رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 255849

مناظره های ضبطی، نفع مردم یا نامزدها؟

ساعت24-موضوع پخش غیرزنده یا ضبط شده مناظره های تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از مهمترین محورهای خبری- تحلیلی کانال های خبری و صفحه های اجتماعی بود. بسیاری از جریان های سیاسی، چهره ها و دولت هم از پخش غیرزنده مناظره های انتخاباتی ابراز نارضایتی کردند.

کهربا
«سید سلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور عصر روز گذشته 31 فروردین، در کانال تلگرامی خود از مصوبات جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.

براساس گفته سخنگوی وزارت کشور مقرر شد مناظره های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفت و گوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش نشود. این موضوع از سوی چهره های سیاسی، مسوولان دستگاه اجرایی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم واکنش هایی را به دنبال داشت. گروهی از کانال ها نیز با برجسته سازی پخش غیرزنده مناظره های انتخاباتی، این نوع پخش تلویزیونی را به نفع نامزد جریان رقیب ارزیابی و تحلیل کردند.

** مناظره های ضبط شده و واکنش چهره های سیاسی
شماری از شخصیت های سیاسی و مسوولان به پخش غیرزنده مناظره های انتخاباتی واکنش نشان دادند. «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مناظرات، نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم درباره نامزدها و برنامه های آنها دارد. زنده بودن مناظرات، اعتماد مردم و جاذبه رقابت ها را افزایش می دهد. مناظرات جمعی برای شناخت موضوعات مفیدند و مناظرات تک به تک برای شناخت کاندیداها. باید زمان تبلیغات حداقل به شش ماه افزایش یابد تا فرصت بیشتری به مردم و نامزدها داده شود.
در کانال خبرگذاری «صدا و سیما» به نقل از « علی عسگری» رییس این سازمان می خوانیم: امیدواریم با توجه به اینکه زنده بودن پخش مناظره ها جزو ذات این گونه برنامه ها است کمیسیون تبلیغات با درک انتظار افکار عمومی از رسانه ملی ، پیشنهاد صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره ها مجددا بررسی و تصویب کند.
حجت الاسلام «احمد مازنی» نماینده مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: آیا به نامزدهای ریاست‌جمهوری که مورد تایید ارکان نظام هستند، اعتماد نداریم؟ در حالی که دوره‌های قبل این مناظره‌ها زنده پخش می‌شد، عدم پخش زنده مناظره‌ها نوعی عقب‌گرد و پس‌رفت از توسعه مردم‌سالاری است. از مسئولین مربوط می‌خواهم در این تصمیم تجدید نظر کنند.
«حمید رسایی» نماینده پیشین مجلس در کانال تلگرامی خود آورد: به نظرم ‏از دولتی که قراردادهایش محرمانه، ثروت وزرایش محرمانه، حقوق های نجومی اش محرمانه و اساسا مشهور به دولت محرمانه هاست، لغو مناظره زنده، تصمیم عجیبی نیست بلکه اگر این دولت برخلاف این نظر می داد، باید تعجب می کردیم.

**مخالفت دولت با پخش غیرزنده مناظره ها
رییس جمهوری ساعتی پس از اعلام خبر پخش غیرزنده مناظره های انتخاباتی در سخنرانی در استان فارس با این تصمیم مخالفت کرد. دولت نیز مخالف پخش غیرزنده مناظره ها بود.
در کانال «فرارو» در این باره می خوانیم: اشتباه نشود، ممنوعیت پخش مناظره تصمیم کمیته تبلیغات است نه دولت ، علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور، انتساب تصمیم کمیته تبلیغات انتخابات مبنی بر عدم پخش زنده مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دولت را مردود اعلام و تصریح کرد که پخش این مناظره ها به صورت ضبط شده نظر دولت نیست، بلکه تصمیم کمیته تبلیغات انتخاباتی است.
کانال «انتخاب» نوشت: ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که براساس ماده 62 قانون انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور تشکیل می شود به این شرح است: دادستان کل کشور. وزیر کشور. رئیس سازمان صدا و سیما. یک نفر از اعضای شورای نگهبان. دبیر هیئت مرکزی اجرایی انتخاب (پورعلی مطلق). نماینده شورای نظارت بر صداوسیما (هم اکنون احسان قاضی زاده). همانگونه که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نیز در مطلب توئیتری خود متذکر شده بود دولت در این کمیسیون اقلیت است.
«حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در صفحه توییتر خود نوشت: آیا کسانی که رییس جمهور می‌شوند صلاحیت زنده روی آنتن رفتن ندارند؟ مشارکت وسیع مردم پشتوانه نظام است؛ در این صورت چه کسی مسئول عدم مشارکت احتمالی خواهد بود؟ از نظر دولت، در هر تصمیم یا اقدامی باید که مردم محترم شمرده شده، اصل قرار گرفته، محرم بوده و انتخاب آنان آزاد باشد.

**واکنش نامزدها به پخش غیرزنده مناظره ها
کانال خبرگزاری «آریا» به نقل از «مصطفی میرسلیم» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آورد: جلوه‌آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است. بنده برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی نه تنها آماده‌ام، بلکه لحظه‌شماری می‌کنم.
کانال «فردا» درباره واکنش «محمدباقر قالیباف» دیگر نامزد انتخابات به پخش غیرزنده مناظره ها نوشت: قالیباف در حاشیه یک همایش با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه‌سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست. او از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نیز خواست که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند.
کانال «اصولگرانیوز» به واکنش حجت الاسلام سید «ابراهیم رییسی» نامزد انتخابات پرداخت و به نقل از وی نوشت: اینجانب از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم. مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

**تحلیل های مجازی از مناظره های ضبطی
پخش غیرزنده برنامه های مناظره های تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کانال های خبری مورد تحلیل قرار گرفت.کانال «مرصادنیوز» نوشت: چرا دولت روحانی حاضر به پخش زنده مناظرات تلویزیونی نشد؟ به نظر می‌رسد عملی نکردن وعده‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، وجود رکود بی‌سابقه، خیل عظیم بی‌کاران و در نهایت وجود کارنامه‌ای بلند از اقدامات داشته و نداشته حجت الاسلام روحانی و نگرانی از به چالش کشیده شدن این برنامه‌ها، دولت را وادار به افتتاح چند باره پروژه‌ها و از همه مهم‌تر متوقف کردن مناظره‌های زنده تلویزیونی کرده است.
در کانال «مجمع اصولگرایان» می خوانیم: اشکال مناظره غیر زنده چیست؟ اولا هر نامزد بعد پایان مناظره ضبطی می داند چه کرده است و قبل از آغاز پخشِ با تاخیر از صداوسیما تیم تبلیغاتی ستادش می توانند پیش دستی کنند و پیام هایی در تایید یا تکذیب منتشر کنند. دوما نامزدی که می داند مناظره را باخته است و یا اینکه گاف داده است، از تمام ابزارهایش برای فشار بر صداوسیما و سانسور آن قسمتها استفاده می کند. سوما مرجع بازبینی و سانسور چه کسی خواهد بود؟ همین تعیین مرجع خودش یک ماجرا و دعوای تازه خواهد بود.
«لغو مناظره زنده به نفع کیست؟» عنوان گزارش کانال «اعتدال و توسعه» است که در بخش هایی از آن می خوانیم: اکثریت ناظران سیاسی از برگ های برنده روحانی در انتخابات گذشته و امروز را توانایی اش در مواجهه رودررو با حریف می خوانند.
به گفته این ناظران، حریفان نیز تجربه مجادله مستقیم در این میادین را ندارد و ترجیح می دهد به روش سخنرانی یکسویه علیه دولت حرکت کند. رسانه های اصولگرا که حملات خود را به بخش اقتصاد دولت متمرکز کرده بودند بعد از آمدن جهانگیری، به عنوان مرد اقتصادی کابینه، امید خود را برای امتیاز گیری در حملات اقتصادی از دست رفته می بینند.
«مزیت‌های پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی» عنوان یادداشت «علی دارابی» فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی است که در بخش هایی از آن می خوانیم: مناظره های انتخاباتی نقش بسیار مهمی در انتخاب عقلانی و کشف حقیقت برای مردم دارد.
«محمد آزاد جلالی زاده» فعال سیاسی در کانال «ارغوان» نوشت: قرار است مناظره های انتخاباتی به صورت زنده پخش نشوند، این تصمیم، تصمیمی در جهت منافع عمومی نیست، چرا که در مناظره هاست که توان و یارا و میزان تسلط فردی که ادعای ریاست جمهوری دارد، بیرون می آید و مردمان شایسته تر تصمیم می گیرند. نیروهای اصلاحی و اعتدالی چون دارای برنامه ها و چهارچوب های مشخصی هستند، همیشه در مناظره ها و مبارزات رودررو، محکم و با برنامه و واضح و بدون ابهام سخن گفته اند و توانسته اند که مردمان را قانع کنند.
درکانال «عصر ایران» می خوانیم: مگر قرار است آنچه توسط کاندیداها در مناظره گفته می شود توسط صدا و سیما سانسور شود که می خواهند مانع از پخش زنده آن شوند؟ اگر پاسخ مثبت است که باید گفت این چه مناظره ای است که قرار است سانسور شود؟ و مگر هدف از مناظره غیر از آشنایی مردم با عمق دیدگاه های کاندیداهاست؟ اگر سانسور کنند که نقض غرض است. اگر هم بنا به سانسور نیست، لغو پخش زنده برای چیست؟

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها