رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536921

بهترین راه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا است

ساعت 24 - ابتدا به ساکن باید عنوان کنم که پاسخ رد جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد اروپایی ها برای مذاکرات غیر رسمی در معیت ایالات متحده آمریکا یک فرصت‌سوزی دیپلماتیک از جانب ما بود که عملاً باعث شد تهران یک چهره غیر دیپلماتیک، غیر سازنده و مخرب را از خود در سطح جهان به نمایش بگذارد.

dir="RTL" style="text-align:right"> چرا که به نظر من تنها مسیر موفقیت این است که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا باید وارد مذاکره مستقیم و بدون واسطه و میانجیگری بر سر چگونگی احیای برجام شوند. در غیر این صورت هیچ راهی و هیچ واسطه ای نمی تواند شرایط کنونی را تعدیل کند. چون در آن موقع است که دو طرف یعنی تهران و واشنگتن به این درک مشترک خواهند رسید که منافع واقعی شان در بازگشت به برجام و انجام تعهدات هسته‌ای است. قطعاً پیگیری سیاست کاهش تعهدات برجامی و فاصله گرفتن هر چه بیشتر رفتن از توافق هسته‌ای، نه می‌تواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین کند و نه در آن سو فشار حداکثری و تحریم‌های کاخ سفید برای واشنگتن تا کنون نتیجه بخش بوده است. مجموعه شرایطی که شما از آن یاد کردید نشان می‌دهد که متاسفانه تنش کنونی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با لجاجت سیاسی و دیپماتیک دو طرف کماکان در حال ادامه است. بنابراین بهترین راه برای آنکه دو طرف به منافع خود دست پیدا کنند این است که ایران و آمریکا هر چه زودتر باید وارد مذاکرات مستقیم شوند تا به یک راه حل مرضی الطرفین دست یایند. نباید از مذاکره، گفت‌وگو، تعامل و دیپلماسی هراس داشته باشیم. لذا باید در تاریخی توافق شده و صد البته نزدیک این مذاکرات عملیاتی شود.

من معتقدم که در این ۴۲ روز گذشته جو بایدن به دنبال بازی سیاسی، دیپلماتیک و یا برجامی با ایران نبوده است. باید پذیرفت که دولت در ایالات متحده آمریکا عوض شده است. دولت رادیکال و دیوانه ترامپ که تمام سیستم‌ و نظام های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی جهانی را به هم زده بود کنار رفته است و به تبعش جو بایدن با حجم بالایی از خرابی‌ها، ویرانی‌ها، خسارات و تبعات مخرب و منفی گسترده اقدامات دونالد ترامپ رو به رو است. بازسازی این میزان از خرابی ها به زمان بیشتری نیاز دارد. این در حالی است که همین حجم گسترده خرابی های دوران ترامپ سبب شده است که جو بایدن قدری محافظه کار شود. پیرو این نکته دولت بایدن در بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها قدری محافظه کار شده است. ضمن این که باید پذیرفت که اکنون مسئله و اولویت اساسی دولت جو ‌بایدن احیای اقتصاد این کشور و مقابله با کرونا است. اینها علاوه بر آن است که ما نباید فراموش کنیم مخالفان بسیار جدی، هم در داخل ساختار سیاسی ایالات متحده آمریکا و هم فراتر از این کشور به خصوص در منطقه خاورمیانه با محوریت لابی سعودی و صهیونیستی در عدم بازگشت بایدن به برجام به لغو تحریم ها به شدت اثر گذار هستند. حال با این میزان از خرابی های دولت دونالد ترامپ و شدت فشارهای مخالفان برجام دولت بایدن کماکان سعی می کند با هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک و با صرف کمترین هزینه تعامل، مذاکره، گفت وگو و احیای برجام را در دستور کار داشته باشد. آیا در این شرایط سخت و خطیر، جمهوری اسلامی ایران، حداقل برای کسب منافع خود نباید قدری انعطاف دیپلماتیک نشان دهد؟ من معتقدم ایران و ایالات متحده آمریکا می توانند احیای برجام را به گونه‌ای در دستور کار قرار دهند که علاوه بر منافع سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی بهره های اقتصادی و تجاری را، هم برای تهران و هم برای واشنگتن رقم بزنند.

در پاسخ من معتقدم با توجه به شرایط و اقتضائات سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی، هم جمهوری اسلامی ایران، هم ایالات متحده آمریکا و هم کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه به این نتیجه خواهند رسید که «تابوی مذاکره ناپذیر بودن برجام» را کنار بگذارند. یقین بدانید اگر تابوی مذاکره ناپذیر بودن برجام شکسته شود، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند منافع جدیدی را در مذاکرات پیش رو برای خود تعریف کند. لذا آنچه که در آینده شکل خواهد گرفت این است که با مذاکرات جدید باید برجام نوینی احیا شود که می تواند در برگیرنده مباحث جدید و منافع بیشتری برای ما باشد. به هر حال ایران هم به موازات اروپایی‌ها و ایالات متحده آمریکا منتقد برخی از بندها و مفاد برجام است. پس می بینید که مذاکره برای رسیدن به این برجام تنها راه چاره است. جهان امروز دیگر تحمل نابودی و مرگ برجام را ندارد. چرا که در صورت بازگشت شرایط سیاسی و امنیتی به پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دوباره مناسبات منطقه و جهان تحت الشعاع این امر قرار خواهد گرفت و ناامنی سایه سنگینی بر تحولات خواهد انداخت.

متاسفانه یک تز و تئوری مبتنی بر توهم توطئه و نگاه محافظه کارانه در طی سال‌های اخیر در میان سیاستمداران و مسئولین جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده است و آن هم همراهی، اتحاد و تقسیم کار بین اروپا و ایالات متحده آمریکا در قبال ایران با نقش آفرینی پلیس خوب و پلیس بد است. من معتقدم اتفاقاً آنچه که باعث شده اکنون اروپایی‌ها با محوریت فرانسه به دنبال برخی پیش شرط های موشکی و منطقه ای باشند این است که ایالات متحده آمریکا سعی کرده اروپایی‌ها را سرجای خود بنشاند و جایگاه تعریف شده سیاسی و دیپلماتیکی را برای آنها قائل شود. همین مسئله اروپا و به ویژه پاریس را عصبانی کرده است. پیرو این نکته اکنون که فرانسوی‌ها به دنبال پیش شرط موشکی، منطقه ای و یا حتی حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در مذاکرات هستند به نحوی به دنبال نزدیکی با بازیگران مخرب برجامی در منطقه اند. خصوصاً که اکنون نگاه منتقدانه بسیار تند دولت جو بایدن علیه سیاست های عربستان سعودی و خصوصاً شخص محمد بن سلمان به اوج خود رسیده است و دولت بایدن با رسانه ای کردن و افشای پرونده قتل جمال خاشقچی فرصت خوبی را در اختیار اروپایی های برای همراهی و نزدیکی هر چه بیشتر با ریاض و تل‌آویو قرار داده است. به ویژه که طی برخی اخبار واصله برخی دموکرات ها به دنبال احیای نامه ۲۰۰ عضو حزب متبوعشان در کنگره پیش از روی کار امدن دولت ترامپ در رابطه با پیگیری نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر هستند. بنابراین در این شرایط که فرانسه به این باور رسیده است که جو بایدن نقش‌آفرینی بیش از حدی را برای اروپا در پرونده های مهم دیپلماتیک مانند پرونده فعالیت هسته ای و برجام ایران قائل نیست، سعی دارد با اتخاذ موضعی متفاوت و همراه با منتقدان برجام علی الخصوص عربستان و رژیم صهیونیستی تقابلی در برابر نگاه بایدن داشته باشد و این گونه اروپایی ها به دنبال سهم خواهی سیاسی و دیپلماتیک خود هستند.

ابتدا به ساکن باید عنوان داشت که روی کار آمدن یک رئیس جمهوری نظامی در جمهوری اسلامی ایران دربردارنده هیچ پیام مثبت و سازنده ای، نه برای ما است و نه برای دنیا. متاسفانه اتفاقی که طی سال‌های اخیر چالش ها و مشکلات بسیار جدی برای کشور ایجاد کرده است دخالت و سایه سنگین نظامیان در عرصه دیپلماسی، اقتصاد و سیاست کشور است. به هر میزان که جایگاه دیپلمات‌ها و علم سیاست خارجی در وزات امور خارجه تنزل پیدا کند و به موازاتش وزنه نظامیان به‌عنوان سفرای ما در دیگر کشورها افزایش یابد به جای پیگیری مواضع دیپلماتیک، منطقی و عقلانی مبتنی بر راهبردی درست، شاهد واکنش های تند، انقلابی و ایدئولوژیک در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود؛ مواضعی که بی شک هزینه‌های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی ما را در سطح منطقه و جهان بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

حشمت الل فلاحت پیشه – دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها