رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536155

تراژدی قطع برق در شهرکهای صنعتی

ساعت 24 - نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در هفتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی استان تهران که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، خسارات ناشی از قطعی برق در شهرک‌های صنعتی را بررسی کردندو از ضرورت جبران این خسارات گفتند. هم‌چنین مساله دریافت عوارض از شرکت‌های پخش توسط شهرداری تهران مطرح شد که با توجه به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن این عوارض، بخش خصوصی درخواست تمکین شهرداری به این رای قانونی را مطرح کرد.

برق
dir="RTL" style="text-align:right">در ابتدای این جلسه، رئیس شورای گفت‌وگوی استان تهران با اشاره به اینکه در مساله قطعی برق و گاز با سیاستگذاری نادرست دستگاه‌های خدمات‌رسان مواجه شدیم، گفت: به دلیل بروز این قطعی‌ها، بسیاری از واحدها دچار مشکل شدند و البته برخی نیز از این فرصت استفاده کردند تا قیمت محصولات خود را افزایش دهند.انوشیروان محسنی بندپی همچنین به برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران اشاره کرد و گفت که این مراسم به نحو احسن توسط اتاق بازرگانی تهران و سایر نهادهای همکار و مشارکت‌کننده برگزار شد، که جای تقدیر و تشکر دارد.

قطعی برق فاقد توجیه است

در ادامه این نشست، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی استان تهران برابر دستور نخست این جلسه گزارشی در مورد وضعیت تولید و مصرف برق و گاز ارائه کرد و گفت: ظرفیت‌های نصب شده و بهره‌برداری شده برق در تاریخ 31 شهریورماه سال 1399 شامل 129 نیروگاه معادل 84 هزار و 720 مگاوات ساعت بوده و قدرت عملی شبکه سراسری در زمان پیک مصرف معادل 64 هزار و 421 مگاوات ساعت است. در عین حال، تولید هم‌زمان شبکه سراسری در زمان پیک معادل 57 هزار و 877 مگاوات ساعت برآورد شده است.محمد عیدیان ادامه داد: تولید برق در زمان پیک مصرف در تاریخ 19 مرداد ماه سال جاری با رکورد روزانه 57 هزار 571 مگاوات ساعت در روز و 56 هزار و 909 مگاوات ساعت در شب صورت گرفت. همچنین تولید متوسط برق در ماه‌های آذر، دی و بهمن بنابر گفته مدیر شبکه توزیع کمتر از 45 هزار مگاوات ساعت بوده است.او در ادامه به مصرف برق مشترکان صنعتی بزرگ در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مصرف برق این مشترکان در سال‌های 1398 و 1399 به ترتیب با رشد 6.8 درصدی و رشد 10.02 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است. او سپس با اشاره به رشد مصرف انرژی برق در بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و البته سایر مصارف به این نکته اشاره کرد که متوسط رشد مصرف 6.2 درصد برآورد شده و این میزان رشد تقریبا برابر سال 1398 است. البته نکته قابل تامل این است که هدف‌گذاری‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش برق 3.2 تا 3.5 میلیارد دلار بوده اما رقم سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر معادل 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در ادامه عنوان کرد که این آمارها حاکی از وضعیت مطلوب تولید و مصرف برق است و قطعی برق با دلایلی چون کمبود ظرفیت یا اورهال نیروگاه‌ها هیچ‌گونه توجیهی ندارد. او در ادامه به آمارهایی از تولید و مصرف گاز و سوخت مایع اشاره کرد و گفت: تولید گاز در سال جاری یک میلیارد مترمکعب در روز و حداکثر مصرف در زمستان 825 میلیون مترمکعب بوده است. این درحالی است که مجموع مصرف گاز در سال‌های 1398 و 1397 از 655 میلیون مترمکعب فراتر نرفته است.عیدیان ادامه داد: در حالی که به دلیل شیوع بیماری،‌ مدارس، دانشگاه‌ها، تالارها و... تعطیل بوده و برودت هوا چندان با سال‌های گذشته تفاوتی ندارد، افزایش مصرف گاز به 825 میلیون متر مکعب با رشد 28.3 درصدی معقول به نظر نمی‌رسد. ضمن آنکه اگر همین 825 میلیون مترمکعب را بپذیریم، باز هم 175 میلیون مترمکعب مازاد گاز وجود دارد که با توجه به قطع صادرات و کاهش تولید نفت خام، نیازی به تزریق گاز در چاه‌های نفت نیست. بنابراین، سوخت در کشور اعم از فرآورده‌ها و گاز به اندازه کافی وجود داشته و قطع گاز و برق صنایع به دلیل کمبود سوخت نیز فاقد توجیه است.

او در ادامه به یکی از آثار قطعی برق و گاز در صنایع که افزایش قیمت سیمان است، پرداخت و گفت: کارخانجات سیمان با ظرفیت 95 میلیون تن تولید و مصرف داخلی 53 میلیون تن و البته عدم نیاز به ارز و واردات نباید قیمت محصولات خود را در بازار افزایش دهند اما با توقف 45 روزه فعالیت این کارخانجات در تهران و توقف 86 روزه فعالیت آنها در سطح کشور، قیمت هر پاکت سیمان از 17 هزار تومان به حدود 50 هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت خسارت بسیار بزرگی را به مصرف‌کنندگان وارد کرده است. حال مشخص نیست که که این خسارت را چه کسی جبران خواهد کرد. این پرسش از آن جهت حائز اهمیت است که در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و به تبع آن در قوانین بودجه، برای قطع برق وگاز که منجر به خسارت صنعت شود، پرداخت خسارت پیش‌بینی شده است.

خسارات قطعی برق در شهرک‌ها

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گزارشی از خسارت‌های ناشی از قطعی برق در شهرک‌های صنعتی ارائه کرد. صابر پرنیان با اشاره به اینکه گزارش مذکور مربوط به 20 روز است، ادامه داد: در هفت روز نخست قطعی برق، خاموشی‌ها بدون اطلاع بود اما در 13 روز باقیمانده، قطعی‌ها با اطلاع قبلی صورت می‌گرفت. افزون بر این در10 روز اول، قطعی‌ها قبل از ظهر و در10 روز دوم بعدازظهر رخ داده است.

او در ادامه گفت که مجموع ساعات قطعی در شهرک‌های صنعتی دولتی طی این 20 روز 287 ساعت و میانگین 18 بوده و به طور میانگین روزانه شش شهرک تحت تاثیر قطعی برق قرار گرفته است. هم‌چنین میانگین ساعات قطعی در روز 46 ساعت و برای هر واحد 2.9 ساعت بوده است. در عین حال واحدهایی که در هر روز قطعی برق داشته‌اند، نیز به 2 هزار و 103 واحد ‌می‌رسد. همچنین اشتغالی که روزانه در ساعات قطعی برق از دست رفته است، به طور میانگین 49 هزار و 132 نفر برآورد شده است.

بر اساس گزارشی که پرنیان در مورد آثار قطعی برق در شهرک‌های صنعتی خصوصی ارائه کرد، جمع ساعات قطعی در این شهرک‌ها 267 ساعت و به طور میانگین در هر روز 21 ساعت بوده است. میانگین تعداد شهرک‌های صنعتی خصوصی درگیر قطعی برق در هر روز هشت شهرک و میانگین ساعات قطعی برق در هر روز برای هر واحد 2.5 ساعت اعلام شد. همچنین تعداد واحدهایی که در هر روز قطعی برق داشته‌اند، 3372 واحد بوده است. در این میان، میانگین تعداد افرادی که در ساعات قطعی برق بیکار شده‌اند نیز به 10 هزار و 457 نفر ‌می‌رسد. به گفته پرنیان، خسارات ناشی از عدم دریافت خدمت از کارگران بیکار شده در شهرک‌های دولتی و خصوصی، روزانه 2 میلیارد و 287 میلون تومان برآورد شده است.او در ادامه به نمونه‌هایی از خسارت و تخریب در تاسیسات و زیرساخت‌های عمومی شهرک‌های صنعتی نظیر «از مدار خارج شدن پمپ‌ها و بلوئرهای تصفیه‌خانه‌های شهرک‌ها و افت راندمان و آثار زیست محیطی آن»، «خاموشی پمپ‌چاه‌های آب و قطع آب‌رسانی به سطح شهرک» و نیز «قطع دوربین‌ها و تجهیزات امنیتی شهرک‌ها» اشاره کرد.پس از آن، مسلم ولی‌پور، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک ‌صنعتی شمس‌آباد نیز با اشاره به اینکه برق شهرک‌ها در تابستان تحت عنوان مدیریت مصرف قطع ‌می‌شود و اکنون این قطعی به زمستان نیز تسری یافته گفت: به واسطه قطعی‌هایی که طی ماه‌های دی و بهمن در شهرک‌ها رخ داد، خسارات جبران‌ناپذیری به واحدهای صنعتی وارد شد. این درحالی است که به موجب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، در زمان کمبود برق و گاز، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز قرار داشته باشند. او پیشنهاد کرد که کارگروهی برای ارزیابی خسارت‌ها تشکیل شود تا نتیجه بررسی‌های این کارگروه به اطلاع نهادهای ذیربط برسد.

در ادامه حجت‌الله قربانی که به نمایندگی از دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار شرکت برق منطقه‌ای تهران در این نشست حضور یافته بود، با بیان اینکه «حوزه برق تهران، دو استان البرز و قم را نیز پوشش ‌می‌دهد» توضیح داد: اعمال خاموشی‌ها سیاست منطقه‌ای نبود که راساً در استان در مورد آن تصمیم‌گیری صورت گرفته باشد. بلکه این محدودیت‌ها در سطح ملی اعمال شد. این خاموشی‌ها در روزهای نخست بدون اطلاع قبلی انجام گرفت اما در روزهای بعد تلاش کردیم ضمن اعلام قبلی، سهم استان تهران از قطعی برق نیز کاهش پیدا کند. در واقع نسبت به سایر استان‌ها سهمیه قطعی برق تهران به حداقل رسید و خاموشی صنعت به سایر حوزه‌ها منتقل شد. او همچنین کاهش سرمایه‌گذاری‌ها را یکی از دلایل این قطعی‌ها عنوان کرد.محمدحسن تهرانی نیز که به نمایندگی از شرکت گاز در این جلسه حضور یافته بود، با بیان اینکه «این شرکت تنها نقش یک توزیع‌کننده را ایفا ‌می‌کند» گفت که گاز کارخانجاتی چون سیمان به طور کامل قطع نشده بود و آنها تنها با محدودیت گازرسانی مواجه شدند. این محدودیت‌ها نیز براساس قراردادها و اطلاع قبلی اعمال شد.در ادامه این جلسه، محسنی بندپی با اشاره به اینکه حق بیمه‌ای که دستگاه‌های خدمات‌رسان دریافت می‌کنند برای جبران خسارت در چنین مواقعی است، گفت که جبران این خسارات از محل حق بیمه این دستگاه‌ها باید به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه مدیریت شرکت شهرک‌ها در بخش دولتی و تشکل‌ها در بخش خصوصی ‌می‌توانند پیگیر این امر باشند. او با بیان اینکه قانون مدیریت بحران و ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار نیز ‌می‌تواند برای جبران خسارت‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت که کارشناسی حقوقی این امر از طریق حوزه قضایی قابل انجام است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها