رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 65653

لحظه به لحظه با نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا

ساعت24- در حالی که نتایج نظرسنجی پیش از انتخابات پارلمانی بریتانیا از پیروزی حزب محافظه‌کار حاکی است، نتایج شمارش آرای این انتخابات اما نشان می‌دهد که حزب کارگر تاکنون با 168 کرسی پیشتاز انتخابات است.

لحظه به لحظه با نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا
آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس به شرح زیر است.

نتایج لحظه به لحظه انتخابات پارلمانی بریتانیا
آخرین بروزرسانی: تاریخ: جمعه ۱۸ اردیبهشت - ساعت: ۰۹:۰۵
حزب محافظه کار: ۱۵۵ کرسی
حزب کارگر: ۱۶۸ کرسی
حزب ملی اسکاتلند: ۵۳ کرسی
حزب لیبرال دموکرات: ۶ کرسی
حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ): ۱ کرسی
سایر احزاب: ۲۱
منبع: روزنامه گاردین

نتایج نظرسنجی پس از انتخابات از رای‌دهندگان نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار بریتانیا با کسب ۳۱۶ رای نزدیک به اکثریت قاطع است، اما برای تشکیل دولت به ائتلاف با حزبی کوچکتر نیاز دارد. اکثریت مطلق پارلمان انگلیس ۳۲۶ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی است.

رهبران احزاب اصلی در انتخابات بریتانیا

به نوشته روزنامه گاردین، نظرسنجی پس از انتخابات از کسانی به عمل می‌آید که از حوزه‌های رای‌گیری خارج می‌شوند و از آنها پرسیده می‌شود که دقیقا به چه کسی رای داده‌اند.

براساس آن، حزب محافظه‌کار ۳۱۶ کرسی، حزب کارگر ۲۳۹ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۵۸ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۱۰ کرسی، حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) ۲ کرسی و سایر احزاب ۲۵ کرسی بدست آورده‌اند. این میزان کرسی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران می‌توانند با ائتلاف با یکی از احزاب کوچکتر به راحتی ۳۲۶ کرسی اکثریت (نیم به علاوه یک) را بدست آورده و دولت ائتلافی تشکیل دهند.

با این حال شمارش آراء از زمان پایان رای‌گیری در ساعت ۱۰ شب پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شده است و عصر جمعه نتایج نهایی مشخص می‌شود.

انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمان انگلیس برای تعیین تکلیف ۶۵۰ کرسی روز پنج‌شنبه آغاز شد. رقابت میان اد میلیبند از حزب کارگر و دیوید کامرون از حزب محافظه‌کار٬ از تنگاتنگ‌ترین رقابت‌های انتخاباتی بریتانیا در یک قرن گذشته است.

شهروندان در انگستان٬ اسکاتلند٬ ولز و ایرلند شمالی که زیر چتر بزرگ بریتانیا گرد هم آمده‌اند٬ پنج‌شنبه در بریتانیا به پای صندوق‌های رای رفتند و در واقع در برهه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز از تاریخ این کشور تکلیف یکی از تنگاتنگ‌ترین رقابت‌های انتخاباتی این کشور در صد سال گذشته را روشن می‌کنند.

انتخاب نخست‌وزیر در بریتانیا به صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. دولت بعدی بریتانیا بسته به اینکه کدام حزب به تنهایی یا با ائتلاف با احزاب دیگر بتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، تعیین خواهد شد. با این حال نتایج نظرسنجی پس از انتخابات حاکی از پیروزی محافظه‌کاران است و نشان می‌دهد که آنها آرایی نزدیک به اکثریت بدست آورده‌اند و می‌توانند ائتلاف کنند.

رهبر حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کند٬ نخست‌وزیر آتی بریتانیا خواهد بود. حزب محافظه‌کار٬ حزب کارگر٬ حزب لیبرال‌ دموکرات٬ حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) و حزب سبزها٬ از مهم‌ترین مدعیان این دوره انتخابات سراسری بریتانیا هستند.

رای‌گیری در بریتانیا از ساعت ۷ صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی ادامه داشت. در این رای‌گیری برای اولین بار شهروندان این امکان را یافته‌اند که از طریق اینترنت هم بتوانند برای شرکت در انتخابات ثبت‌ نام کنند. نزدیک به ۵۰ میلیون تن واجد شرایط شرکت در انتخابات این دوره‌ بودند. گفته می‌شود نتایج اولیه انتخابات نیمه‌شب به وقت لندن مشخص ‌می‌شود٬ اما برای اعلام نتایج نهایی انتخابات باید تا عصر جمعه منتظر ماند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های پیش‌انتخاباتی که دو روز پیش از برگزاری انتخابات منتشر شد٬ رقابت آنقدر نزدیک و شانه به شانه است که هیچ حزبی نمی‌تواند اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را به دست آورد و پیروز قطعی انتخابات باشد.

یک حزب برای پیروزی در انتخابات باید ۳۲۶ کرسی پارلمان را به دست آورد و در صورتی که هیچ حزبی موفق به کسب این میزان رای نشود٬ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا از رهبر حزبی که بیشترین تعداد کرسی‌ها را کسب کرده درخواست خواهد کرد که دولت ائتلافی تشکیل دهد و تا زمان تشکیل دولت ائتلافی٬ نخست‌وزیر کنونی به کار خود ادامه خواهد داد.

نرسیدن حزب محافظه‌کار به اکثریت موجب می‌شود تا پارلمان معلق (Hung Parliament) ایجاد شود. پارلمان معلق به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن هیچ یک از احزاب نتوانند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام بریتانیا را در اختیار گیرند. به این حالت که در آن دولت نمی‌تواند بدون حمایت آرای سایر احزاب قانون تصویب کند، پارلمان معلق گفته می‌شود.

وضعیت پارلمان معلق باعث می‌شود تا دولت ائتلافی یا دولت اقلیت و یا انحلال پارلمان در دستور کار قرار گیرد. در همین حال، باور عمومی بر این است که دولت برخاسته از شرایط پارلمان معلق، دولتی موثر و قوی نیست. این نکته به ویژه در میان گردانندگان امور اقتصادی طرفداران بیشتری دارد و بنابراین پاسخ بازار به دولت ائتلافی منفی است.

عمر کوتاه دولت‌های اقلیت و یا ائتلافی باعث می‌شود تا حزبی که رهبری این نوع از دولت‌ها را بر عهده دارد نتواند برنامه‌هایش را به طور کامل اجرا کند، چرا که ناگزیر است برخی از برنامه‌هایش را به خاطر حفظ حمایت احزاب حامی خود کنار بگذارد و همین امر از میزان اعتماد و یا حمایت از آن می‌کاهد. با این حال رویکرد رهبران سیاسی انگلیس نشان داده است که پاسخ آنها به تشکیل دولت اقلیت اندک است و احتمال تشکیل دولت ائتلافی قوت گرفته است.

در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۰ حزب محافظه‌کار با کسب ۱۰/۷ میلیون رای توانست ۳۰۷ کرسی پارلمان را به دست آورد و به این ترتیب دیوید کامرون با ائتلاف با لیبرال‌ دموکرات‌ها به نخست‌وزیری رسید. یک تفاوت مهم این انتخابات با انتخابات گذشته این است که احتمالا ملی‌گرایان اسکاتلندی که خواستار جدایی این کشور از بریتانیا هستند٬ سومین حزب بزرگ پارلمان خواهند بود و نقشی مهم در دولت ائتلافی خواهند داشت.

تکلیف دولت جدید بریتانیا باید تا ۱۱ روز دیگر (۱۸ مه) و پیش از تشکیل جلسه مجلس عوام مشخص شود. ملکه الیزابت قرار است روز ۲۷ ماه مه (ششم خرداد) برنامه دولت جدید را رسما در پارلمان بخواند. ملکه در بریتانیا رسما ریاست هیات دولت را برعهده دارد٬ اما این فقط عنوانی صوری است و وی با انتصاب نخست‌وزیر قدرت سیاسی را تفویض می‌کند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها