رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536696

حجم زیادی کالا در بنادر در معرض فساد هستند

ساعت24-معاون فنی گمرک گفت: کالاهای گروه ۲۷ در بنادر در حال فساد هستند و حتی ممکن است تا امروز بخشی از آن‌ها فاسد هم شده باشد و باید هرطور شده به نحوی در مورد این کالاها تصمیم گیری شود.

مهرداد جمال ارونقی افزود: گمرک یک سازمان مجری می‌باشد و تنها می‌تواند سیاست‌هایی را که به آن ابلاغ شده است انجام دهد.

وی گفت: یکی از این سیاست‌ها موضوع ثبت سفارش می‌باشد که به عنوان مجوز برای ورود یک کالا تلقی می‌شود و دیگری، موضوع تخصیص و تأمین ارز برای واردات است که با توجه به حساسیت تخصیص و تأمین ارز از سال ۹۷ واردکننده باید حتماً شناسه یا کد رهگیری بانک را به گمرک ارائه دهد.

ارونقی افزود: فرآیند تجارت کشور باید یک فرآیند بازنگری شده باشد چرا که برای مثال در حال حاضر صاحبان کالاهای گروه ۴ که کالاهای ممنوعه هم می‌باشند می‌توانند کالای خود را به بنادر و گمرکات کشور برسانند و طبیعتاً برخی افراد سودجو کالای خود را در بنادر دپو می‌کنند و پس از آن تلاش می‌کنند تا به دولت فشار بیاورند و به بهانه اینکه کالای ما در حال فساد است به نحوی کالای خود را ترخیص نمایند.

ارونقی گفت: البته در مورد برخی از کالاهای ضروری مثل کالاهای اساسی که بدون ثبت سفارش وارد بنادر و گمرکات شده‌اند و حتی با تخصیص ارز ترجیحی سه تا چهار ماه در گمرک دپو می‌شوند و با وجود اعلام ما که بدون تخصیص ارز می‌توانند کالای خود را ترخیص کنند، بازرگانان این کار را انجام نمی‌دهند و وقتی کالا به مرز فساد می‌رسد بعضی از افراد به ما اعلام می‌کنند که ما کالا را ترخیص نمی‌کنیم مگر آنکه ارز آن تخصیص پیدا کند و اگر این اتفاق نیفتد موضوع را رسانه‌ای می‌کنیم که کالای اساسی در گمرک در حال خراب شدن است، اما ترخیص نمی‌شود.

وی تاکید کرد: دلیل این مشکلات این است که بارها و بارها تصمیم گرفته شده که هیچ شخصی بدون ثبت سفارش اجازه حمل کالا به بنادر کشور را نداشته باشد.

معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث گمرک این است که وزارت صنعت، حقوقی را قبل از ممنوعیت برای صاحبان کالا ایجاد کرده است و پس از آن واردات این کالاها را محدود کرده است، در حالی که ما تنها ممنوعیت قانونی و شرعی و دولتی داریم و مطابق آن واردات کالاهای گروه چهار کلاً ممنوع است، از این رو وزارت صنعت نمی‌تواند راساً وارداتی را محدود کند و بگوید که از فردا گمرک اجازه واردات یک کالا را ندارد.

وی افزود: این کالاها را وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه وارداتش را صادر کرده و در حال حاضر ماه‌هاست که این کالاها در گمرکات کشور معطل هستند و خود وزارت صمت بارها به ما نامه زده که این کالاها به نحوی تعیین تکلیف شود، چرا که ثبت سفارش دارد و در حال حاضر صاحبان این کالاها مدتهاست سرگردان هستند در حالی که در حال حاضر بسیاری از کالاهایشان فاسد شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها