رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536654

عراقچی: موضع قطعی ایران آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان است

ساعت24-معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه حمایت از آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان را موضع قطعی و جدی ایران دانست و گفت: جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم و بعد از شروع جنگ نیز جمهوری اسلامی ایران فعال شد تا بتواند راهکارهای دیگری را به جای جنگ دنبال کند.

سید عباس عراقچی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور درحال برگزاری است، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش اظهار کرد: این همایش با شکوه و بسیار به موقع است.

وی با تاکید بر اینکه قره‌باغ همیشه یکی از بحران‌های پیچیده منطقه قفقاز بوده است، اضافه کرد: بعد از فروپاشی شوروی، قره‌باغ به یک نقطه جنگ و درگیری تبدیل شد؛ نکته مهمی که بعد از شروع جنگ و درگیری رخ داد و با اشغال مناطق آذربایجان متوقف شد این بود که جامع بین‌المللی به ویژه کشورهای غربی از حل و فصل بحران ناکام ماندند.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از توقف منازعه و زمانی که نوبت به حل و فصل سیاسی رسید هم جمهوری آذربایجان و ارمنستان ترجیح دادند که مسائل را به روش دیگری رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از یک ظرفیت خوبی برای افزایش تعاملات و ارتباطات برخودار بوده و کماکان از این ظرفیت برخودار است و همواره در موقعیتی قرار داشته که بتواند اختلاف میان آذربایجان و ارمنستان را رفع کند که همچنان به این نقش خود عمل می‌کند.

عراقچی عنوان کرد: دولت و ملت آذربایجان تصمیم گرفتند که آزادسازی سرزمین‌ها را با جنگ نظامی دنبال کنند و به همین علت درگیری‌ها در مناطق اشغال‌شده آغاز شد و ادامه یافت و در طول این دوران موضع جمهوری اسلامی ایران مخالفت با اشغال‌گری بوده که نمونه بارز آن اقدام به سد خداآفرین با مشارکت دولت آذربایجان بود درحالی‌که این سد در مناطق اشغالی ایجاد شد و نشان از عدم مشروعیت دادن ایران به اشغال این سرزمین‌ها توسط ارمنستان بود.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که با دولت ارمنستان داشتیم قرار شد که محوطه این سد را ترک کنند و اکنون سد به نقطه‌ای رسیده که به نمونه بارزی برای همدلی ایران با آذربایجان مطرح شده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه روابط ایران و آذربایجان از شکوفایی مطلوبی برخودار است، گفت: پروژه‌های مختلف میان این دو کشور تعریف شده و رفت و آمد شهروندان دو کشور و تبادل مرزی در نقاط مرزی مشترک قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه در دوران سخت تحریم‌ها روابط مطلوب با آذربایجان به ایران کمک کرد، مطرح کرد: آذربایجان یکی از همسایگان مهم ما طی سال‌های گذشته به ویژه در زمان تحریم‌ها بوده است و ما ارتباط خود را بر مبنای احترام و منافع متقابل حفظ می‌کنیم.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: با شروع درگیرهای اخیر، موضع ایران حمایت از آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان توسط ارمنستان بوده که این موضع به صراحت اعلام شده هر چند جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم و بعد از شروع جنگ نیز جمهوری اسلامی ایران فعال شد تا بتواند راهکارهای دیگری را به جای جنگ دنبال کند.

وی گفت: ایران طرحی را تهیه کرد و بنده به روسیه، ترکیه و آذربایجان سفری داشتم آنچه که در طرح صلح مطرح شد توقف درگیری‌ها، بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده، شروع گفت‌وگوها برای رسیدن به پایداری در مناطق اشغال‌شده با حفظ احترام به حقوق مردم مناطق و ایجاد راه‌های ترانزیتی و ارتباطات انسانی میان کشورها بوده است.

عراقچی خاطرنشان کرد: آنچه که نهایتا در منطقه شکل گرفت به طرح جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک بود به همین علت مورد قبول ایران قرار گرفت؛ هر چند ما در مورد آذربایجان نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران را به همه کشورهای منطقه اعلام کردیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر روابط مطلوبی میان ایران و آذربایجان در حوزه‌های مختلف برقرار است و ما حتما به روابط شایسته میان دوطرف ادامه خواهیم داد و این بر اساس سیاست حسن همجواری است که با دیگر همسایگان ایران نیز داریم و فکر می‌کنیم که این سیاست ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده که می‌توانیم در رفع مشکلات منطقه‌ای نسبت به دیگران دخالت مؤثر و مفیدی را داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها