رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536369

کشتی آلیش زنان به تورنمنت قرقیزستان میرود

ساعت 24-‌تیم ملی کشتی آلیش زنان این روزها در تب و تاب حضور در تورنمنت بین‌المللی قرقیزستان است. اگرچه کرونا و محدودیت‌هایش، برگزاری این مسابقات را مثل سایر رویدادهای ورزشی با اماواگر مواجه کرده است، اما فدراسیون کشتی عزم خود را جزم کرده تا با وجود این شرایط، اردویی منسجم را برای آلیش‌کاران زن ایرانی تدارک ببیند.

درست همان‌طور که رقابت‌های کشتی آلیش قهرمان کشوری را برای آنها برگزار کرد، بدون اینکه با نمونه مثبتی از کرونا مواجه شود. آنا براتی، سرمربی تیم ملی کشتی بانوان، از برنامه‌های این تیم برای شرکت در تورنمنت قرقیزستان به «شرق» می‌گوید: «اول از همه من باید از فدراسیون تشکر کنم که با وجود کرونا همه‌جوره از کشتی زنان حمایت می‌کند و پا به پای مردان برای آنها مسابقه و اردو برگزار می‌کند. برگزاری مسابقه، آن هم در رشته‌ای مثل کشتی که خیلی پربرخورد است، واقعا کار سختی است. اما خوشبختانه با دقت نظری که کادر اجرائی فدراسیون داشتند توانستیم بعد از یک سال دوری از مسابقه، این رقابت‌ها را برگزار کنیم. برای اولین‌بار ۲۷ تیم از ۲۶ استان با حضور ۱۱۲ کشتی‌گیر آلیش در این رقابت‌ها شرکت کردند که این بیشترین آمار حضور در پیکارهای آلیش قهرمانی کشور بود. اهمیت این آمار بیشتر به‌ خاطر شرایط کرونایی مورد توجه است. به‌ دلیل شیوع کرونا، پیش‌بینی‌مان این بود که استقبال کمی از مسابقات شود اما حضور پررنگی که بانوان از این مسابقات نشان دادند همه ما را غافلگیر کرد. الان برنامه‌مان این است که اردوهای تیم ملی را برای تورنمنت قرقیزستان برگزار کنیم. فدراسیون کشتی قرقیزستان پیش از اینکه ما رقابت‌های کشوری را برگزار کنیم، دعوت‌نامه این مسابقات را برایمان ارسال کرد. برای همین بلافاصله برگزاری اردوها را در دستور کار قرار دادیم. اگرچه با وجود کرونا برگزاری این تورنمنت هم حتمی نیست و ممکن است به تعویق بیفتد یا لغو شود، اما ما تمرینات را به‌زودی و از هفته سوم اسفند ماه آغاز خواهیم کرد». آخرین حضور آلیش‌کاران زن در میادین بین‌المللی به رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ قزاقستان برمی‌گردد که به عنوان قهرمانی دست یافت. از دی‌ماه سال گذشته به بعد و با شیوع ویروس کرونا، فعالیت این تیم رو به تعطیلی رفت تا حالا که قرار است به قرقیزستان اعزام شوند. براتی درباره وضعیت فعلی این تیم توضیح می‌دهد: «فعلا نمی‌توانم اظهارنظر صریحی درباره عملکرد ملی‌پوشان این تیم داشته باشم. به‌هرحال ما زمان زیادی از مسابقه دور بودیم و نتوانستیم بچه‌ها را محک بزنیم. البته همین مسابقات قهرمان کشوری تا حدود زیادی به ما کمک کرده تا یک تیم ملی جدید را معرفی کنیم. متأسفانه ما تا پیش از این در بعضی از اوزان ضعف داشتیم و نفراتی که در ترکیب این تیم بودند باب میل کادر فنی نبودند. حالا اما شرایط بهتر شده و موفق شدیم نفرات بهتر و جدیدتری را شناسایی کنیم. فکر می‌کنم به اواسط فروردین ماه که رسیدیم بتوانیم ارزیابی دقیقی از تیم داشته باشیم. از آنجا که کروناست و دستمان بسته است نمی‌توانیم مثل گذشته اردوها را برگزار کنیم. برای همین تنها از نفرات اول و دوم مسابقات کشوری دعوت کردیم که به اردوها بیایند».
سرمربی تیم ملی کشتی آلیش زنان به دنبال این است که شرایط برگزاری یک اردوی مشترک را با قرقیزها پیش از این تورنمنت برگزار کند. او ادامه می‌دهد: «قرقیزستان مهد کشتی آلیش دنیاست و هرساله این تورنمنت را با حضور نماینده کشورهای آسیایی و اروپایی برگزار می‌کند. اصلا مقر جهانی کشتی آلیش جهان در قرقیزستان است. من قبلا یک بار به این مسابقات رفتم و از نزدیک شاهد سطح کیفی بالای این تورنمنت بودم. با توجه به این موضوع در تلاش هستیم تا اگر شرایط مالی فدراسیون کشتی مناسب باشد از رئیس فدراسیون بخواهیم که یک اردوی مشترک را در قرقیزستان، پیش از برگزاری رقابت‌ها با تیم ملی این کشور داشته باشیم. فکر می‌کنم اوضاع این کشور به لحاظ کرونا هم مساعد باشد و مشکلی برای ما ایجاد نکند. به هر حال هرچه باشد کشتی آلیش زنان ایران چند سالی بیشتر نیست که از عمر آن می‌گذرد. ما نیاز به این داریم که بیشتر در کوران رقابت و مسابقه با رقبا قرار بگیریم تا کسب تجربه کنیم و هم‌سطح آنها شویم. قرقیزها این رشته را ورزش اول خودشان می‌دانند. پارسال وقتی مسابقات جهانی را برگزار کردند، سالن پر بود از تماشاچی؛ انگار که برای تماشای مسابقات فوتبال آمده بودند. اما الان شرایط به گونه‌ای شده که کشورهای اروپایی نیز به سمت این ورزش می‌آیند. هند، روسیه و آمریکا که از قدرت‌های خوب کشتی جهان هستند نیز کشتی‌گیران خوبی در آلیش پرورش داده‌اند. به هر حال ما هم باید سعی کنیم از فرصت و پتانسیلی که در این رشته داریم، استفاده کنیم و بتوانیم با گرفتن میزبانی‌های مختلف، به رشد بین‌المللی ورزش زنان کشورمان کمک کنیم».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها