رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535730

پامپئو: اگر در برابر ایران ضعف نشان دهیم به توافقی داغون دست پیدا میکنیم

ساعت24-وزیر خارجه سابق آمریکا گفت اگر دولت جدید کشورش در برابر ایران ضعف نشان دهد به «توافقی داغون» دست پیدا خواهد کرد.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا از سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورش در قبال ایران انتقاد کرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگو با «نیوزمکس» مدعی شد دولت بایدن قصد دارد در ازای «تقریباً هیچ»، فشاری که دولت قبلی آمریکا به ایران وارد کرده را کنار بگذارد.

او درباره سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران گفت: «ما برنامه‌ای تدوین کردیم که فشار واقعاً شدیدی به رژیم اعمال کرد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا حملات اخیر به منافع آمریکا در عراق را به ایران منتسب کرد و مدعی شد تهران از این طریق و همچنین موقف کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد آزمودن دولت بایدن را دارد.

او مدعی شد: «ایرانی‌ها آزمودن این دولت را شروع کرده‌اند: اعلام کرده‌اند اجازه انجام بازرسی را نمی‌دهند. آنها از طریق نائبان شبه‌نظامی خود در عراق اقدام حملاتی انجام داده‌اند. ایرانی‌ها یک چیز را می‌فهمند: آنها قدرت را می‌فهمند. بازداری را می‌فهمند. اینکه رئیس‌جمهوری آماده اعمال فشار واقعی به آنها باشد را می‌فهمند. اگر ما ضعف نشان دهیم و آماده رسیدن به توافق به هر قیمتی باشیم، باز هم به یک توافق واقعاً داغون خواهیم رسید.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها