رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536405

علل بوی بد دهان صبحگاهی و 6 روش برای خلاصی از آن

ساعت 24-اغلب تجربه بوی بد دهان صبحگاهی را داریم. با اینکه بسیاری احساس شرمندگی در مورد آن دارند، همه گاه و بیگاه بوی بد در صبح را تجربه می کنند و ظاهرا بعضی عادات ما ممکن است مسئول بوجود آمدن آن باشند. البته دندانپزشکتان احتمالا از تاثیر مسواک و نخ دندان بر بوی دهان شما گفته است. اما موارد دیگری بجز بهداشت دهان نیز وجود دارند که بر تازگی نفس تاثیر می گذارند.

چه چیزهایی باعث بوی بد دهان در صبح می شوند

خشکی دهان: بزاق دهان باکتریهای دهان را شستشو می دهد و از آنجایی که در خواب بزاق کمتری ترشح می شود ما صبح با بوی بد دهان بیدار می شویم.

خوراکیهای خاص: مواد خوراکی که مصرف می کنیم بر بوی دهان تاثیر دارند. برای مثال در حالی که پیاز و سیر از خواص منحصر به فردی برخوردارند اما بخاطر بویی که بر دهان باقی می گذارند مورد نکوهش واقع می شوند.

وضعیت سلامتی افراد: بسیاری از بازگشت اسید معده رنج می برند؛ اتفاقی که باعث رفلاکس معده و در نهایت بوی بد دهان شود.

1- بعد از هر بار مسواک زدن از دهانشویه استفاده نکنید

در حالی که دهانشویه برای مدت کوتاهی باعث تازگی نفس می شود، استفاده از آن خشکی دهان را نیز به بار می آورد. بیشتر دهانشویه ها حاوی الکل اند که تولید بزاق بصورت طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهند. بدلیل آن که معمولا بزاق کمتری در شب تولید می شود، سلول های مرده بر روی زبان و دندان ها جمع شده که حاصل آن بوی بد دهان هنگام بیداری در صبح است.

2- با دهان باز نخوابید

بسیاری از ما هنگام خواب با دهان نفس می کشیم و این باعث خشکی و استقرار باکتری ها در دهان می شود. در حقیقت نفس کشیدن با دهان می تواند موجب پوسیدگی و خونریزی دندان ها شود. دلیل این اتفاق این است که در مواقع تنفس با دهان باز، اخلال در تعادل میزان اسید و بازی و تغییرات در نوع باکتری های در محیط دهان اتفاق می افتد. بعضی از دندانپزشکان توصیه به بستن دهان برای حل این مشکل می کنند.

3- دهانتان را با روغن شستشو دهید

این روش تازه کردن نفس که از هندوستان می آید، ثابت شده که در سفیدی و سلامتی دندانها تاثیر دارد. به میزان یک قاشق غذاخوری روغن را در دهان وارد کرده و به اندازه 15 الی 30 دقیقه در دهان بچرخانید و شستشو دهید. با این کار باکتری های درون دهان در روغن حل می شوند. از هر روغنی می توانید استفاده کنید، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از روغن نارگیل و زیتون که طعم بهتری دارند استفاده کنند.

4- در مصرف قهوه دقت کنید

درحالی که آغاز روز برای بسیاری از ما بدون نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از بیدار شدن از خواب، قابل تصور نیست باید دانست که این نوشیدنی محبوب می تواند علت بوی بد دهان در صبحگاه باشد. قهوه اثر خشکی را روی دهان گذاشته و باعث تولید بزاق کمتری می شود. علاوه بر آن بسیاری عادت دارند که به قهوه خود شیر و سایر لبنیات را اضافه کنند که انجام این کار باعث بوی بد دهان می شود.

5- مسواک زدن زبان را فراموش نکنید

همانند دندان ها، زبانتان نیز میتواند محل انباشت باکتری هایی باشد که بر بوی دهان تاثیر می گذارند. اگر هنگام مسواک زدن، زبانتان هم مسواک نکنید باکتریهای روی زبان تکثیر شده و هنگام بیداری از خواب، باعث بوی بد دهان می شوند. برای تمیز کردن زبانتان نیز نیاز به وسیله خاصی نداشته و با یک مسواک معمولی هم می توانید این کار را انجام دهید.

6- به نحوه نفس کشیدن توجه کنید

شاید بعضی اوقات متوجه نشوید که با دهانتان نفس می کشید، در حالی که این کار بر روی بوی دهان شما تاثیر می گذارد. در طول روز بدن به طور معمول بزاق بیشتری تولید می کند که نفس کشیدن با دهان میتواند محیط دهان را خشک نگه دارد. علاوه بر آن این عادت میتواند باعث بیماریهای مختلفی همچون پوسیدگی دندان و عفونت گوش ها نیز بشود.

روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها