رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536645

خطیب‌زاده:اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمیدهد/ با اسم دیپلماسی نمیشود جنگ کرد

ساعت 24-سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه اتهام زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد، گفت: اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم، پاسخ متناسب خواهیم داد.

سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، با اشاره به اعلام نظر ایران درباره پیشنهاد جوسپ بورل برای جلسه مشترک با آمریکا و اروپا تصریح کرد: مواضع ایران را صریح، آشکار، کامل اعلام کردیم. هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است. مسیر آمریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی آمریکاست و هیچ تغییری در این سیاست ضدایرانی و فشار حداکثری رخ نداده است. حتی آمریکا رسما اعلام به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسئله نیاز به بده بستان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا براثر اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ موفق نشده، با چند جانبه‌گرایی پیش ببرد که موفق نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه عمل را با عمل و اقدام را اقدام جواب می‌دهیم، ابراز داشت: اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم پاسخ متناسب خواهیم داد.

خطیب‌زاده از شرکای اروپایی برجام خواست مسیری که قبلا طی شده را در نظر بگیرند و در نظر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد مسیر اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد و ایران مسیر همکاری متقابل پاسخ می‌دهد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر عدم اجازه دادن به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بیان کرد: وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی مسئله جدیدی نیست ولی حاکی از آشفتگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است که حاصل رفتارهای ماجراجویانه این رژیم است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها و ناامنی‌ها و مشکلات در غرب آسیا است، یادآور شد: ایران به دقت شرایط را رصد کرده و این فرافکنی‌ها به درد نخست‌وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد. در دکترین ایران سلاح هسته‌ای جایی ندارد ولی دنیای غرب چشم خود را بر صدها سلاح اتمی اسرائیل بسته است.

دولت بایدن‌ آغاز ناامید کننده‌ای داشته است

وی درباره احتمال تصویب قطعنامه ضد ایران در شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران و قطع همکاری با آژانس عنوان کرد: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است، روشن است. دولت بایدن آغاز ناامیدکننده‌ای درعمل به تعهدات آمریکا داشته‌ است. مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن بوده و ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرف‌های برجام حسن نیت ایران در همکاری سه ماهه با آژانس را قدر بدانند. ایران اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل انجام می‌دهد.

خطیب زاده همچنین درباره سفر فواد حسین به ایران و رایزنی درباره مسائل امنیتی گفت: یکی از مباحث رایزنی‌ها با فواد حسین، برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی است. شهادت سردار سلیمانی از جمله موضوعات رایزنی‌ها بوده است. طبیعی است روابط ایران و عراق به عنوان روابط چند لایه نیازمند رایزنی‌های مشترک و نزدیک است.

با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد/ به اسم دیپلماسی مسیر ارسال دارو را مسدود نمی‌کنند

وی درباره دلایل عدم مذاکره ایران با دولت بایدن اظهار داشت: دیپلماسی یک واژه نیست بلکه یک مفهوم است. با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد و سیاست فشار حداکثری دولت قبل را ادامه داد و دو ماه مسیر ارسال دارو را مسدود کرد. نمی‌شود به اسم دیپلماسی سیاست‌های قبلی را با زرورق ادامه دهید. تیمی که مذاکرات برجام را انجام داد امروز هم می‌گوید مذاکرات فشرده‌ای انجام شده و بده بستان‌ها انجام شده و دیروز و امروز وقت عمل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم گروه دیگری که مذاکرات برجام را انجام داده و فکت شیت غلط را ارائه کرد،‌ امروز تغییری در مواضع نداشته باشد، تصریح کرد: نگاه باید در حل مسائل در داخل باشد. ایران مسیر دیپلماسی را باز کرده بلکه مسیر را روشن کرده است. سه گام باید انجام شود؛ اعلام بازگشت به توافق، رفع موثر تحریم‌ها و بازگشت به میز مذاکره. مسیر برعکس نیست که فکر کنند تحریم‌ها ادامه یابد، گردن‌کشی‌ها ادامه یابد و در میز مذاکره باشند.

به گفته این دیپلمات ارشد، همه مباحث به صراحت گفته شود. برای اینکه مسیر دیپلماسی باشد و نه خدعه و نیرنگ، باید مسیر تغییر در دولت آمریکا باشد. دولت آمریکا مسیر خود را در قبال ایران نه تنها اصلاح نکرده بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خودشان فشار را علیه ایران افزایش دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایرنا درباره احتمال مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا با توجه به تاکید ایران بر باز بودن مسیر دیپلماسی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و وقتی آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح نکند، تغییری در سیاست ایران رخ نمی‌دهد. در دو ماهه گذشته، دولت بایدن رسما بازگشت خود را به تعهدات در کلام اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: این شرم برای دولت بایدن است که کارزار انتخاباتی با عمل ایشان متفاوت است. حرف‌های خوبی زده شده است و ما هم آنها را شنیده‌ایم ولی تا عمل مشاهده نکنیم، سیاست خود را با براساس حرف تنظیم نمی‌کنیم. تلخ است برجام توسط آمریکا و تیم مذاکره‌کننده‌ای که آن را گفت‌وگو کرد، در محاق نابودی است. تاریخ این مسئله را فراموش نمی‌کند.

آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی تعهداتش را اجرا کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی‌های ایران با اتحادیه اروپا با توجه به رد پیشنهاد جوسپ بورل ابراز داشت: مسیر دیپلماسی همواره باز است. در مسیر کمیسیون مشترک اتفاقی رخ نداده و این نشست‌ها ادامه می‌یابد. آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره باید تعهدات خود را انجام دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره خرید واکسن با بیان اینکه جزئیات فنی را وزارت بهداشت اعلاو می‌کند ، گفت: هر وقت در این زمینه درخواست از ما داشته‌اند، جلوتر عملیاتی کرده‌ایم. مسیرهای متعددی درباره خرید واکسن طی شده و مبالغ پرداخت و خریداری‌ها انجام شده است. برخی به تدریج وارد شده و برخی در ماه‌های ابتدایی بهار سال آینده وارد می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان و اتهام‌زنی نتانیاهو به ایران یادآور شد: رژیم اشغالگر قدس مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها است و این فرافکنی‌ها خط روشنی دارد.

خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ما است و اجازه هراس‌افکنی را به آنها نمی‌دهیم. نتانیاهو دچار بیماری هراس‌گونه‌ای درباره ایران است و فکر می‌کند مسیر مشکلات داخلی‌شان همین فرافکنی است. در مسیر امینت ملی، اسرائیل می‌داند پاسخ ایران دقیق و فنی است.

خطیب زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره درباره تغییرات میان دولت‌های بایدن و ترامپ عنوان کرد: هیچ تغییری انجام نشده است. در حوزه صحبت و کلام، تغییرات زیادی انجام شده ولی در حوزه عمل، تفاوتی بین دولت بایدن و ترامپ انجام نشده و چه بسا در برخی از حوزه‌ها، برخی اقدامات دولت بایدن بدتر شده است. قبلا برخی از دول اروپایی مانند انگلیس پیشقدم می‌شدند ولی امروز خود آمریکا پیشقدم شده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: تصور آنها از چندجانبه‌گرایی به جای همکاری، توطئه است. آنها دچار اشتباه شناختی هستند و تا در این اشتباه هستند، دچار اشتباه محاسباتی هستند. مسیر دیپلماسی از منظر ایران باز است ولی تا زمانی که تفاوتی در اقدام آنها انجام نشود، تغییری از سیاست ایران رخ نمی‌دهد.

وی درباره اتهام‌زنی اسرائیل درباره دست داشتن ایران در انفجار کشتی اسراییلی در روز پنج‌شنبه گفت: این اتهام‌زنی از سوی رژیم اشغالگر قدس است. ما نه تنها این اتهام‌زنی را قویا رد می‌کنیم و اقدامات چند ماه اخیر اسرائیل در حوزه پیرامونی خود رد کرده و به دقت آنها را رصد می‌کنیم.

خطیب‌زاده درباره ادعای روزنامه کیهان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان و سوء استفاده از این موضوع از سوی صیهونیست‌ها اظهار داشت: اگر بخواهیم ادعای رسانه‌ها را مطرح کنیم، اتهام‌زنی و ادعای رسانه‌های صیهونیستی بسیار بیشتر است. در این موضوع خاص، منشا اتهام‌زنی خود بی‌اعتبار منبع است. اگر مبنای تنش‌آفرینی جدیدی قرار بدهند، این موضوع رصد کرده و آن را پیگیری می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد درباره آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده کره‌ای تصریح کرد: خدمه نفتکش کره‌ای با کمک قوه قضاییه امکان مسافرت را پیدا کردند. هر کمکی از نظر انسانی لازم بوده، کرده‌ایم. این موضوع مسیر حقوقی خود را طی می‌کند.

خطیب‌زاده با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ خاطرنشان کرد: برجام معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ مورد تایید قرار گرفته و یک قعطنامه الزام‌آور حقوقی است. این قطعنامه تمامی مفاد مندرج در برجام را تصریح کرد. اقدامات آمریکا نقض آشکار این قطعنامه است. روابط ایران و آژانس روابط فنی و حرفه‌ای است. ایران تنفسی برای ابراز حسن‌نیت به طرف مقابل نشان داد که امیدوارم طرف مقابل ارزش آن را بداند.

وی درباره تمدید قرارداد روابط راهبردی ایران و روسیه ابراز داشت: سال ۹۱ سند همکاری‌ها امضا شده و تا پنج سال یعنی تا فروردین ۱۴۰۱ قابل تمدید است گفت‌وگوهای جدیدی آغاز شده و امیدواریم توافقات جدیدی را امضا کرده یا آن همان توافق قبلی را تا پنج سال دیگر تمدید کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها