رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 292932

مسعود نیلی: اقتصاد ایران به تفاهم و عقل سیاسی احزاب نیاز دارد

حال ناخوش ایران شگفت انگیزو نیمه جان را بفهمیم

ساعت۲۴-حالا دیگر ایرانیان دلسوز به این مرزو بوم و آنهایی که نگران از پای درآمدن این سرزمین کهن سال هستند لباس احتیاط از تن بیرون کرده و با شجاعت بیشتری در باره آینده ایران حرف می زنند. در روزهای تازه سپری شده این عیسی کلانتری بود که با دادن آمارهای دلخراش از طبیعت از دست رفته ایران سخن گفت و هشدار اکید داد اگررفتارمان را با آب، هوا ،دشت و مرتع و زمین را براساس دلسوزی و آینده نگری تنظیم نکنیم ایران تا۲۰ سال آینده آب نخواهدداشت و سرزمینی باقی نمی ماند که برسرآن مجادله سیاسی کنیم.

212ث
حالا اما این مسعود نیلی است که لباس احتیاط از تن بیرون کرده و با استناد به رفتار تاریخی ایرانیان در برخورد با منابع مالی و سرزمینی که ایران را نیمه جان کرده است از سیاستمداران می خواهد عقل و منطق را در حفظ سرزمین به کاربندندو باهم در باره ایران آینده حرف بزنند تا این کشور باردیگر از خاک برخیزد. مسعود نیلی در یکی از کامل ترین سخنرانی های اخیر خود درکه در باره اقتصاد ایران سخن می گفت، در پایان حرفهایش به سخنان صفی اصفیا رییس اسبق سازمان برنامه و بودجه دهه ۱۳۴۰ در باره ایران استناد کرد که آرزویش این بود :ا یران شگفت انگیز نباید بمیرد. نیلی گفت: جمله‌ای را برای شما می‌خوانم که حسن ختام باشد.

آقای صفی اصفیا را شاید بشناسید که هشت سال رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. از سال ١٣٤١ تا ١٣٤٨ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود. ایشان یکی از موفق‌ترین رؤسای سازمان برنامه و بودجه در ایران بودند. خداوند ایشان را رحمت کند. در سال ٨٣ از آقای اصفیا تقدیر شد. کلامی ‌از ایشان در یکی از کتاب‌هایم ذکر کرده‌ام که در آینده به چاپ می‌رسد: «ایران یک سرزمین شگفت‌انگیز است. بزرگ‌ترین مردان و پست‌ترین مردان در این آب‌وخاک پرورده شده‌اند. حوادثی که بر سر ایران آمده بدان گونه است؛ شکست‌های شرم‌آور، مصیبت و کامروایی‌های بسیار. گویی روزگار همه بلاها و بازی‌های خود را بر ایران آزموده است. آن را بارها لب پرتگاه برده و باز از افتادن بازداشته است. ایران شاید سخت‌جان‌ترین کشورهای دنیا باشد.دوره‌هایی بوده است که با نیمه‌جانی زندگی کرده و اما از نفس هم نیفتاده؛ چون بیماری که می‌خواهد نزدیکان خود را بیازماید، درست همان لحظه که همه از او امید برگرفته بودند، چشم گشوده و زندگی را از سر گرفته است.
دستیار ویژه رییس دولت دوازدهم در اقتصاد و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه شریف بایادآوری جزییات تاریخی تصمیم های اشتباهی که به پدیدار شدن ۶چالش سترگ امروز اقتصاد ایران منجر شده اند باردیگر برای دور نگهداشتن ایران از دره مرگ از سیاستمداران خواست باهم سخن بگویندو فضایی فراهم کنند که بشود به سوی گفت و گوی ملی حرکت کرد وبه درک درستی از مشکلات رسید. نیلی اما برای اینکه بتوان به نتایج مثبت در باره راه حلها دست یافت را درک وتفاهم ملی از دلایل گرفتار شدن اقتصاد به بیماریهای سترگ دانست.

ساعت ۲۴ در گفت وگو با برخی از فعالان اقتصادی و علاقمندان به اقتصاد سیاسی در باره داوری دستیار ارشد رییس جمهور از آنها پرسید آیا این ااتفاق می افتد و گام اول را ازکجا باید برداشت. علاقمندان به اقتصاد سیاسی در پاسخ به این پرسش به ضرورت این گفت وگو تاکید کردند و یادآور شدند ابتدا باید سخنان و داوریهای مسعود نیلی در ذهنیت مدیران احزاب و گروههای سیاسی درک و پذیرفته شودو آنها قبول کنند که ایران در خطر است و این همان گام نخست است. برخی احزاب و گروههای سیاسی که به هردلیل بخشی از قدرت را در اختیار دارند و شماری از مدیران ارشد شاغل در نهادهای غیر از نهاد دولت از دوت این حرفها را قبول ندارند و باورشان این است که نیازی به گفت وگوی ملی نیست و این ضرورت را قبول ندارندکه باید در این مسیر حرکت کرد. ساعت ۲۴ پیشنهاد می کند درگام اول فراخوانی از سوی ریاست جمهوری برای رهبران احزاب ایرانی و کادرهای قدیمی کشور داده شود تا بتوان با فراهم کردن مقدمات آنها را متقاعد کرد یک بار از این زاویه باهم به طور جدی صحبت کنند. در این نشست های احتمالی می توان در باره شرایط واقعی اقتصاد ایران به طور جدی صحبت کرد و به نتیجه رسید که گام بعدی چه باشد. واقعیت های بیان شده از سوی مسعود نیلی دستاورد سه دهه حضور جدی و کارشناسانه وی در بالاترین سطح در مراکز پژوهشی و برنامه ریزی و دانشگاهی است و هرگز برای اینکه حرفی زده باشد بر زبان نیامده است. وقتی مردی با این سطح از سابقه برنامه ریزی و پژوهش در اقتصاد ایران و فردی که همواره از رفتار سیاسی دوری کرده است به رهبران سیاسی هشدار می دهد و از آنها می خواهد برای نجات سرزمین از دیومهیب بیکاری در کمین نشسته باهم سخن بگویند باید این هشدارها را جدی گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها