رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 94374

پشت‌پرده فساد در حزب کمونیست چین

ساعت 24-حدود سه سال پیش، زمانی که رهبر فعلی چین «شی‌ جین‌پینگ» کار خود را آغاز کرد، مبارزه با فساد گسترده مالی مقامات عالی‌رتبه حزب کمونیست را اولویت کار خود قرار داد. او پس از به‌قدرت‌رسیدن گفت فساد در چین به حدی است که بقای حزب کمونیست را در خطر قرار داده است. اما پی‌بردن به ماهیت این مبارزه درون‌حزبی باتوجه‌به ساختار پیچیده حزب کمونیست چین، کار ساده‌ای نیست.

پشت‌پرده فساد در حزب کمونیست چین
div align="justify">با نگاه به شرایط داخلی چین به پرسش‌هایی بر‌می‌خوریم که یافتن پاسخ آنها می‌تواند به حل معمای گیج‌کننده چین امروزی کمک کند. پرسش‌هایی نظیر اینکه انگیزه واقعی رهبر فعلی چین از حذف برخی قدرتمندان حزب کمونیست چیست؟ پیشینه و ویژگی‌های کسانی که در حال از‌دست‌دادن قدرت هستند چیست؟ رابطه بین افراد حذف‌شده با موضوع حقوق‌بشر در چین چیست؟ و در نهایت آیا هدف از مبارزه علیه فساد، رسیدن به آینده‌ای بهتر برای چین است یا اینکه باز هم ماجرای قدیمی جنگ قدرت درونی در حزب کمونیست است؟
فقط در دو سال اخیر، حدود ١٢٠‌ هزار مقام چینی در سطوح مختلف، به جرم فساد بازداشت و مجازات شده‌اند. از این تعداد، ۱۹ هزار مورد مربوط به نیمه نخست سال ۲۰۱۵ بوده ‌است. طبق این آمار که از منابع داخلی چین به‌دست آمده است، در میان بازداشت‌شدگان نام مقامات بسیار پرقدرتی نظیر «ژو یونگ‎کانگ»، رئیس امنیت حزب کمونیست چین، «ما جیان»، معاون وزارت امنیت ملی چین و «شی شیائومینگ»، نایب‎رئیس عالی‎ترین دادگاه چین دیده می‌شود.
چه کسانی از قدرت به زیر کشیده شدند
فهرست بلند مقامات قدرتمندی که بازداشت‌ شده‌اند نشان می‌دهد بیشتر آنها در جناح خاصی از حاکمیت قرار دارند. جناحی که سال‌ها پیش زمانی که «جیانگ زِمین»، رهبری حزب کمونیست را در دست داشت شکل گرفت. جناحی که رهبر فعلی چین اکنون در نقطه مقابل آن قرار دارد؛ بنابراین مبارزه با فساد می‌تواند بهانه‌ای باشد که از این طریق رهبر فعلی چین، بخشی از حاکمیت را حذف کند.
تحلیلگران می‌گویند که یکی دیگر از انگیزه‌های رهبر فعلی چین برای حذف قدرتمندانی نظیر ژو یونگ‌کانگ و یارانش، بهبود وجهه چین در زمینه حقوق‌بشر است چراکه آنهایی که در حال حذف‌شدن هستند، افرادی هستند که در دهه‌های اخیر در نقض حقوق‌بشر نقش کلیدی داشته‌‌اند و این‌گونه حزب کمونیست را آماج انتقادات بین‌المللی قرار داده‌اند. برای بسیاری از آنان همانند رئیس‌شان جیانگ زِمین، در دادگاه‌های بین‌المللی پرونده‌های مفصلی تشکیل شده است. این ویژگی مشترک همه آنها است و ژو یونگ‌کانگ یکی از آنان بود.
با مرور گزارش‌های کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل، سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز و دیگر نهادها درباره مسائل چین در سال‌های اخیر، دیده می‌شود که مدت‌ها است مسلمانان چین، اقلیت مسیحی، ساکنان تبت و درنهایت‌ میلیون‌ها نفر از مردمی که تمرین فالون‌گونگ را انجام می‌دهند، به دلایل مختلف در چین تحت آزار و سرکوب قرار دارند. سابقه سرکوب ادیان الهی، روش‌های معنوی و دگراندیشان در چین کمونیستی به زمان انقلاب فرهنگی دهه ١٩٦٠ باز می‌گردد.
برای نمونه می‌توان موضوع روش معنوی فالون‌گونگ (فالون دافا) را بررسی کرد. موضوعی که صد ‌میلیون نفر را شامل و بسیاری مواقع در تحلیل‌های مربوط به چین نادیده گرفته می‌شود. جیانگ زِمین کسی بود که شخصا دستور حمله به فالون‌گونگ را صادر کرد. در ژوئیه ١٩٩٩، وی دستور داد: «آنها را از نظر مالی ورشکست کنید، خوش‌نامی‌شان را از بین ببرید و جسم‌شان را نابود کنید». از آن پس تا به امروز،‌ هزاران نفر از آنان بازداشت شدند، به قتل رسیدند یا بدون هیچ نشانی مفقود شده‌اند. جیانگ گفت برخورد با فالون‌گونگ می‌تواند فراتر از قانون برود. به گفته خود مقامات چینی، بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شد، از بودجه یک جنگ نظامی تمام‌عیار بیشتر بود.
ماهیت این جدال برای مردمی که خارج از چین زندگی می‌کنند درک‌نشدنی است. برای آنها این پرسش وجود دارد که چرا درحالی‌که مردم و دولت‌ها از فالون‌گونگ در کشورهای زیادی استقبال کرده‌اند، در داخل چین شدیدا به آنها غضب شده است. برای پاسخ می‌توان به تاریخ سه دهه اخیر رجوع کرد. نخستین بار در سال ۱۹۹۲ فالون‌گونگ به‌عنوان یک روش چی‌گونگ به مردم چین معرفی شد. چی‌گونگ نام روش‌هایی است که در آن از طریق مراقبه و تمریناتی آرام می‌توان به ارتقای سلامتی جسمی و روحی دست یافت. تأثیرات مثبت فالون‌گونگ باعث شد تعداد افرادی که فالون‌گونگ را تمرین می‌کردند تا سال ۱۹۹۹ به مرز صد‌ میلیون نفر برسد. در آن زمان مقامات چین از تأثیر مثبت فالون‌گونگ بر جامعه آگاه بودند. به‌طوری‌که مقامات ورزش چین رسما اذعان داشتند که صد میلیون تمرین‌کننده فالون‌گونگ می‌توانند باعث صد ‌میلیارد یوان صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی کشور شوند.
اما وقتی تعداد آنها از تعداد اعضای حزب کمونیست پیشی گرفت، جیانگ زِمین و متحدانش، فالون‌گونگ را رقیب خود دیدند. فالون‌گونگ یک مذهب نیست، اما در چین کمونیستی مردم را به سمت خداجویی و معنویت هدایت می‌کرد. آموزش‌های سنتی فالون‌گونگ با تفکر کفرآمیز کمونیسم در تضاد بود. به‌همین‌دلیل سرکوب و آزار ظالمانه و شدید مردمی که به آن گرایش داشتند در پیش گرفته شد.
دومینوی سقوط
«جیانگ زِمین»، رهبر سابق حزب کمونیست، از راه قراردادن نزدیکان خود در قدرت، توانست جایگاهش را تثبیت کند. «ژو یونگ‌کانگ»، یکی از مهم‌ترین متحدان او بود. مردم چین، ژو را قدرتمندترین مرد چین می‌دانستند. او در رأس تمامی نهادهای قدرتمند امنیتی و قضایی چین بود و همه جنبه‌های امنیتی، سیاسی و پلیس در کشور را کنترل می‌کرد. ژو تا سال ۲۰۱۲ عضو کمیته دائمی «پلیت‌بورو» بود. پلیت‌بورو نهاد ارشد تصمیم‌گیری سیاسی چین است که بالاترین سطح قدرت سیاسی کشور را در دست دارد. پرونده قطور فساد ژو در اوایل سال ٢٠١٥ بررسی شد. در نهایت ژو پس از محاکمه‌ای طولانی به حبس ابد محکوم شد.
اما شروع سقوط مهره‌های پرقدرت حزب کمونیست به زمان بازداشت «بو شیلای» برمی‌گردد. بو شیلای پیش از بازداشت، از اعضای بسیار قدرتمند حزب کمونیست چین بود؛ اما در نهایت به اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت در دادگاه به حبس ابد محکوم شد. زمانی که بو شیلای، فرماندار استان لیائونینگ بود، بیش از صد‌ میلیون دلار صرف گسترش زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری در آنجا کرد. تحت نظر او، این استان به یکی از مرگبارترین نقاط کشور برای فالون‌گونگ تبدیل شد. اردوگاه‌ کار اجباری «ماسانجیا» در این استان به «دخمه شیطان» معروف است. بو شیلای یکی از پنج مقام چینی است که در نوامبر ٢٠٠٩ در دادگاهی در اسپانیا به اعمال مجرمانه‌اش متهم شناخته شد.
سال ٢٠١٢ زمانی که هجدهمین کنگره حزب در حال برگزاری بود، ژو، که پیش‌تر به آن اشاره شد، قصد داشت بو شیلای را به مقام رهبری حزب برساند. این دو نفر برای خلاص‌شدن از دست رهبر جدید، با یکدیگر توطئه کردند و قصد کودتا داشتند. اما زمانی‎ که یکی از زیردستان بو شیلای به نام «وانگ لی‌جون» در فوریه ۲۰۱۲ برای پناهندگی به کنسولگری آمریکا گریخت، نقشه آنها برملا شد. وی در زمان بازداشت، رئیس پلیس شهر چون‌چینگ و رئیس اداره امنیت عمومی استان لیائونینگ بود.
درخواست پناهندگی او رد شد و توسط صدها مأمور پلیس دستگیر شد. متعاقب آن، بو شیلای عزل شد و توفانی سیاسی داخل حزب کمونیست به راه افتاد. به گزارش روزنامه اِپُک تایمز١، وانگ، مدارکی به آمریکا ارائه داده است که شامل اطلاعات مهمی درباره نقش مقامات حزب کمونیست در تجارت اعضای بدن زندانیان و نیز آزار و شکنجه فالون گونگ است. دولت آمریکا تحت فشار است تا درباره جزئیات حضور وانگ لی جون در کنسولگری ایالات‌متحده توضیح دهد و دست از پنهان‌کاری بردارد. کمی بعد از این ماجرا ١٠٦ نماینده کنگره ایالات ‌متحده خواستار افشای اطلاعاتی شدند که دولت آمریکا دراین‌زمینه به‌دست آورده است. در یکی از جلسات این کنگره در سپتامبر ٢٠١٢، شاهدان از قتل ٦٠‌ هزار تمرین‌کننده فالون‌گونگ از راه جداسازی اعضای بدنشان حکایت کردند.
ماجرای پیچیده تجارت اعضای بدن
طبق شواهد و مدارک، برخی عوامل حزب کمونیست چین در ١٦ سال اخیر از طریق بیمارستان‌ها، زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری اقدام به برداشتن اندام حیاتی بدن ده‌ها‌هزار انسان زنده کرده‌اند. مسلمانان اویغور، ساکنان تبت و زندانیان عقیدتی، بخشی از قربانیان هستند؛ اما عمده قربانیان کسانی بوده‌اند که روش معنوی فالون‌گونگ را تمرین می‌کرده‌اند. مجله ویکلی استاندارد به نقل از اِتان گاتمن، محقق و نویسنده، می‌گوید دست‌کم ۶۵‌ هزار تمرین‌کننده فالون‌گونگ، قربانی تجارت اعضای بدن در چین شده‌اند. دو وکیل کانادایی به نام دیوید ماتاس و دیوید کیلگور در گزارشی به نام «محصول خونین» با ارائه ٥٢ مدرک معتبر در حدود ٢٠٠ صفحه، اثبات کرده‌اند که جداسازی اعضای بدن‌ هزاران تمرین‌کننده فالون‌گونگ که منجر به مرگ آنان شده، در بیمارستان‌های دولتی و نظامی چین روی داده است,٢ در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ پارلمان اروپا رأی به محکومیت برداشت اجباری اعضای بدن زندانیان رژیم چین به‎‌ویژه افراد فالون‌‌گونگ داد. اخیرا مشابه این اعمال رعب‌آور در مقیاسی کوچک‌تر توسط گروه تروریستی داعش یا طبق برخی گزارش‌ها ‌به دست رژیم اسرائیل نیز انجام شده است. «وانگ لی‌جون» پس از بازداشت در اکتبر ٢٠١٢ به ١٥ سال زندان محکوم شد. وانگ را می‌توان در زمره افرادی همچون «جوزف مِنگِل»، پزشک آلمان نازی قرار داد که انسان‌های بی‌گناه بسیاری را روانه کوره‌های آدم‌سوزی کرد. وانگ در یک سخنرانی از «هزاران» عمل جراحی پیوند یاد کرد که هم‌زمان با تزریق داروی مهلک، توسط او و افرادش انجام شده بود. او درزمینه اعدام از راه تزریق، تحقیقاتی انجام داد و توانست زمان مرگ را در این نوع اعدام به تعویق اندازد. این‌گونه، قبل از اینکه فرد زیر تزریق کشته شود، زمان کافی برای برداشتن اعضای بدن وجود داشت. وی در جایی گفت «واقعا هیجان‌آور است که با چشمان خود ببینید فردی کشته می‌شود و اندام او به دیگران پیوند زده می‌شود!».
نقش ارتش چین در تجارت سیاه
ارتش چین در ماجرای جداسازی اعضای بدن قربانیان دخیل است. چراکه بخش زیادی از این روند در بیمارستان‌های نظامی متعلق به ارتش و با حضور پرسنل نظامی رخ داده است. به این شکل درآمد هنگفتی در نتیجه عمل‌های پیوند چند‌میلیون دلاری نصیب عاملان می‌شود. این‌گونه است که در فهرست بازداشت‌شدگان، نام نظامیان قدرتمندی به چشم می‌خورد. به گزارش رویترز، «گو بوشیانگ» بالاترین و نخستین مقام ارشد در ارتش چین است که به دلیل فساد سرنگون شده است. هفته‌نامه اکونومیست معتقد است این دستگیری نشان می‌دهد رهبر فعلی چین، قدرتی فراتر از ارتش دارد. گو بوشیانگ، نایب‌رئیس پیشین کمیسیون مرکزی نظامی حزب کمونیست بود. بازداشت وی در ماه جولای ٢٠١٥ از تازه‌ترین موارد سرنگونی نظامیان ارشد حزب کمونیست است که خبرگزاری دولتی چین آن را گزارش کرد. ژنرال «شو تسای‌‏خو»، عضو سابق پولیت‌بورو، از دیگر قدرتمندان ارتش است که هم‌اکنون به اتهام فساد سرنگون شده است. به گفته بی‌بی‌سی، این تصمیم را «شی‌‏جین پینگ»، در یکی از جلسات پولیت‌بورو به ریاست خود وی گرفت و در آن ژنرال شو تسای‌‏خو به همراه سه مقام بلندپایه دیگر از این حزب اخراج و برای محاکمه به دادستانی ارتش واگذار شدند. شو، که یکی از قدرتمند‌‏ترین مردان نظامی چین بود، در سال ۱۹۸۹ توسط «جیانگ زمین»، رهبر وقت حزب، به معاونت کمیسیون مرکزی نظامی، که مسئول کنترل حزب بر ارتش آزادی‌بخش خلق بود، منصوب شد و تا سال ۲۰۱۲ نیز در این پست باقی ماند.
دادگاه فاسد
سرکوب فساد هنگامی که مقامات مسئول آن، خود نیز گناهکار باشند، پیچیده‌تر می‎شود. اول آوریل ٢٠١٥، کمیته ضد فساد حزب کمونیست چین اعلام کرد که یکی‎ از مأمورانش به نام «ژانگ شیجان»، تحت بازرسی قرار گرفته است. وی معاون سابق دبیر کمیته بازرسی و انضباطی استان «گوان‌گدونگ»، رئیس بخش نظارت گوان‌دونگ و رئیس اداره پیشگیری از فساد استان بود. در طول شب، چند مأمور لباس‌شخصی، محل اقامت ژانگ را غارت کردند و تعداد زیادی قطعاتی از جنس طلا، که ارزش هر کدام ده‎ها‌هزار یوان بود، کشف کردند.
به گزارش روزنامه اپک‌تایمز اوایل تابستان امسال شیائومینگ، دومین مقام قدرتمند در عالی‎ترین دادگاه چین، به‎خاطر «نقض جدی انضباط حزبی و قانون» بازداشت شد. وی پیش‎تر، قائم‌مقام دبیر کمیته امور سیاسی و حقوقی «شانگهای» بود. کار این کمیته نظارت بر عملکرد پلیس، دادگاه‎ها، اردوگاه‎های کار اجباری، زندان‎ها، پلیس شبه‌نظامی و برخی‎ از نیروهای اطلاعاتی است.
فرجام شیاطین سرخ
دویچه‌وله به نقل از رهبر چین می‌گوید در مبارزه با فساد مالی مقامات ارشد حزبی و دولتی، هیچ‌کسی مصونیت قضائی ندارد. وی معتقد است گسترش فساد در بلندمدت سبب تضعیف و سرانجام نابودی حزب کمونیست چین خواهد شد؛ چیزی که سال‌ها پیش برای حزب کمونیست اتحاد شوروی روی داد. اما اینکه فرجام حزب کمونیست چین چه خواهد بود و اینکه آیا حزب کمونیست چین در آینده سرزمین کهن چین جایی خواهد داشت، چیزی نیست که در دستان این رهبر ٦٢ ساله باشد. مطمئنا بازداشت‌های اخیر را نمی‌توان نشانه‌های امیدبخشی از اصلاح و پاک‌شدن حزب کمونیست دانست. آنچه روی می‌دهد صرفا نتیجه اجتناب‌ناپذیر اعمال شرورانه گروهی از افرادی است که چندصباحی قدرت را در دست داشتند. «شی کانگ‎شان»، تحلیلگر امور چین در گفت‌وگو با تلویزیون ان‌تی‌دی ضمن تحلیل وقایع فوق، معتقد است: «تأثیر سقوط مهره‌های دومینو همچنان ادامه دارد و عملکرد پشت‌پرده حزب به نمایش درآمده است. آنچه روی می‌دهد پیشی‌گرفتن بر زوال اجتناب‏ناپذیر حزب کمونیست است. گروهی که در آزار و شکنجه‌ میلیون‌ها نفر از مردم چین دست داشته‌اند، افشا خواهند شد و این موضوع مستلزم پایان‌یافتن حزب کمونیست است. پس بهتر است که آنها در انجام این موضوع پیشی بگیرند، به‌طوری‌که هم برای خودشان و هم برای دنیا سودمند باشد».
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها