رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536044

رقیب انتخاباتی قالیباف: او نمی تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند /ابراهیم رئیسی یک مهره سوخته میشود

ساعت24-فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از مدت‌ها قبل هویت و شخصیت مجلس خدشه‌دار شده بود زیرا مراجع قانونگذاری در ایران تنها شامل مجلس نمی‌شود.

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰، عملکرد مجلس یازدهم، انتخابات یاست جمهوری و مشارکت مردم و ... پرداخته است. بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید.

به عنوان یک نامزد تنها با چه انگیزه ای وارد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ شدید و می‌دانستید رای نمی آورید و پشتوانه ای ندارید؟

در آن سال برای نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ستادی نداشتم و تبلیغ هم نکردم اما در مناظره‌های صدا و سیما شرکت و نظرات خود را بیان کردم. برای اعتراض به نحوه اداره و مدیریت کشور در این انتخابات حضور یافتم. حرف‌هایی که در مناظره‌ها می‌زدم با باقی نامزدها متفاوت بود. در آن مناظره تاکید داشتم که حفظ ایران باید سرلوحه سیاست‌های خود قرار دهیم. در آن انتخابات وظیفه‌ام را انجام دادم.

به عنوان رقیب سیاسی محمدباقر قالیباف در رقابت‌های انتخاباتی ۹۶ چه تحلیلی از عملکرد و حضور احتمالی او در رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دارید؟

قالیباف بیشتر برای کارهای اجرایی مناسب است. سوابق او نشان می‌دهد که به کارهای اجرایی تمایل بیشتری دارد. آن چیزی که مهم است، تشخیص مردم برای انتخاب فردی است که باید وارد صحنه ریاست جمهوری شود. باید عملکرد قالیباف را با افرادی که درپی حضور در انتخابات هستند، مقایسه کنیم. با توجه به اینکه هنوز نامزدها مشخص نشدند، این امر امکان پذیر نیست. اگر نامزدها مشخص شوند می‌توانم بگویم که قالیباف به چه نامزدی و کدام نامزد نسبت به او برتری دارد.

قالیباف به هیچ عنوان نمی‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند. نه تنها او بلکه دیگر نامزدها هم نمی‌توانند. اکنون گرفتار یک پارادوکس هستیم و در این وادی سرگردان هستیم و نمی‌توانیم شیوه حکمرانی درستی را در کشور پیاده کنیم. در واقع یک پوپولیسمی را در حکمرانی داریم و به دنبال این هستیم تا به مردم بگوییم که به فکر شما و راضی نگه داشتن آنان هستیم. این پارادوکس و تمایل ایران را تکیده کرده و مام میهن را در خطر قرار داده است. مام میهن یعنی اینکه باید ایرانی باشد تا پای خود را روی آن بگذاریم و در این کشور زندگی کنیم و از موهبت‌های آن بهره ببریم. تاکنون از مام میهن که همان ذخایر و سرمایه‌های این کشور است، استفاده زیادی کردیم اما چیزی به آن اضافه نکردیم.

مجلس یازدهم با هویت ضدیت با دولت و با شعار بهبود معیشت شکل گرفت اما در عمل با طرح‌های غیرکارشناسی و بالا بردن مطالبات از دولت درپی زمینه‌سازی پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ است، آیا اصولگرایان توانستند مجلس را به جایگاه و ریل اصلی خود بازگردانند؟

از مدت‌ها قبل هویت و شخصیت مجلس خدشه‌دار شده بود زیرا مراجع قانونگذاری در ایران تنها شامل مجلس نمی‌شود. بنابراین مجلس طبیعتا در راس امور نیست. این مجلس در صورتی می‌تواند مدعی باشد که در راس امور قرار دارد که بیشتر مردم این نمایندگان را انتخاب کرده باشند. در حالی که متاسفانه اقبال مردم در دوم اسفندماه ۹۸ به صندوق رای بسیار کم بود. تعمدا این اتفاق افتاد. حمید رسایی نماینده سابق مجلس به صراحت اعلام کرد که باید تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی کم باشد تا افراد مدنظر با رای گروه اقلیت وارد مجلس شوند و این امر یک دموکراسی برای حضور افرادی صالح در مجلس خواهد بود. هجمه بسیار وسیع و بی حیثیت کردن دولت بدترین اتفاقی که تاکنون رخ داده است. مردم دولت را می‌شناسند و وقتی عنوان می‌شود که چه نهادی مملکت را اداره می‌کند، به دولت اشاره می‌کنند. وقتی دولت بدنام شود، مردم به کل مجموعه بدبین می‌شوند.

مجلس می‌تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کند؟

مجلس تاثیری در این باره ندارد، زیرا متاسفانه اقبال مردم به انتخابات کم و در حد همان مجلس خواهد بود. این مجلس به هدف خود یعنی دولت اصولگرا می‌رسد.

آیا اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت می‌رسند. حزب موتلفه در هفته‌های گذشته حساب خود را از اصولگرایان جدا و اعلام کرد که نامزد مستقل خواهد داشت. آیا بین شورای وحدت و ائتلاف برای به توافق رسیدن بر سر رییسی و قالیباف وحدتی شکل می‌گیرد؟

پیش بینی آن مشکل است که چه افرادی در انتخابات ثبت نام می‌کنند. بنظرم رییسی نباید از قوه قضاییه بیرون بیاید زیرا با این شرایط هیچ کاری نمی‌تواند برای مملکت انجام دهد و در نتیجه در ریاست جمهوری هم یک مهره سوخته می‌شود.

محمد غرضی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

هیچ‌ کدام از نامزدهای گذشته و آینده برنامه عملی برای مدیریت کشور ندارند. حرف‌هایی که به عنوان برنامه‌ریزی گفته می‌شود غیرقابل ابطال است. باید یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بگوید که چه برنامه‌ای را می‌خواهد اجرا کند و تبعات آن چیست. اگر فردی این را گفت صلاحیت رییس جمهوری را دارد که چنین فردی نداریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها