رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536399

شیوع بیماری مرگبار سالمونلا

ساعت 24-در پی شیوع سالمونلا در انگلیس، تاکنون ۴۸۰ مورد از این بیماری ثبت شده و دستکم یک نفر نیز جان باخته است.

در پی شیوع سالمونلا در انگلیس، تاکنون ۴۸۰ مورد از این بیماری ثبت شده و دستکم یک نفر نیز جان باخته است.

رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند، نخستین بار در سال ۲۰۲۰، مواردی از شیوع سالمونلا در ژانویه پارسال ثبت شد و تاکنون از ۴۸۰ موردی که به این باکتری مبتلا شده اند، ۴۴ درصد از کودکان و نوجوان کم‌تر از ۱۶ سال بوده اند.

آژانس معیارهای غذایی (Food Standards Agency) در انگلیس خواسته است همه جوجه‌های مشکوک فرآوری شده در فروشگاه‌های این کشور، جمع آوری شود.

همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در انگلیس، از جمله سینزبریز (Sainsbury)، موریسونز، الدی (Aldi)، لیدل (Lidl) و آیسلند، در هراس از شیوع سالمونلای مرگبار موظف شدند مواد غذایی تولید شده از جوجه‌های مشکوک را از یخچال ها، منتقل کنند تا معدوم شوند.

آژانس معیارهای غذایی در انگلیس اعلام کرد مواد غذایی تولیدی از جوجه‌های مشکوک به سالمونلا، از کشور لهستان به این کشور وارد شده است و بررسی به منظور یافتن مرغداری یا مرغداری‌های منشا این باکتری، آغاز شده است.

سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس اعلام کرده است بیش از یک سوم از مبتلایان به سالمونلا به اندازه‌ای واکنش‌های شدید نشان داده اند که در بیمارستان بستری شده اند. به گزارش این سازمان، علاوه بر یک مورد قطعی مرگ ناشی از سالمونلا در انگلیس، چهار نفر دیگر نیز احتمالا در پی شیوع این باکتری درگذشته اند، اما ارتباط قطعی این موارد هنوز ثابت نشده است.

سالمونلا (انگلیسی) یک باکتری باسیل گرم منفی است که معمولاً در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها وجود دارد و عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی است. سالمونلا می‌تواند تخمدان‌های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود، ولی غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خامند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز خواهند شد.

دانشمندان ۲۲۰۰ شکل از این باکتری را تاکنون کشف شده اند و معتقدند اعضای خانواده سالمونلا از نظر مقاومت در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی بسیار مقاومند و به سختی نابود می‌شوند.

سالمونلاها از طریق آب و غذای آلوده وارد دستگاه گوارش و به سطح سلول‌های اپیتلیوم مخاط روده متصل و سپس در واکوئل‌های درون این سلول‌ها وارد می‌شوند.

باکتری‌ها در محل ورود تکثیر می‌شوند، از آن جا به گردش خون وارد می‌شوند، و با انتشار در تمام قسمت‌های بدن، بخش‌های مختلف سیستم لنفاوی را آلوده می‌کنند.

منبع: صدا و سیما

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها