رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537275

چین: قاطعانه مانع استقلال تایوان میشویم

ساعت24- دولت چین ضمن اعلام مخالفت قاطعانه با هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه در تایوان، گفت که به‌دنبال ارتقای صلح و بهبود روابط در سراسر تنگه تایوان و اتحاد چین است.

«لی که‌چیانگ» نخست‌وزیر چین امروز (جمعه) گفت که با قاطعیت مانع استقلال تایوان و جدایی آن از سرزمین «چین واحد» می‌شوند.

لی طی سخنرانی در آغاز جلسه سالیانه پارلمان چین گفت همزمان با اینکه از هرگونه فعالیت جدایی‌طلبانه با هدف استقلال تایوان مقابله خواهد شد، به ارتقای روابط مسالمت‌آمیز در تنگه تایوان و اتحاد سرزمین‌های چین متعهد هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با تاکید بر اصل «چین واحد» که تایوان را نیز بخشی از سرزمین این کشور می‌داند، توضیح داد: «ما در برابر فعالیت‌ها برای جدایی و استقلال تایوان، بسیار هوشیار خواهیم بود و قاطعانه با آن مقابله می‌کنیم».

نخست‌وزیر چین همچنین افزود: «ما تبادل نظرها، همکاری‌ها و رشد یکپارچه در تنگه تایوان را ارتقا می‌دهیم. باهم می‌توانیم آینده‌ای روشن برای اتحاد سرزمین بزرگمان شکل دهیم».

بر اساس این گزارش، شورای امور مرکزی تایوان نیز در واکنش به این اظهارات پکن گفت، برای حل تدریجی اختلاف نظرها از طریق گفت‌وگو، دولت چین باید تعاملات دوستانه‌ای را با این کشور آغاز کند.

به نوشته رویترز، این شورا با تاکید بر اینکه تایوان به دفاع از حاکمیت، آزادی و دموکراسی خود ادامه می‌دهد، گفت: «تبادلات سالم و منظم بهتر از اعمال فشار بر تایوان است».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

چند روز پیش نیز، «کوی تیان‌کای» سفیر چین در ایالات متحده با لازم دانستن تعیین حد و مرزهایی در تعاملات دو کشور، گفت مسائلی مانند تایوان برای چین خط قرمز هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها