رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536371

از طغیان کرونای انگلیسی در اهواز تا جهش جدید کرونا در ایران

ساعت 24- با رسیدن کرونای انگلیسی به ایران، خوزستان به وضعیت قرمز رسید و طغیان ویروس جهش‌یافته نصیب این استان شد. خوزستان که در یک سال گذشته آماج حمله‌های متعدد از سوی کووید19 بود، این‌بار نیز مرکز طغیان ویروس جهش‌یافته کووید19 شد.

کرونا
به‌صورت میانگین در استان خوزستان این هفته ۷۴ درصد موارد بیماری بیشتر از هفته قبل شده، ۴۵ درصد فوت بالا رفته و ۹۰ درصد تعداد بیماران نیز افزایش پیدا کرده است. در روزهای اخیر فوت دو نفر از کادر بهداشت و درمان در خوزستان به فشار روانی کادر درمان در این استان افزود. فاطمه نجمه‌سادات، مامای بیمارستان امیرالمؤمنین اهواز و حمیرا احمدی، بهورز شبکه بهداشت شهرستان باغملک، به علت ابتلا به ویروس کرونا جان‌ خود را از دست دادند. شکرالله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان آبادان، در تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در جنوب غرب خوزستان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۲۲ نمونه آزمایش گرفته‌شده تعداد ۱۵۹ مورد جدید مثبت در این نمونه‌گیری‌ها به ثبت رسیده است، از این تعداد ۴۷ نفر مربوط به آبادان، ۶۱ نفر از خرمشهر و ۵۱ نفر در شادگان مثبت قطعی ابتلا به کووید۱۹ گزارش شده است. او با بیان اینکه از این ۱۵۹ مورد مثبت جدید ۱۳۸ نفر به صورت سرپایی هستند، گفت: از این افراد مبتلا که با دریافت نسخه به قرنطینه خود در منازل هدایت شدند، تعداد ۳۸ نفر در آبادان، ۴۹ نفر خرمشهر و ۵۱ نفر شادگان هستند. سلمان‌زاده اذعان کرد: متأسفانه در ۲۴ ساعت اخیر، پنج مورد فوت ناشی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته گزارش شده است که افراد فوت‌شده دو نفر از آبادان، دو نفر در شادگان و یک نفر از خرمشهر بوده‌اند. او عنوان کرد: در حال حاضر، در بیمارستان‌های معین این دانشکده، ۱۸۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ بستری هستند.
فرماندار اهواز: خطر بیماری کرونا جدی است
فرماندار شهرستان اهواز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان ضرورت دارد، خطر کرونا جدی است.
جمال عالمی‌نیسی عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان افزود: با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده ازجمله محدودیت در تردد و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و طرح محدودیت‌های اصناف به‌استثنای گروه شغلی یک، فعالیت گشت‌های مشترک کارگروه نظارت بر اصناف، اجرای طرح مقابله با کرونا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اعلام هشدارها از طریق رسانه‌ها و تبلیغات محیطی در سطح شهرستان و دیگر اقدامات پیشگیرانه، شیب تند کرونا در حال کنترل است.
او به محدودیت راه‌های ورودی و خروجی اهواز برای جلوگیری از ترددهای غیرضرور اشاره کرد و ادامه داد: با تقسیم کار صورت‌گرفته، مبادی ورودی و خروجی شهرستان اهواز توسط پلیس راه و نیروی انتظامی کنترل و از خروج خودروهای با پلاک بومی از اهواز و ورود خودروهای با پلاک غیربومی به اهواز جلوگیری می‌شود.
فرماندار و رئیس ستاد مدیریت و کنترل بیماری کرونای اهواز همچنین به محدودیت‌های تردد خودروها در معابر و خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: تردد در داخل شهر محدود شده است و از توقف خودروها در جاده‌های ساحلی شرق و غرب اهواز، پارک‌ها و بوستان‌ها جلوگیری می‌شود و در صورت رعایت‌نکردن، جریمه و برخورد قانونی می‌شود.
عالمی‌نیسی از همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی قدردانی کرد و ادامه داد: با بررسی انجام‌شده مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و نشانه این است که خطر کرونا را درک کرده‌اند.
وی گفت: شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از تجمعات خودداری و فقط برای کارهای ضروری تردد کنند.
فرماندار اهواز در پایان تأکید کرد: ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرائی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، دستورالعمل دورکاری کارکنان را رعایت کنند و رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها پذیرفتنی نیست.
عالمی‌نیسی در پایان افزود: سلامت شهروندان اولویت است و با افرادی که سلامتی شهروندان را تهدید می‌کنند، قانونی برخورد می‌شود.
سوغاتی از هلند و عراق
دلیل محاصره خوزستان با ویروس جهش‌یافته، ورود مسافران و ناقلان این ویروس از کشورهایی نظیر عراق و هلند به استان بود. 15 بهمن، اولین مبتلا به کرونای انگلیسی در اهواز شناسایی شد. زنی از اهالی اهواز که کرونای انگلیسی را با خود از هلند به خوزستان سوغات آورده بود. از همان زمان بود که شیب افزایشی شیوع کرونا در اهواز مشاهده شد.
مطابق اعلام فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بعد از این اتفاق 10 نمونه تست ژنتیکی برای تشخیص کرونای جهش‌یافته به تهران ارسال شده که از میان آنها 9 نمونه، کرونای انگلیسی بودند و دو نمونه ارسالی آبادان نیز ابتلایشان به کرونای انگلیسی تأیید شد. در شهر شادگان نیز مشخص شد که کرونای انگلیسی از عراق به استان رسیده است. درحال‌حاضر برای کنترل موج جدید کرونا در اهواز، محدودیت‌ها برای منع تردد از جنوب و غرب به شرق و شمال استان اتخاذ شده است تا شاید بتوان جلوی این طغیان را گرفت. اما این محدودیت‌ها چندان مورد خوشایند مسئولان بهداشتی خوزستان نیست و آنها معتقدند که تنها 50 درصد در کنترل این ویروس مؤثر است.
روز گذشته نیز سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک از شناسایی یک مورد کرونای جهش‌یافته انگلیسی در این شهرستان خبر داد و با تأیید ورود کرونای جهش‌یافته به این شهر، نگرانی‌ها از شیوع گسترده در اندیمشک نیز وجود دارد. بنا بر اعلام دانشگاه جندی‌شاپور اهواز،‌ از ۱۵ دی‌ماه میزان ابتلای سنین ۱۵ تا ۲۲‌ساله در حال افزایش است، 55 درصد مبتلایان مرد و مابقی زن، ۷۸ درصد بدون بیماری زمینه‌ای و مابقی دارای بیماری زمینه‌ای،
۳۰ درصد مبتلایان خانه‌دار، ۱۳ درصد روستایی و مابقی شهری هستند. ۴۰ درصد فوتی‌ها زنان و مابقی مردان و میانگین سنی فوت‌شدگان نیز ۶۷ سال بود؛ همچنین ۷۷ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند.
نگرانی خوزستانی‌ها به همین موارد ختم نمی‌شود. مسائلی نظیر عدم موافقت با تعطیلی دوهفته‌ای استان از یک‌ سو،‌ همچنین مستندنبودن آمار بیماری در عراق نگرانی‌های آنها را در کنترل بیماری در خوزستان بیشتر می‌کند. به گفته ابول‌نژادیان، کمتر از ۵۰ درصد مرگ‌های کشور عراق (با نصف جمعیت ایران) در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و آمار فوتی‌های این کشور کاملا غیرمستند است.
پرشدن تخت‌های ICU بیمارستان‌های اهواز
بنا بر اعلام سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، صد درصد ظرفیت تخت‌های ICU در بیمارستان‌های اهواز اشغال شده‌اند. به گفته فرهاد سلطانی درحال‌حاضر شرایط برای بستری بیماران در بخش‌های عادی فراهم است، ‌اما خبری از تخت‌ خالی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیست. از طرفی هم اکثر بیماران بدحال شهرستان‌ها به اهواز اعزام می‌شوند؛ ظرفیت تخت‌های ICU در بیمارستان‌های اهواز تکمیل و به‌صورت صد درصد اشغال است.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها گفت: برای جبران کمبود پرستار، سیاست‌هایی اتخاذ شده و در حال جابه‌جایی پرستاران از بخش‌های غیرضروری به بخش‌های کووید۱۹ هستیم.
درحال‌حاضر در خوزستان وضعیت 11 شهر قرمز است؛ شامل اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت‌ آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه که با وجود این، خبری از تعطیلی در سطح استان نیست.
شرایط حساس‌تراست
روز گذشته حسن روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا، به حساسیت وضعیت بیماری در کشور اشاره کرد و گفت:‌ ما در شرایط فعلی باید بیش از سابق از مرزها مراقبت کنیم. دیدیم یکی از استان‌های ما، خوزستان، با پیک عجیبی روبه‌رو شد. در هیچ استانی شهر قرمز نداریم. فقط برخی شهرهای استان خوزستان قرمز است و اگر رعایت نکنیم به استان‌های هم‌جوار سرایت می‌کند. خوشبختانه در گزارش امروز دیدیم در خوزستان هم تست‌ها افزایش پیدا کرده و هم بیماریابی در حال افزایش است. در کنار آنها هم رهگیری رو به افزایش است. البته چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها نیست. در مورد ورود و خروج نیز محدودیت‌ها اعمال می‌شود تا هم شرایط مردم خوزستان بهتر شود و هم این شرایط به استان‌های دیگر در سراسر کشور سرایت نکند.
حسن روحانی در پنجاه‌ونهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: این روزها نسبت به دو، سه ماه پیش برای ما روزهای حساس‌تری است. مردم هم در جنب‌وجوش اجتماعی و فرهنگی و هم در جنب‌وجوش نظافت و تمیزی و مسائل بهداشتی هستند.
روحانی ادامه داد: اگر دچار موج چهارم نشویم باز هم همه باید مراعات کنیم. عید امسال چیزی مشابه عید پارسال است. شاید از نظرهایی باید بیشتر از پارسال مراعات کنیم. پارسال می‌گفتیم از دست ویروس ووهان چه کار کنیم. امسال از مار غاشیه به افعی پناه بردیم؛ حالا می‌گوییم به ویروس ووهان پناه ببریم تا ویروس انگلیسی سراغمان نیاید. شرایط سخت‌تر شده است. مردم عزیز و بزرگوار ما که در این ۱۳ ماه همیشه لطف و همکاری کردند، ان‌شاءالله این ایام هم رعایت می‌کنند.
مردم می‌دانند واکسن امروز مشابه ماسک در اوایل این بیماری است. چطور مسیر هواپیماها را عوض می‌کردند و ماسک‌ها را در فرودگاه‌ها می‌گرفتند. امروز آن شرایطی که برای تهیه ماسک وجود داشت، در دنیا برای واکسن پیش آمده است. امروز شرایطی که برای واکسن در دنیا پیش آمده یک امتحان بزرگ برای همه دنیاست. کشورهایی که پیشرفته و پولدار هستند و امکانات دارند می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خودشان ببرند و سریع واکسیناسیون را در کشور خود انجام دهند.
روحانی افزود: مصونیت واقعی زمانی آغاز می‌شود که در سراسر جهان همه مردم بتوانند از واکسن استفاده کنند. امروز واکسن شرایط خاصی دارد. اولا آثار واکسن‌ها برایمان مشخص نیست. اینکه تا چه زمانی و چه اندازه مؤثر است. آیا عوارض دارد یا خیر هم در ابهام است. برخی هم در دنیا از زدن واکسن می‌ترسند؛ به دلیل ابهاماتی که در دنیا وجود دارد، اما در شرایط فعلی ما راهی جز اجرای پروتکل و در کنارش واکسن نداریم. باید از واکسن استفاده شود. برای بسیاری از افراد مصونیت ایجاد می‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی همه می‌دانیم که سیستم ایمنی بدن است که باید در برابر ویروس مقاومت کند، افزود: سیستم ایمنی‌ها یکسان نیست و شرایط مختلفی وجود دارد. همان‌طور که بارها گفته شده تا حالا دارویی هم پیدا نشده است که استفاده شود و این ویروس از بین برود. یکی از راه‌هایی که این سیستم ایمنی را تقویت و برای مبارزه با ویروس آماده کند، همین واکسن است. در واقع واکسن تزریق موادی شبیه ویروس است تا سیستم ایمنی ما بتواند با آن بجنگد، مبارزه کند و آماده ویروس واقعی شود. البته شرایط مختلفی وجود دارد و این ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای انجام واکسیناسیون ماه‌ها زمان لازم داریم. ممکن است شش ماه طول بکشد تا همه واکسن بزنند. در این مدت چاره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان اصل اساسی است. همان اصولی که قبلا مورد تأکید ما بوده است؛ یعنی اقدامات بهداشتی، امکانات پایشی و تست تشخیصی که باید روزانه افزایش پیدا کند و به جای بستری‌شدن بیمار با شرایط سرپایی درمان شود.
جهش ایرانی کرونا از تأیید تا تکذیب
صبح روز گذشته، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از شواهدی مبنی ‌بر جهش ایرانی کرونا خبر داده بود. اما خبر امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، ساعتی بعد توسط کیانوش جهانپور تکذیب شد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با ابراز تأسف از وضعیت قرمز در استان خوزستان اظهار کرد: حجم ابتلاها در استان خوزستان بالاست و نزدیک به نیمی از فوتی‌ها برای این استان است؛ درحالی‌که اگر خوزستان کنترل می‌شد تعداد فوتی‌ها به ۴۰ نفر کاهش پیدا می‌کرد.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود کرونای جهش‌یافته در داخل کشور با عنوان «کرونای ایرانی» خبر داد و گفت: علاوه‌ بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی، انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش‌یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملا تأیید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست.
اما ساعتی بعد، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با رد اظهاراتی مبنی ‌بر «موتاسیون ایرانی ویروس کرونا» گفت: «از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، افزون بر ۷۰ جهش در ایران شناسایی شده که البته تا امروز هیچ‌کدام تغییر معناداری در رفتار ویروس ایجاد نکرده و اطلاق واریانت جدید به آنها درست نیست».
کیانوش جهانپور در رابطه با موتاسیون (جهش)‌های ویروس کووید۱۹ در ایران اظهار کرد: ویروس‌های «RNA‌»دار نسبت به ویروس‌های «DNA»‌دار، سرعت جهش بیشتری دارند و با توجه به اینکه کرونا ویروس‌ها از زمره ویروس‌های RNA‌دار است، طبیعتا در آنها بیشتر مشاهده می‌شود. سرعت جهش در ویروس‌های RNA‌دار به‌صورت میانگین شاید ۱۰ هزار برابر ویروس‌های DNA‌دار است. کرونا نیز اگرچه نسبت به برخی ویروس‌های RNA‌دار لزوما سرعت جهش بیشتری ندارد، اما در همه ماه‌های گذشته جهش‌های متعددی را در ایران و جهان به خود دیده است که البته بسیاری از این جهش‌ها لزوما منتهی به تغییر رفتار ویروس یا واکنش متفاوتی به واکسن و آنتی‌بادی‌ها و سیستم ایمنی نشده‌اند و قابل توجه نبوده و نیستند. متأسفانه انتقال ناقص مطالب و گزارش‌های علمی مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا، آن‌هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سوءتفاهم و سوءبرداشت شده و انتظار می‌رود اکنون که ستاد ملی مقابله با کرونا، سخنگوی رسمی و مشخص دارد، اعلان مصوبات و اطلاعات منحصر به سخنگو باشد و سایر اظهارات، وجهی ندارد و رسانه‌ها این موضوع را در اطلاع‌رسانی مطالب، لحاظ کنند و البته اعضای ستاد نیز توجه بیشتری به این مهم داشته باشند. جهانپور گفت: «واژگان موتاسیون ایرانی که به نقل از نایب‌رئیس محترم مجلس نیز منتشر شده است، اطلاق درستی نیست و صحت ندارد و تا امروز از میان واریانت‌های شناخته‌شده با مبدأ انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا صرفا واریانت انگلیسی در ایران مشاهده شده است. مانند همه ماه‌های گذشته، مانیتورینگ و رصد مستمر ژنتیک ویروس و بررسی‌های فیلوژنتیکی و توالی‌یابی ژنتیکی در کشور در مراکز مشخص جریان دارد و تاکنون جهش اساسی با تغییر معنادار رفتار ویروس در ایران مشاهده و گزارش نشده است».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها