رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536797

دونالد ترامپ احتمال نامزدی‌اش برای انتخابات 2024 را رد نکرد

سودای بازگشت به کاخ سفید

ساعت 24-گردهمایی محافظه‌کاران امریکا در اورلاندوی فلوریدا، سکویی برای بازگشت دونالد ترامپ به صحنه سیاسی امریکا بود. رهبر شکست خورده حزب جمهوری‌خواه که بعد از شکستش در انتخابات حاضر به پذیرش شکست نشد، بار دیگر با ادعای تقلب در انتخابات زبان به انتقاد از جمهوری‌خواهانی گشود که به جای مقابله با رقبای دموکرات، در جلسه استیضاح علیه او رای داده‌اند.

خبر
هر چند چهار ماه بعد از انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری، زمان زیادی تا انتخابات 2024 باقی مانده و هنوز برای پیش‌بینی ترکیب نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه خیلی زود است، اما ترامپ از همین حالا گمانه‌زنی‌ها در مورد قصدش برای ورود به انتخابات را دامن زد و از بازسازی حزب جمهوری‌خواه با اخراج «مسمی به جمهوری‌خواهان» برای پشتیبانی از خودش سخن گفت. ترامپ سخنران کلیدی کنفرانسی سه روزه بود که سخنرانان آن، سیاستمداران ارشد حزب جمهوری‌خواه از جناح هواداران او بودند. رسانه‌های منتقد ترامپ، از عدم اشاره او به شورش 6 ژانویه و حمله به ساختمان کنگره در آستانه تایید نتیجه انتخابات انتقاد کرده و سخنرانی او را «بی‌شرمانه» توصیف کردند. ترامپ در سخنانش از رویکردهای دولت بایدن در لغو سیاست‌های او در مورد مهاجران، سیاست خارجی در قبال ایران و نحوه مدیریت بیماری کرونا انتقاد کرد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا در جمع یکی از بزرگ‌ترین مجامع حامیان حزب جمهوری‌خواه احتمال نامزدی‌اش برای انتخابات آینده در سال 2024 را رد نکرد و گزارش‌ها در مورد عزمش برای تشکیل یک حزب جدید را تکذیب کرد. ترامپ برای هوادارانش گفت: «قرار نیست یک حزب جدید راه بیندازیم، ما حزب جمهوری‌خواه را داریم و آن را متحد می‌کنیم و از هر زمان دیگری قوی‌تر می‌شویم.» کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران، یکی از اصلی‌ترین گردهمایی‌های طرفداران تندروی حزب جمهوری‌خواه است که با حضور بلندپایه‌ترین سیاستمداران جمهوری‌خواه، اعانه‌دهندگان به حزب و هواداران برگزار می‌شود.

فقط مسمی به جمهوری‌خواه
ترامپ، از محل اقامتش در مارالاگوی پالم بیچ در ایالت فلوریدا به اورلاندو در همین ایالت سفر کرد تا نخستین سخنرانی عمومی‌اش را از زمان روی کار آمدن دولت جدید انجام دهد. دولت جدیدی که ترامپ همچنان آن را محصول یک انتخابات تقلبی می‌داند. در این سخنرانی دونالد ترامپ به ‌شدت از کسانی که آنها را «فقط مسمی به جمهوری‌خواه» معرفی می‌کرد، انتقاد کرد و گفت: «این افراد حزب جمهوری‌خواه را نابود می‌کنند، کارگران ما را نابود می‌کنند و کشورمان را نیز نابود می‌کنند.» او از تک‌تک نمایندگان جمهوری‌خواهی که در جلسات دومین استیضاح او از طرح استیضاح حمایت کردند و رای به محکومیت او دادند، نام برد و از حزب خواست که این افراد را اخراج کند.
لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای امریکا، دو نماینده حزب بودند که در این سخنرانی به صورت ویژه از سوی ترامپ مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند. ترامپ از چنی به عنوان یک «جنگ‌طلب» یاد کرد و گفت: «محبوبیت او در حوزه رای‌گیری‌اش سریع‌تر از هر انسانی که تاکنون دیده‌ام در حال سقوط است.» او بلندپایه‌ترین سناتور حزبش، میچ مک‌کانل را هم فردی شکست خورده معرفی کرد و مدعی شد که اگر حمایت او نبود مک‌کانل نمی‌توانست بار دیگر در ایالت کنتاکی برای نمایندگی سنا انتخاب شود. ترامپ در مورد این نمایندگان بلندپایه حزب جمهوری‌خواه گفت: «نمی‌توانیم رهبرانی داشته ‌باشیم که بیش از آنکه مقابل دموکرات‌ها، رسانه‌ها و تندروهایی که قصد دارند کشور را به یک حکومت سوسیالیستی تبدیل کنند، ایستادگی کنند، میل دارند به هموطنان امریکایی‌شان حمله کنند. رهبران بلندپایه حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن به جای اینکه به من و از من مهم‌تر به رای‌دهندگان جنبش‌مان حمله کنند، باید وقت و انرژی‌شان را برای ایستادگی در مقابل بایدن، پلوسی، شومر و دموکرات‌ها صرف کنند.»
ترامپ در مورد اینکه آیا قصد دارد که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود با تکرار ادعاهایش در مورد تقلب در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری امریکا گفت: «شاید حتی تصمیم بگیرم که آنها را برای بار سوم هم شکست دهم.» او گفت که می‌تواند «جنبش محافظه‌کاران و حزب جمهوری‌خواه را برای یک پیروزی ارزشمند و بزرگ» هدایت کند. او گفت: «ما کاخ سفید را پس می‌گیریم، سنا را پس می‌گیریم، مجلس نمایندگان را پس می‌گیریم، یک رییس‌جمهور جمهوری‌خواه بار دیگر پیروزمندانه به کاخ سفید باز می‌گردد.» و به طعنه ادامه داد: «یعنی فکر می‌کنید کی می‌تواند باشد؟ کی؟ کی؟ فکر می‌کنید چه کسی باشد؟»

«آخر، امریکا»
بخش عمده سخنرانی ترامپ، ادعاهای او در مورد تقلب در انتخابات اخیر این کشور بود که از سوی رسانه‌های امریکایی با عنوان ادعاهای دروغ از آنها یاد می‌شود. ترامپ مدعی شد که امریکا از «یک فرآیند بیمار و به ‌شدت فاسد انتخاباتی رنج می‌برد.» او دیوان عالی را متهم کرد که «بزدلانه از مقابله با تقلب» خودداری کرده است و نتیجه انتخابات را به نفع او برنگردانده است. ترامپ گفت: «باید به خاطر کاری که با کشور کرده‌اند از خودشان خجالت بکشند، دیوان عالی شجاعت و جرات اینکه کاری بکند، نداشت.» ترامپ خواهان محدودیت‌های تازه قانونی در ایالت‌ها برای جلوگیری از آنچه او تقلب می‌خواند شد و گفت که باید «رای‌های پستی» محدود شوند.
دونالد ترامپ در سخنرانی خود به‌ شدت به سیاست‌های جو بایدن، جانشین خود حمله کرد و گفت: «در عرض کمتر از یک ماه، از سیاست نخست امریکا به سیاست آخر امریکا رسیده‌ایم. همه ما می‌دانستیم که دولت بایدن، دولت بدی خواهد بود، اما هیچ یک از ما تصور نمی‌کردیم که تا چه اندازه ممکن است کشور را به جناح چپ منحرف کنند.» ترامپ مدعی شد که دولت بایدن تلاش می‌کند تا کارهای او برای رساندن واکسن به مردم امریکا را به نام خود تمام کند.

پیشتازی ترامپ
در نظرسنجی‌های محافظه‌کاران
در جمع کنفرانس سالانه محافظه‌کاران امریکایی، دو نظرسنجی در مورد نامزد محبوب حاضران برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برگزار شد. در یکی از این دو نظرسنجی، نام دونالد ترامپ به عنوان یکی از نامزدها مطرح شده‌ بود که او با کسب نزدیک به 55درصد آرا، به عنوان محبوب‌ترین نامزد در میان کاندیداهای احتمالی آینده محافظه‌کاران امریکایی برای انتخابات پیش رو قرار گرفت. فرماندار فلوریدا، ران دی‌سانتیس، 21درصد آرا و فرماندار داکوتای جنوبی، کریستی نوئم، 4درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در نظر سنجی دوم که ترامپ در آن حاضر نبود، ران دی‌سانتیس با 43درصد آرا پیشتاز بود و افرادی مانند دان جونیور، پسر ارشد دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین و تد کروز، سناتور تکزاس به ترتیب 11، 8 و 7درصد آرا را به خود اختصاص دادند.
اکثریت قاطع حاضران در کنفرانس در نظرسنجی‌های انجام شده اعلام کردند که عملکرد یک دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را مثبت ارزیابی می‌کنند، اما از این میان فقط 68 درصد با نامزدی مجدد او در انتخابات سال 2024 موافق بودند، 15درصد مخالف انتخاب او به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه بودند و 17درصد هم گفته ‌بودند که هنوز نسبت به این موضوع اطمینان ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها