

پرسپولیس از زمان برانکو به استفاده از کانال‌های کناری علاقه پیدا کرد. این نگرش در اندیشه‌های کالدرون هم بود. پرسپولیس تحت هدایت شما هم خیلی از کانال‌های کناری استفاده می‌کند اما با این تفاوت که شکل مدرن‌تری دارد. در مورد این مساله و در مجموع اندیشه‌های تاکتیکی تیم‌تان بگویید.

اگر شما به مصاحبه‌های من قبل از بازی دقت کرده باشید همیشه گفته‌ام این فوتبال فری فرمی که ما بازی می‌کنیم، همراه با جابه‌جایی‌های زیاد تیم‌های حریف را دچار مشکل می‌کند. فوتبال شناوری که آقای یحیی، خود من و سایر اعضای کادر فنی دوست داریم در حال عملیاتی شدن است. این کار با توانمندی بچه‌های‌مان در حال انجام است. شما می‌بینید ما از کانال‌های کناری استفاده می‌کنیم. برتری عددی ایجاد کردن در آن منطقه برنامه ماست. ما فوتبال و تاکتیک خودمان را به حریفان غالب و دیکته می‌کنیم. این چیزی نیست جز اینکه ما تمرینات مخصوص به این کار را انجام می‌دهیم. ما همیشه دنبال تمرین هستیم.کار دیگری که ما مدنظر داریم استفاده طولی و عرضی از زمین و درنظر گرفتن بالانس تیمی است. ما داریم کار می‌کنیم و بچه‌ها هم دارند زحمت می‌کشند. شما می‌بینید که ما در حمله هم تنوع تاکتیکی داریم. این نیست که ما در کناره‌ها کار کنیم و ارسال کنیم. تیم‌های حریف وقتی جلوی پرسپولیس بازی می‌کنند واقعا یک فشردگی بالا ایجاد می‌کنند و این کامپکت بودن و فشرده بودن را ما باید با تدابیری که درنظر می‌گیریم، بشکنیم که این کار به نحو احسن در تیم ما ایجاد می‌شود.

شما در چند هفته اخیر این کارها را بدون مهاجم هدف و هافبک بازی‌ساز انجام می‌دهید. ایده چنین سیستمی از کجا آمد؟

ما طراحی‌های گوناگون و استراتژی‌های مختلفی برای بازی‌های‌مان داریم. جا دارد همین جا تشکر کنم از بازیکنان به خاطر اینکه خیلی‌های‌شان به خاطر شرایطی که داشتیم مجبور شدند در پست‌های غیرتخصصی بازی کنند. این بچه‌ها با تمام وجودشان کار کردند و توانایی‌های‌شان را نشان دادند. این خیلی کار سختی است که در پست غیرتخصصی بازی کنی و توانمند باشی. ما ایده‌های خودمان را داریم. ما برای امید عالیشاه یک پست جدید تعریف کردیم و در آن پست فوق‌العاده تاثیرگذار بازی کرد. هم در بخش حمله و هم در بخش دفاع تیمی به تیم کمک کرد. همه بچه‌ها هم به همین شکل. نمی‌خواهم تک‌تک نام ببرم. همه فوق‌العاده کار کردند و در پازل تاکتیکی قرار گرفتند و شما نتایجش را هم دیدید که منجر به قهرمانی نیم‌فصل شد. مهم‌ترین شاخصه تیم ما کار تیمی است. اینکه همه کامل دراختیار کادرفنی و تیم هستند.

اینکه هر بازیکن جدیدی به تیم اضافه می‌شود خیلی زود در ترکیب جا می‌افتد هم نکته جالبی است.

هر کس در این پازل تاکتیکی که قرار می‌گیرد با توجه به شرح وظایف و تاکتیک‌های تیمی و تیم‌ورک به نحو احسن کارش را انجام می‌دهد. هر بازیکنی که جدید می‌آید بلافاصله سعی می‌کند در آن شکل تیمی ما خودش را وفق دهد و کار تیمی را جلو ببرد. این چیزی نیست جز تاکتیک تیمی و وحدت تیمی که همیشه می‌گویم. در پرسپولیس فرد مهم نیست بلکه مهم این است که شرح وظایف مشخص است و این نفرات هستند که می‌آیند در آن پست‌ها خودشان را هماهنگ می‌کنند. این جزو توانمندی‌های بازیکنان ماست که خیلی سریع می‌توانند خودشان را با شرایط تطبیق دهند و هماهنگ کنند.

رابطه شما با یحیی گل‌محمدی چگونه است؟ بارها دیده شده ایشان با توجه به مشورت‌های شما کنار زمین تصمیم می‌گیرند.

خدا را شکر ما از لحاظ درک فوتبالی و تاکتیکی یک ارتباط خیلی نزدیک با هم داریم.گروه مربیگری ما از آقای پیروانی که سرپرست تیم هستند تا آقای باقری و آنالیزورها یک گروه منسجم و هماهنگ است. سعی می‌کنیم در راستای اهداف تاکتیکی سرمربی قدم ‌برداریم. از لحاظ فوتبالی من و آقا یحیی خیلی به هم نزدیکیم. درک متقابل خوبی از هم و تفکرات یکدیگر داریم و در نهایت یک کارگروهی که در رأسش آقای گل‌محمدی است باعث می‌شود کار جلو برود. خیلی هم هماهنگ هستیم. آقا یحیی به تیمش و کادرش اعتقاد کامل دارد و یک آدم مشورت‌پذیر است و همیشه سعی می‌کند از نظرات ما استفاده کند.

شده تا به حال سر سیستم بازی تیم یا انتخاب نفرات به اختلاف نظر بخورید؟

راجع به سیستم نه ولی همیشه شاید موضوعاتی باشد که تبادل نظر و بحث پیش بیاورد و همین هم خودش کمک می‌کند که تیم بتواند حس بهتری بگیرد. بالاخره پیش می‌آید که نظرات مختلف باشد ولی اینکه شما می‌گویید اختلاف نه اصلا. ما همیشه سعی می‌کنیم تجزیه- تحلیل خوبی داشته باشیم و نظرات مختلفی که داده می‌شود درنظر گرفته شود. آنچه اهمیت دارد این است که همه در قالب یک کار تیمی و تفکرات سرمربی قرار بگیرند و برنامه‌ها به تیم انتقال داده شود. خدا را شکر تیم ما همیشه دارای این خصوصیت بوده است.کادر هم همیشه با هم هماهنگ بوده و همه برای یک رسیدن به یک هدف حرکت می‌کنیم.

مهدی شیری بعد از فینال آسیا و احمد نوراللهی بعد از دربی با فشار زیاد هواداران مواجه شدند. اما حالا نوراللهی بهترین گلزن تیم است و شیری هم به روزهای خوبش نزدیک می‌شود. جدا از مسائل فنی، ریکاوری روحی این بازیکنان چطور انجام شد؟

در مورد مهدی و احمد که شما اسم آوردید باید بگویم واقعا بازیکنان توانمندی هستند و همیشه در خدمت تیم بودند. حالا در بعضی بازی‌ها اتفاقاتی می‌افتد. در همان فینال ما دو تا پنالتی دادیم ولی همیشه احمد، مهدی و بقیه بازیکنان سعی کردند آن شرح وظایفی که برای‌شان تعریف می‌شود به نحو احسن انجام دهند. در فوتبال چنین اتفاقاتی همیشه می‌افتد. خدا را شکر این دو نفر با همه وجودشان در ادامه کار کردند و خیلی متعهدانه دارند کارشان را می‌کنند. بعد از آن اتفاقات تیم مربیگری سعی کرد به بازیکنان حس خوب بدهد و فضا را برای این عزیزان مهیا کند تا بتوانند همه توانایی‌های‌شان را انجام دهند. خدا را شکر آنها هم با همه وجود کار می‌کنند و خودشان را اثبات کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها