رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535695

وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری از سه خط لوله به انتقادات پاسخ داد

چیزهای «بدی» که به وزارت نفت ارث رسید

ساعت 24- روز گذشته، مراسم بهره‌برداری از سه خط لوله در مجموع به طول 933 کیلومتر با ظرفیت انتقال روزانه 569 هزار بشکه فرآورده برگزار شد. این خط لوله‌ها عبارت از شازند - قم - ری با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی، نایین- کاشان- ری با سرمایه‌گذاری 504 میلیارد تومان و 84.5 میلیون یورو همچنین تبریز - خوی- ارومیه با سرمایه‌گذاری 210 میلیارد تومانی است.

زنگنه
در این مراسم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حضور داشتند. بیژن زنگنه در این مراسم ضمن بیان این موضوع که صادرات فرآورده‌های نفتی 4 برابر شده، از انتقال روزانه یک و نیم میلیون بشکه فرآورده برای مصارف داخلی با 13 هزار کیلومتر خط لوله برای نفت و فرآورده‌های آن خبر داد. زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک در سال آینده پرداخت. به باور کارشناسان، این طرح مهم‌ترین پروژه‌ای است که می‌تواند ظرفیت بندر جاسک در انتقال نفت را احیا کند. زنگنه یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه متبوعش را در دادن مجوز ساخت 44 پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی به ظرفیت روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه از سال 92 تاکنون می‌داند.
پیروزی هزار پدر دارد
انتقادات از عملکرد زنگنه در وزارت نفت از عدم ارایه آمار و ارقام فروش و صادرات نفت تا ذکر مصیبتنامه‌هایی از همکاری ناموفق ایران با شرکت‌های توتال و CNPC را در بر می‌گیرد. در این راستا چندی پیش رستم قاسمی، آخرین وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد در مصاحبه‌های متعدد با برخی خبرگزاری‌ها انتقادات را به شکل شدیدتری مطرح کردند. فاز 11 پارس جنوبی که البته آخرین و مهم‌ترین فاز توسعه‌نیافته این میدان گازی است، بیشترین انتقادات را روانه وزارت نفت کرده است. این فاز به دلیل حساسیت‌ها و نیازی که به سکوهای فشارافزا دارد، تکنولوژی متفاوتی را می‌طلبد که در اختیار شرکت توتال بود. هر چند به دلیل خروج یکجانبه امریکا از برجام، این شرکت و CNPC این فاز را توسعه ندادند، اما قاسمی معتقد است تعلل وزارت نفت و عدم اجازه به شرکت‌های داخلی در آن برهه، عامل اصلی توسعه نیافتن این فاز است. وزیر نفت روز گذشته در مراسم ضمن واکنش به این دست انتقادات گفت: «پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است».
اغتشاش مدیریتی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس
زنگنه در بخشی از سخنان خود به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز اشاره کرد. ساخت این پالایشگاه از جمله پروژه‌هایی است که برخی معتقدند با پیشرفت 75 درصد به دولت یازدهم رسید و می‌توانست در اوایل همان دولت به بهره‌برداری برسد. او در این خصوص گفت: «تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق اسناد موجود گرفته و موافقت‌نامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند. همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزییات اعلام کردیم. برخی می‌گویند نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است، مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته می‌شود؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته می‌شود. همه می‌خواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفته‌ایم هرکسی می‌خواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال می‌کنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند.» زنگنه در ادامه سخنان خود افزود: «واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق استناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند. این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است». زنگنه بر این باور است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مورد مطالعاتی اغتشاش در مدیریت است. او در این خصوص توضیح داد: «در زمان تدریس «آشنایی با مدیریت پروژه» یکی از طرح‌هایی که فکر می‌کردم باید به عنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود. وقتی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم. پس از این پروژه به این نتیجه رسیدیم که باید شرکت‌های پیمانکار عمومی تاسیس شود. مپنا برای نیروگاه حرارتی و فرآب برای نیروگاه آبی تشکیل شد. پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس متوجه شدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد. سردار عبدالهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند که به این پالایشگاه داعش حمله کرده است؟»
وقت حرف زدن ندارم وگرنه زبان دارم
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در نزدیکی دوران انتخابات از تکاپو می‌افتد و افراد به مسوولان فعلی انتقادهای شدید وارد می‌کنند، گفت: «آخر افتخارات شما چه بوده که به وزارت نفت فحش می‌دهید؟ برای خودتان افتخاراتی می‌سازید که هرگز وجود نداشته است. اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کارهایی که انجام دادید بحث کنیم می‌بینیم بسیاری از آنها افتخارات نیست، سیئات است. اگر حرف نمی‌زنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.»
خط لوله، راهی برای جلوگیری از قاچاق
با استناد به صحبت‌های زنگنه، 13 هزار کیلومتر خط لوله اصلی انتقال نفت و فرآورده در کشور وجود دارد که روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت و فرآورده نفتی را برای مصارف داخلی انتقال می‌دهند. این خطوط لوله می‌تواند از قاچاق سوخت و فرآورده‌ها که به دلیل یارانه‌ای بودن آن رونق زیادی نیز دارد، جلوگیری کند چرا که در این صورت نیازی به تانکرهای جاده‌پیما نیست و نفت و فرآورده‌ها از طریق خطوط انتقال به مقصد می‌رسند.
صادرات فرآورده‌های نفتی 4 برابر شده است
آخرین باری که زنگنه از عدد صادرات نفت کشور گفته، حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در نیمه دوم بهمن‌ماه بود. او در واکنش به صادرات روزانه 900 هزار بشکه‌ای نفت کشور از دی‌ماه، هر گونه عدد و رقم از میزان صادرات را «نه تایید و نه تکذیب» کرده بود. روز گذشته و پس از حدود 15 روز از آن نمایشگاه، مجددا صحبتی در خصوص صادرات نفت نکرد و تنها به ذکر اعداد و ارقامی از صادرات فرآورده‌های نفتی بسنده کرد. هر چند به باور او فرآورده‌های نفتی نیز تحریم‌پذیر بوده و امریکا از هیچ کوششی برای کاهش صادرات آن فروگذار نکرده اما طی سال‌های 91 تا 98، 4 برابر شده و از روزانه 5.9 میلیون تن به 23 میلیون تن رسیده است. او در بخش دیگری از سخنان خود از ظرفیت پالایشی کشور نیز سخن گفت و افزود: «ظرفیت پالایشی کشور از رقم روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به رقم کنونی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوییل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.»
افزایش ظرفیت یک میلیارد لیتر ذخیره‌سازی
علیرضا صدق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از دیگر حاضرین در این مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در سخت‌ترین شرایط تحریم و کرونا با اجرای خط لوله نایین - کاشان - ری و انبار ارومیه ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در کشور افزایش یافت، گفت: «اگر ظرفیت ذخیره‌سازی به وسیله تکمیل مخازن دیگر را نیز در نظر بگیریم، در مجموع یک میلیارد لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده کشور افزوده شد.» به باور صدق‌آبادی با اجرای این سه خط لوله سالانه می‌توان سه هزار و 500 تا 4 هزار میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی کرد. چرا که نفتکش‌های جاده‌پیما و هزینه‌هایی که آنها دارند، عملا حذف می‌شوند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها