رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 285206

جزیره گوام کجاست و چرا برای آمریکا اهمیت دارد؟/ از حضور شهروندان عرب و 50 مسلمان تا جمعیت 1.5 میلیونی توریست های گوام+عکس

ساعت24-جزیره گوام در کنترل و اختیار آمریکا است و با وجود اینکه مساحتش تنها سه برابر مساحت واشنگتن پایتخت آمریکا است اما اهمیت نظامی خیلی زیادی برای این کشور دارد.

89+959
کاخ سفید اخیرا در پاسخ به تهدیدات پیونگ یانگ اعلام کرد که آماده حمایت از جزیره گوام است و حتی شب گذشته ترامپ با مقام ارشد این جزیره گفت وگوی تلفنی کرد، کره شمالی هفته گذشته تهدید کرده بود که با موشک های بالستیک خود جزیره گوام در اقیانوس آرام را هدف قرار خواهد داد.

کره شمالی در هفته های اخیر از آزمایش اولین موشک بالستیک خودخبر داد که می تواند به خاک آمریکا برسد. موضوعی که به تنش در روابط کره شمالی و آمریکا افزود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جدیدترین اظهار نظر خود به شدت علیه کره شمالی موضع گیری کرد و در مقابل، پیونگ یانگ هم وعده داد با موشک هایش جزیره گوام را در مورد هدف قرار خواهد داد.

از همین رو گوام در هفته گذشته تیتر اخبار جهان را به خود اختصاص داد، جزیره ای که در غرب اقیانوس آرام واقع شده است. با توجه به تهدیدات کره شمالی و حمایت های آمریکا از گوام اکنون این سوال مطرح می شود که این جزیره چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

نمایی از جزیره گوام

جزیره گوام در کنترل و اختیار آمریکا است و با وجود اینکه مساحتش تنها سه برابر مساحت واشنگتن پایتخت آمریکا است اما اهمیت نظامی خیلی زیادی برای این کشور دارد.

این جزیره که در گذشته مستعمره اسپانیا بود از سال 1989 ودر پایان جنگ اسپانیا و آمریکا تحت کنترل آمریکا درآمد.

در گوام 162 هزار نفر زندگی می کنند و 37 درصد از جمعیت آن را شهروندان گوامی تشکیل می دهند در گوام به زبان های مختلفی صحبت می کنند که انگلیسی، فیلیپینی و شامور (زبان اصلی ساکنان گوام) اصلی ترین این زبان ها هستند.

شهروندان عرب از مصر، الجزایر و عربستان نیز در این جزیره زندگی می کنند. در این جزیره همچنین 50 مسلمان زندگی می کنند که 5 نفر از آنها از شهروندان گوام و باقی مسلمانان بنگلادش و سریلانکا هستند.

گوام در جنگ ویتنام اهمیت قابل توجهی در اقیانوس آرام داشت چرا که پایگاه جنگنده هایی از طراز بی 52 بود و از آن به عنوان مکانی برای میزبانی از پناهندگان ویتنامی استفاده می شد. علاوه بر آن اکنون این جزیره میزبان چندین پایگاه نظامی آمریکایی است.

نمایی از جزیره گوام در اقیانوس آرام

اکنون در جزیره گوام 7 هزار نیروی نظامی که اغلب آنها ملوانان و خلبان ها هستند زندگی می کنند. از سوی دیگر ارتش آمریکا نیز هزاران نفر از نیروهایش را از جنوب ژاپن به گوام منتقل کرده است.

اقتصاد جزیره گوام بر حضور نیروهای نظامی امریکایی وابسته است اما گردشگری نیز نقش قابل توجهی در اقتصاد این جزیره دارد.

هتل های گوام در سال 2016 میزبان 1.5 میلیون توریست بودند که اغلب آنها از ژاپن و کره جنوبی به این جزیره آمده بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها