رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536392

آزادی دارایی های ارزی و ‌انتظارات غیر منطقی

ساعت 24-آنهایی که حافظه شان آنقدر پاک نشده است یادشان هست ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با وفور در آمد ارزی مواجه شد و مازاد در آمد ارزی نسبت به هزینه ارزی پیش بینی شده در بودجه داشت و حساب صندوق توسعه لبریز از دلارهای نفتی بود. آیا در همان دوره وفور در آمد ارزی نبود که قیمت هر دلار پرواز کرد و از هردلار ۱۰۰۰ تومان به هردلار ۳۴۰۰ تومان رسید؟

خبر
آیا در فروردین ۱۳۹۷ ایران وارد مدار تحریمی شده بود که بازهم قیمت دلار سر به آسمان کشید؟

واقعیت این است که بازار ارز ایران بر اساس تحولات امروز و فردا و کمی دورتر از فردا دگرگونی ها را در درون خود می گنجاندو ‌بالا و پایین شدن روزانه قیمت ارزهای معتبر را نباید با روندها اشتباه گرفت. دلار یا یورو و هر ارز دیگری مثل بقیه کالاها در بازار قیمت واقعی که همان قیمت داد و ستد شده است را تجربه می کند و هوشمندانه این را خوب می فهمند و بر همان درک خود عمل می کنند. اگر جریان تجارت خارجی ایران در مداری قرار بگیرد که مازاد تجاری به دست آوریم حساب دارایی ارزی بانک مرکزی وضعیت مناسب را تجربه می کند و سیاست ارزی کار آمد و نیز افق دورتر سیاست خارجی مزید بر علت شده انتظارات تورمی قیمت ارز را به سمت پایین می کشد و برعکس.
با توجه به این مساله بسیار با اهمیت است که انتظارات درباره قیمت دلار در بازار ایران اثرش را بر جای می گذارد نباید این را با تبلیغات عجیب در باره پیامدهای آزاد سازی قطره ای منابع ارزی ایران که در کشورهای گوناگون وجود دارد درهم کرد و نقش قهرمان ها را به خود اختصاص داد. این روزها برخی مقامها جوری حرف می زنند که گویا با آزاد سازی تدریجی و مشروط و قطره گمانی بخشی از در آمده‌ای ارزی قرار است بازار ارز زلزله بزرگی را تجربه کند ‌قیمت ها سقوط کند. ایجاد انتظارات غیر منطقی و داغ کردن این داستان بیشتر از اندازه واقعی تنها به زیان خانواده هایی است که به هر دلیل اندوخته کمی از دلار در حد دو-سه هزار دلار دارند خواهد شد و صیادان دلار این روزها بیشترین سود را از قهرمان بازی برخی مدیرها می برند که دلار خرده پاها را از کیفشان بیرون می آورند.بازار دلار با این آزادسازی ها هرگز به سرازیری بلندمدت نمی رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها