رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536378

بدهی‌های بغداد و امنیت منطقه دستور کار اصلی سفر فواد حسین بود

دومین سفر در یک ماه

ساعت 24-فواد حسین در کمتر از یک ماه برای دومین بار به تهران سفر کرد تا بار دیگر با مقام‌های ایران، از جمله همتایش، محمدجواد ظریف و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، علی شمخانی دیدار و رایزنی کند.

براساس اخبار رسمی منتشر شده از دیدارهای فواد حسین در تهران، موضوعاتی همچون امنیت منطقه، تادیه بدهی‌های عراق به ایران، روابط دوجانبه و جنگ یمن در این گفت‌وگوها مورد بحث قرار گرفته است. انجام سفر حسین به تهران، درست یک هفته بعد از سفرش به ریاض و کمتر از یک ماه بعد از سفر پیشین، گمانه‌زنی‌ها در مورد تلاش عراق برای وساطت میان تهران و ریاض را در مورد مسائل منطقه‌ای افزایش داده است. دولت‌های پیشین عراق در دوره‌های نخست‌وزیر حیدرالعبادی و عادل عبدالمهدی، بارها برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی اظهار آمادگی کرده‌بودند، اما این اظهارنظرها هرگز نتیجه ملموسی در روابط تهران و ریاض بر جا نگذاشته‌ بود. مقام‌های دولت کاظمی، به صورت علنی تاکنون اظهارنظری در مورد تلاش برای میانجیگری میان تهران و ریاض نکرده‌اند، اما از هر فرصتی برای تکرار موضع خود مبنی بر ضرورت گسترش آشتی و همکاری در منطقه و به ویژه در میان کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید می‌کنند.
دو روز بعد از آنکه دولت ایالات متحده امریکا اعلام کرد در عملیاتی هوایی به مقر «نیروهای تحت حمایت ایران در نزدیکی مرز عراق و سوریه» حمله کرده است، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای عراقی‌اش این اقدام را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت کشورها توصیف کرد. ظریف از آنچه «اقدام‌های مشکوک» در عراق خواند اظهار نگرانی کرد. وزیر خارجه عراق هم تاکید کرد که بغداد « اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور» را نمی‌دهد.

ظریف: برخی حملات و اتفاقات اخیر در عراق مشکوک است
در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فواد حسین وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. دکتر ظریف اقدام خطرناک امریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیر قانونی را نقض حاکمیت کشور قلمداد نمود. وزیر امور خارجه کشورمان برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تاکید داریم. دکتر ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری نمود با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل گردد. وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسوولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این خط‌آهن شد.
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه‌جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان راند. وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد. فواد حسین گفت اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد. در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین قرار گرفت.
«علی شمخانی» در دیدار «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با وی با اشاره به تحرکات اخیر امریکا در عراق، تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست. شمخانی در این دیدار، بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تاکید کرد و گفت: «آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود.» دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اقدامات اخیر امریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضد تروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است، اظهار داشت: «ایران و دیگر کشورهای ضد تروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.» شمخانی با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند، آمادگی ایران را برای همکاری در پایان دادن به جنگ چهار ساله در این کشور اعلام کرد.»
فواد حسین، وزیر خارجه عراق در این دیدار، با ارایه گزارشی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق تصریح کرد: «امنیت و ثبات زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود.» وی با اشاره به توافقات انجام شده میان مسوولان دو کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده خاطرنشان کرد: با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

فعال شدن دیپلماسی منطقه‌ای ایران برای پایان به جنگ در یمن
از جمله نکاتی که در دیدارهای فواد حسین، وزیر خارجه عراق با مقام‌های ایران مورد اشاره قرار گرفت، موضوع آمادگی ایران برای کمک به پایان جنگ در یمن بود. شمخانی در دیدار با فواد حسین، با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند؛ آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ ۴ ساله در این کشور اعلام کرد.
ابراز تمایل ایران برای همکاری در پایان دادن به جنگ یمن، یک هفته بعد از سفر فواد حسین به عربستان سعودی بیان می‌شود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق در دیدار هفته گذشته فواد حسین با فیصل بن فرحان، موضوع «حمایت مشترک از چارچوب‌های دیپلماسی چندجانبه» تبادل نظر شد. در طول هفته‌های گذشته و پس از سفر پیشین فواد حسین به تهران، مقام‌های عراقی فعالیت‌های گسترده‌ای را برای ارتباط با ریاض آغاز کرده‌اند. به جز وزیر خارجه عراق که هفته پیش برای دیدار با همتای سعودی‌اش به ریاض رفت، وزیر کشور عراق نیز سفری به عربستان انجام داده است. همزمان با اعلام سفر وزیر خارجه عراق به تهران، مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق هم در تماسی تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع کابینه عربستان سعودی رایزنی کرد. تهران و بغداد، اشاره‌ای به احتمال رد و بدل شدن پیام میان تهران و ریاض با واسطه‌گری وزیر خارجه عراق نکرده‌اند، اما فواد حسین در طول هفته‌های گذشته چند بار موضع خود را در مورد ضرورت بهبود روابط میان کشورهای ساحلی خلیج فارس مورد تاکید قرار داده و گفته است که بهبود روابط میان همه کشورهای منطقه، در راستای منافع ملی عراق است.
مشاور ارشد وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در طول روزهای گذشته، رایزنی‌های متعددی در مورد وضعیت یمن با بازیگران خارجی و بین‌المللی انجام داده است. از جمله این رایزنی‌ها نخستین سفر فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران بود که سه هفته پیش انجام شد. در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل و فصل بحران یمن، علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه روز چهارشنبه با پیتر سمنبی نماینده ویژه سوئد در امور یمن بحث و تبادل نظر کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درباره تحولات جدید در بحران یمن به ویژه موضوع حمایت از طرح صلح سازمان ملل گفت‌وگو کردند. نماینده سوئد در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از نقش سازنده ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران یمن خواستار ادامه این تلاش‌ها شد. وی در مورد تلاش‌های سوئد در راستای روند صلح در یمن و نشست آینده موسوم به کنفرانس کمک‌رسانی به یمن که به میزبانی مشترک سوئد و سویس در اول مارس برگزار می‌شود، توضیحاتی ارایه کرد. مشاور ارشد وزیر امور خارجه نیز با مثبت ارزیابی کردن دستاوردهای سفر «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، اظهار امیدواری کرد: تغییر رویکرد ائتلاف و حامیان غربی آنها علیه مردم مظلوم یمن، به صلح پایدار منجر شود. خاجی ابراز امیدواری کرد: این تغییر رویکرد محقق شدن آتش‌بس و رفع محاصره یمن باعث بهبود شرایط زندگی مردم رنجدیده شود.

تادیه بدهی‌های عراق
موضوع دیگری که در گفت‌وگوهای دیروز فواد حسین با مقام‌های ایرانی مورد تاکید قرار گرفت، لزوم تسریع در بازپرداخت بدهی‌های ارزی عراق به ایران بود. در شرایطی که در سال‌های گذشته، عراق به بزرگ‌ترین واردکننده محصولات ایرانی در جهان تبدیل شده است، سیاست فشار حداکثری امریکا و تحریم‌های سخت امریکا در برابر تبادلات مالی با ایران، باعث شده است تا میلیاردها دلار درآمد ایران از صادرات کالا، خدمات و انرژی به عراق، در این کشور مسدود شود. به گفته هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو، فقط در حوزه واردات برق ایران، عراقی‌ها دست‌کم یک میلیارد دلار بدهی انباشته دارند که علی‌رغم موافقت ایران با قسط‌بندی بازپرداخت این بدهی، باز هم عراقی‌های به بهانه تحریم‌ها و فشارهای امریکا از بازپرداخت آن سر باز می‌زنند.
چند روز بعد از آنکه سفرای کره جنوبی و ژاپن در ایران در دیدارهای پشت‌سر هم با رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وعده دادند که به سرعت اموال بلوکه شده ایران در این دو کشور را به طریقی آزاد کنند، فواد حسین هم در مذاکراتش با مقام‌های ایرانی وعده داده است که روند پرداخت بدهی‌های عراق به ایران به زودی آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد بعد از کره جنوبی و ژاپن، بغداد هم اخیرا از دولت جدید امریکا چراغ سبزهایی برای تسهیل روند بازپرداخت بدهی‌های معوقه‌اش به ایران دریافت کرده‌باشد. هر چند مشخص نیست که با توجه به فقدان راهبرد روشن از سوی واشنگتن در خصوص ایران، این چراغ سبزهای تلویحی، تا چه اندازه جدی باشند و به آزاد شدن عملی دارایی‌های ایران نزد کشورهای خارجی منجر شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها