رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536466

روسیه قصد خروج از شورای اروپا را دارد؟

ساعت24-ایوان سالتانوفسکی نماینده روسیه در شورای اروپا، اخبار مبنی بر قصد مسکو برای خروج از این شورا را شایعه بی اساس خواند و بر ضرورت توسعه همکاریهای روسیه و اروپا تاکید کرد.

وزارت امور خارجه روسیه، سالتانوفسکی روز یکشنبه گفت: روسیه ۲۵ سال پس از عضویت در شورای اروپا همچنان مصمم به گسترش همکاریها با این سازمان و کشورهای شرکت کننده در آن است.

وی گفت: هر از چند گاهی در رسانه ها شایعاتی مبنی بر خروج روسیه از شورای اروپا در آینده نزدیک منتشر می شود که بی اساس است. این گونه تشدید تنش به نفع همکاریهای دو طرف نیست.

سالتانوفسکی گفت: هر چند که شیوع همه گیر کرونا امکان برای تماس ها و دیدارها را کاهش داده است اما مانع از سفر «ماری پایچینوویچ بوریچ» دبیر کل شورای اروپا به روسیه در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ نشد و در ماه دسامبر سال گذشته هم «هندریک دامس» رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا به مسکو سفر کرده و در ماه فوریه هم «کریستوس یاکومپولوس» مدیر کل امور حقوق بشر شورای اروپا به روسیه سفر کرد.

وی افزود: به رغم شیوع کرونا و تمایل نیروهای ضدروسی، ما (روسیه) به همکاری با اروپا ادامه می دهیم و از منافع ملی کشور خود ازجمله در عرصه اروپا دفاع می کنیم.

دیپلمات ارشد روس بر آمادگی کشورش برای همکاری با اروپا در تولید واکسن کرونا تاکید کرده و نیز خاطرنشان کرد که همکاریها بین مسکو و شورای اروپا در حوزه هایی همچون فناوریهای پیشرفته و دیجیتالی، زیست محیطی، بیوتکنولوژی از ظرفیت های خوبی برای توسعه برخوردار است.

روابط بین شورای اروپا و روسیه بخاطر مساله اوکراین و مخالفت اروپا با الحاق کریمه به روسیه و نیز حمایت مسکو از روس تبارهای شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ بسیار پرتنش شده است و هیات روسی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹۸ نشست های مجمع پارلمانی شورای اروپا را بخاطر سلب حق رای و تصدی مقامهای مدیریتی اعضای این هیات تحریم کرد.

مساله اوکراین همچنین باعث تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا شده و بروکسل در پیروی از سیاست های آمریکا در قبال روسیه از سال ۲۰۱۴ چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد این کشور وضع کرده است.

سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مساله اصلی که با آن برخورد می کنیم نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است.

به گزارش ایرنا، لاوروف دو هفته پیش در دیدار با بورل با بیان اینکه ما به همه سوالات شما پاسخ می دهیم و در این دیدار سعی می کنیم شما را ناامید نکنیم، اظهار داشت: ما آماده ایم که در این دیدار در مورد همه مسائل از جمله مسائل منطقه ای گفت وگو کنیم. اما مساله اصلی که با آن برخورد می کنیم، نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است. این وضعیت ناسالم بوجود آمده سودی برای هیچ کس به همراه ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها