رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 58369

مجلس پاکستان تقاضای کمک سعودی را در جنگ یمن بررسی می کند

پاکستان در رودربایستی با عربستان سعودی

ساعت24- در پی تشدید درگیری ها در یمن و حمله نیروهای عربستان به این کشور برای مقابله با حوثی ها، سعودی ها در حال تلاش برای کشاندن کشورهای جدیدی به ائتلاف تحت رهبری خود در یمن می باشند.

پاکستان در رودربایستی با عربستان سعودی
به گزارش ساعت ۲۴، مجلس پاکستان بحث درباره درخواست سعودی از اسلام آباد برای کمک نظامی در جنگ با یمن را آغاز کرد. این درخواست می تواند متحدان نواز شریف نخست وزیر در عربستان را در برابر مردم از جنگ خسته پاکستان قرار دهد.

به گزارش رویترز، عربستان که از نفوذ قابل ملاحظه ای در میان سنی های منطقه برخوردار است، از پاکستان خواسته تا در ائتلافی که با رهبری سعودی ها برای مقابله با حوثی ها در یمن تشکیل شده است شرکت کند. در همین راستا نواز شریف نخست وزیر پاکستان تصریح کرده است که در برابر تهدیدها نسبت به تمامیت ارضی عربستان از آن دفاع خواهد کرد. اما عارف رفیق، پژوهشگر میهمان در موسسه خاورمیانه واشنگتن گفت: بعید به نظر می رسد که پاکستان در یمن اقدام قابل توجهی انجام دهد.

نواز شریف بعد از سرنگونی از قدرت که در پی یک کوتای نظامی در سال ۱۹۹۹ میلادی انجام گرفت، به عربستان پناهنده شد. به علاوه سعودی ها همواره از اقتصاد دچار بحران پاکستان حمایت کرده و تنها در سال گذشته مبلغ یک و نیم میلیارد دلار به پاکستان برای جلوگیری از بحران اقتصادی کمک کردند.

کارشناسان معتقدند که یک پنجم جمعیت ۱۸۰ میلیونی پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند و پیوستن این کشور به ائتلاف ضد حوثی ها می تواند آتش درگیری های فرقه ای را در این کشور شعله ور تر سازد و این کشور دارای سلاح هسته ای را بیش از پیش بی ثبات کند.

در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در هفته جاری قصد سفر به پاکستان را دارد، دخالت این پاکستان در یمن می تواند برای این کشور که مرزهای مشترک طولانی با ایران دارد و همچنین درگیر نبرد با شبه نظامیان وابسته به القاعده است مخاطراتی جدی داشته باشد.

رویترز می افزاید: افکار عمومی در این کشور به شدت مخالف پیوستن به درگیری عربستان با یمن است و روزنامه اکسپرس تریبون در سر مقاله خود نوشته است: عربستان سعودی حامی پاکستان نخواهد بود.

بسیاری از تحلیل گران بر این عقیده اند که ارتش پاکستان که نیمی از دوران حکومت این کشور را از زمان استقلال بر عهده داشته و حرف آخر در این کشور را می زند در مورد وقایع مربوط به یمن سکوت اختیار کرده است.

لازم به ذکر است که یک سوم ارتش یک و نیم میلیون نفری پاکستان درگیر نبرد با شبه نظامیان در مرز افغانستان است و بخش قابل توجهی از نیروهای دیگر ارتش نیز همواره آماده برای مقابله با هند هستند.

در همین راستا، سرلشگر محمد علی دورانی، مشاور سابق امنیت ملی پاکستان گفت: اگر چه عربستان سعودی دوست خاص دولت و ارتش پاکستان است، اما مداخله پاکستان در یمن غیر عاقلانه به نظر می رسد.

وی افزود: علی رغم تعهدی که پاکستان نسبت به دفاع از امنیت عربستان دارد، درگیر شدن در یمن موجب افزایش فشارها بر کشور خواهد بود و به نظر من فرستادن سرباز به یک کشور ثالث امری احمقانه است.

این در حالی است که خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان که در ترکیه به سر می برد طی مصاحبه ای اظهار داشت: همزمان با آغاز بحث های پارلمانی در مورد این که آیا پاکستان باید درگیر جنگ عربستان با حوثی ها شود یا خیر، سعودی ها از پاکستان درخواست هواپیما، کشتی و سرباز کرده اند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها