رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537138

اولین واکنش روسیه به تشریح سیاست خارجی آمریکا

ساعت 24-ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکا باید به اصول سازمان ملل و منشور ملل متحد درباره مناسبات بین المللی احترام بگذارد.

زاخارووا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسی «زویوزدا» وعده وزیر امور خارجه آمریکا برای خودداری از استقرار دمکراسی در کشورهای دیگر با استفاده از زور را تصمیم درست خواند و افزود: اما نه فقط با استفاده از زور بلکه نباید با بکارگیری سایر منابع بدون موافقت کشورهای مستقل و بدون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال این کشورها هم پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره این اظهارات بلینکن درباره دمکراسی گفت: این نظریه عالی است. اما نباید نه فقط با استفاده از زور بلکه با بکارگیری سایر منابع بدون موافقت کشورهای مستقل و بدون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال این کشورها پرداخت.

وی ادامه داد: باید منشور ملل متحد را خواند و از آن پیروی کرد. در واقع یک کتابچه کوچک است و قرائت آن توانمندی وزارت خارجه آمریکا را تقویت می کند.

روسیه بارها از سیاست های آمریکا برای مداخله در امور دیگر کشورها به بهانه دفاع از حقوق بشر و دمکراسی انتقاد کرده و از مقامهای آمریکایی خواسته است تا از این رویکرد مداخله جویانه صرف نظر کنند و از این مباحث سوء استفاده نکنند.

«آنتونی بلینکن» روز چهارشنبه در نخستین سخنرانی خود برای تشریح اولویت‌های سیاست خارجی واشنگتن با بیان اینکه آمریکا از مداخله نظامی خسته شده است، مدعی شد جلوگیری از دست نیافتن ایران به سلاح اتمی تا مقابله با تغییرات اقلیمی از اولویت‎‌های سیاست خارجی ما است.

"آنتونی بلینکن" یکی از اولویت های خود را احیای دموکراسی خواند و اضافه کرد: اقتدارگرایی در سراسر جهان افزایش یافته، انتخابات صوری شده و خشونت همه‌گیر شده است. فرسایش دموکراسی در آمریکا هم در حال شکل‌گیری است. رهبران منتخب ما هدف قرار می‌گیرند و به کنگره حمله شد.

بلینکن با تاکید بر اینکه از قدرت نظامی، مداخله یا سرنگونی رژیم‌ها برای پیشبرد دموکراسی استفاده نمی‌کنیم، گفت: این روش موثر نبوده، دموکراسی را بدنام کرده و اعتماد مردم آمریکا را از بین برده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها