رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118425

درد قفسه صدری

درد قفسه صدری

در نیمه شب یا ابتدای یک روز کاری شلوغ ممکن است بطور ناگهانی دردی در قفسه صدری خود احساس کنید. ممکن است در ابتدا آن را کتمان کنید ولی این درد شما را نگران و ترسان کرده است. آیا دچار حمله قلبی شده اید؟
● آیا باید به اورژانس بروید ؟
درد قفسه یکی از شایعترین دلایلی است که افراد برای گرفتن کمک، به اورژانس تلفن
می کنند. هر ساله پزشکان اورژانس حدود ۴ میلیون آمریکایی را به این دلیل ویزیت می کنند .
خوشبختانه درد قفسه صدری همیشه نشان دهنده حمله قلبی نیست. اغلب ناشی از مشکلات قلبی عروقی نمی باشد حتی اگر درد قفسه سینه شما هیچ ربطی به مشکلات قلبی عروقی نداشته باشد ، این موضوع آنقدر مهم است که ارزش دارد، مدتی را در اورژانس بگذرانید تا علت آن بررسی شود.
● علل
درد قفسه صدری علل زیادی دارد که همگی باید از نظر پزشکی مورد توجه قرار گیرند. علل دردقفسه صدری به دو دسته قلبی و غیر قلبی تقسیم می شود.
علل قلبی حمله قلبی ( لخته خونی جلوی جریان خون به عضلات قلب را می گیرد )
می تواند فشار و سنگینی یا درد فشارنده ای در قفسه صدری ایجاد کند که بیش از چند دقیقه طول می کشد. درد ممکن است به پشت گردن، فک ، شانه ها و بازوهای شما ( بویژه بازوی چپ ) انتشار یابد. سایر علائم و نشانه ها عبارتند از تنگی نفس، تعرق ، سرگیجه و تهوع. ممکن است تمامی، بعضی یا هیچکدام از این علائم به همراه درد قفسه صدری شما باشد یا نباشد.
آنژین( درد قفسه سینه ) رسوبات قلبی ممکن است در سرخرگهایی که که خون را به قلبی می برند تجمع یابند آنها را باریک کرده و بطور موقت جریان خون را مختل کنند بویژه در هنگام فعالیت بدنی جریان محدود خون به قلب، دوره های مکرر درد قفسه صدری را ایجاد می کند. منظور از آنژین اغلب احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه است که معمولاً بدنبال استرسهای روحی یا بدنی ایجاد شده و درد عموماً چند دقیقه پس از پایان استرس بر طرف می شود.
▪ سایر علل قلبی :
سایر عللی که درد قفسه صدری ایجاد می کنند. عبارتند از : التهاب کیسه دور قلب ( پریکاردیت) ، وضعیت کوتاه مدتی که معمولاً بدنبال یک عفونت بوجود می آید. پریکاردیت، دردی تیر کشنده، مشخص و در مرکز قفسه سینه ایجاد می کند. ممکن است تب داشته باشید و احساس مریضی کنید. یک علت تهدید کننده حیات و نادر دو لایه شدن جداره آئورت است که سرخرگ بزرگی را درگیر می کند. اگر لایه های داخلی این رگ خونی از هم جدا شوند و جریان خون در بین آنها با قدرت عبور کند، درد ناگهانی تیر کشنده ای در قفسه سینه و پشت ایجاد می شود. دو لایه شدن جداره آئورت می تواند در اثر ضربه مستقیم به قفسه سینه یا بدنبال فشار خون بالای کنترل نشده ایجاد شود.
▪ اسپاسم کروناری ( انقباض عروق خونرسان به قلب :
که آنژین پرینزمتال نیز نامیده می شود، انواع مختلف درد قفسه سینه را ایجاد می کند. در اسپاسم کروناری، این عروقی که خون را به قلب می رسانند دچار انقباض شده و موقتاً جریان خون به سمت قلب را مسدود می کنند. انقباض سرخرگهای کروناری ممکن است خود بخودی یا بر اثر یک محرک مثل نیکوتین یا کافئین ایجاد شود. انقباض شریان کروناری که دوره هائی از درد قفسه سینه را ایجاد می کنند می توانند بدنبال فعالیت بدنی یا حتی در استراحت ایجاد شوند. این انقباض حتی می تواند شما را از خواب بیدار کند. این وضعیت ممکن است با بیماری عروق کروناری، رسوب اسیدهای چرب در عروق کروناری همراه باشد.
سایر وضعیت های وابسته به قلب که می توانند درد قفسه صدری ایجاد کنند عباتند از سندرومX و اختلال در کارکرد لایه داخلی عروق .
● علائم غیر قلبی
بسیاری از عواملی که ربطی به قلب شما ندارد، می توانند درد قفسه صدری ایجاد کنند. این عوامل عبارتند از :
▪ سوزش سردل: اسید معده که به سمت مری می آید سوزش سردل ایجاد می کند که احساس دردناک و سوزانده ای است و در پشت استخوان جناغ حس می شود. این حالت اغلب با احساس مزه تلخ و احساس برگشت غذا به دهان همراه است. این نوع درد قفسه سینه بدنبال خوردن غذا ایجاد شده و تا ساعتها باقی می ماند. علائم و نشانه ها بیشتر وقتی از کمر به جلو خم می شوید یا دراز می کشید ظاهر می شوند.
▪ حمله پانیک ( حمله ترس ) : اگر شما دچار دوره های از ترس شدید به همراه درد قفسه صدری ، ضربان قلب سریع ، تنفس تند، تعریق شدید و تنگی نفس می شوید، ممکن است دچار حمله پانیک شده باشید که نوعی اضطراب است .
▪ درد ناشی از التهاب پرده جنب : دردی مشخص در قسمتی از قفسه سینه است که با تنفس یا سرفه بدتر می شود، می تواند در اثر التهاب پرده جنب ایجاد شده باشد. این وضعیت زمانی روی می دهد که پرده اطراف ریه ها و پرده جنب ملتهب شود.التهاب پرده جنب علل بسیار متنوعی دارد، مانند عفونت ریه و ندرتاً بیماری خود ایمنی مثل لوپوس. بیمار خود ایمنی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بصورت اشتباهی بافتهای سالم را مورد تهاجم قرار می دهد.
▪ التهاب مفصل دنده ها : همین وضعیت که سندرم تیتز ( Tictze’s syndrome ) نیز نامیده می شود غضروف قفسه صدری بویژه آن غضروفی که دنده ها را به جناغ سینه متصل می کند ملتهب می شود. درد ناشی از این التهاب ممکن است ناگهانی روی دهد و شدید باشد و باعث شود که احساس کنند دچار حمله قلبی شده اند. مکان درد مختلف است. در این بیماری با فشار بر روی جناغ سینه یا دنده های نزدیک به آن فرد دچار درد می شود. درد ناشی از حمله قلبی وسیعتر است و در آن دیواره قفسه صدری دردناک نیست.
▪ آمبولی ریوی :
این وضعیت زمانی روی می دهد که لخته خونی در شریان ریوی گیر کند و جریان خون به سمت بافت ریه را مسدود نماید. علائم این وضعیت تهدید کننده حیات، شامل است بر درد ناگهانی و مشخص قفسه سینه که با نفس عمیق یا سرفه شروع شده و یا بدتر می شود. سایر علائم و نشانه های همراه عبارتند از تنگی نفس ، ضربان قلب تند، اضطراب و غش کردن و بندرت ممکن است آمبولی ریه بدون عوامل خطر ساز آن مثل جراحی اخیر یا بی حرکتی روی دهد.
▪ سایر وضعیت های ریوی :
ریه کلابه ( فشرده شده ) ، فشار خون بالای شریانهایی که خون را به ریه می برند. ( فشار خون ریوی ) و آسم نیز، درد قفسه صدری ایجاد می کنند.
▪ درد عضلانی :
درد قفسه صدری ناشی از مشکل عضلانی در زمانیکه شما از سمتی به سمت دیگر می چرخید یا وقتی بازوانتان را بالا می برید ایجاد می شود . سندرم درد مزمن مثل فیبرمیالژی درد دائمی قفسه صدری ناشی از عضلات رابوجود می آورد.
▪ دنده های آسیب دیده و اعصاب له شده : شکستگی یا آسیب دنده همانند،یک عصب له شده،دردی را در قفسه صدری ایجاد می کند که حالتی مشخص داشته و ناحیه ای خاص است.
▪ اختلالات بلع :
چندین اختلال مری می تواند سختی بلع یا حتی بلع دردناک ایجاد کند. یک نوع انقباض مری وجود دارد که گروه کوچکی از افراد را درگیر می کند. وقتی این افراد عمل بلع انجام می دهند، عضلاتی که غذا را به پائین مری هدایت می کنند ناهماهنگ عمل می نمایند که باعث انقباض دردناک عضلات شده و درد ایجاد می شود. از آنجا که اسپاسم مری با داروی نیتروگلسیرین که درمان دردهای قلبی است، آرام می شود، این وضعیت بعضی اوقات با مشکلات قلبی اشتباه می گردد. اختلال بلعی دیگری که آن نیز تعداد کمی از افراد را درگیر می کند، آشالازی است. در این وضعیت دریچه پائینی مری به درستی باز نمی شود تا غذا را وارد معده کند، در نتیجه غذا بدرون مری بر می گردد و ایجاد درد می کند. درد به هنگام بلع می تواند با سوزش سردل نیز همراه باشد.
▪ زونا :
این عفونت اعصاب که ناشی از ویروس آبله مرغان است، دردی همراه با نواری از تاول در پشت و یا دور قفسه سینه ایجاد می کند. این درد سوزاننده و مشخص چندین روز قبل از نمایان شدن تاولها ایجاد می شود.
▪ مشکلات لوزالمعده یا کیسه صفرا :
سنگ صفراوی یا التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده
می تواند درد حاد شکمی ایجاد کند که به قفسه سینه انتشار می یابد.
▪ سرطان :
بندرت سرطان قفسه سینه یا سرطانی که از جای دیگر بدن انتشار یافته است درد قفسه صدری ایجاد می کند.
● چه موقع بدنبال توصیه های پزشکی باشیم :
درد قفسه سینه شما ممکن است شدید بوده و یا می تواند مبهم باشد. علت درد می تواند به خفیفی سوزش سردل یا به شدت حمله قلبی باشد.
اگر شما دچار درد مبهم و قفسه صدری شده اید، یا احساس فشار و سفتی در سینه خود دارید،بویژه اگر با سایر علائم و نشانه ها مثل تنگی نفس ، تعریق ، تهوع ، سرگیجه یا دردی که از زیر قفسه سینه به سمت یک یا هر دو بازو و یا گردن انتشار می یابد،همراه باشد فوراً به اورژانس مراجعه کنید. رفتن به اورژانس می تواند زندگی شما را حفظ کند یا اگر مشکلی سلامتی شما را تهدید می کند، در برابر آن محافظت شده و از این بابت آسوده خاطر خواهید شد.
● تشخیص و غربالگری
در اورژانس یا مرکز کنترل درد قفسه صدری و در بعضی بیمارستانهای بزرگ مکانهای ویژه ای برای بررسی درد قفسه صدری وجود دارد که فشار خون، نبض و دمای بدن شما را بررسی می کنند. بعلاوه پزشک سؤالاتی در مورد درد قفسه سینه شما می پرسد بطور مثال : درد در کجای قفسه سینه است ؟ درد را چگونه توصیف می کنید ؟ آیا به همراه درد علائم و نشانه های دیگری هم دارید؟
درد قفسه سینه همیشه نشاندهنده حمله قلبی نیست. ولی اولین چیزی است پزشکان در اورژانس چک می کنند، زیرا بالقوه مهمترین وضعیت تهدید کننده حیات است. آنها همچنین بیماریهای ریوی که تهدید کننده زندگی هستند را نیز بررسی می کنند مثل آمبولی ریه ، دو لایه شدن آئورت یا ریه کلاپس شده یا ( فشرده شده ) که موجب درد قفسه صدری می شوند.
▪ آزمایشاتی که باید انجام دهید تا علت درد قفسه صدری شما مشخص شود عبارتند از :
ـ نوار قلب ( ECG ):
این تست به پزشکان کمک می کند تا حمله قلبی را به خوبی از سایر مشکلات قلبی تشخیص دهند. این تست فعالیت الکتریکی قلب شما را از طریق الکترودهای که به پوستتان متصل می شود ضبط می کنند.ریتم ( آهنگ ضربانات قلب) و سرعت ضربان قلب و تکانه های الکتریکی که از قلب می گذرند، امواجی بر روی مانیتور (صفحه نمایش) یا کاغذ ضبط
می شوند. از آنجا که ماهیچه قلب آسیب دیده نمی تواند تکانه های الکتریکی را بطور طبیعی هدایت کند، نوار قلب فرد نشان می دهد که آیا حمله قلبی روی داده و یا در حال روی دادن است؟
ـ تست های ورزش :
این تستها چگونگی پاسخ عروق خونی و قلب را به فعالیت فیزیکی اندازه گیری می کنند و مشخص می شود که آیا درد شما به قلب ربطی دارد یا خیر ؟ انواعی مختلفی از تستهای ورزش وجود دارد مثلاً ممکن است از شما خواسته شود که برروی یک نوار غلطان متحرک راه بروید و یا یک دوچرخه ثابت را پدال بزنید، در حالیکه به دستگاه نوار قلب متصل هستید و یا ممکن است دارویی درون رگ شما تزریق شود که قلبتان را همانند یک فعالیت فیزیکی تحریک می کند. تستهای ورزش ممکن است با تصویربرداری از قلب از طریق ماوراء صوت ( اکوکاردیوگرافی) یا مواد رادیواکتیو ( اسکن هسته ای ) همراه باشد.ـ تستهای خونی :
پزشک ممکن است درخواست آزمایش خون نماید تا ببیند آیا سطح آنزیمهای ویژه ای که در عضلات قلب یافت می شوند افزایش یافته است یا خیر. آسیبی که در اثر حمله قلبی به سلولهای قلبی وارد می شود، موجب نشت این آنزیمها در خون می گردد .
ـ عکس قفسه سینه :
گرافی اشعه ایکس قفسه سینه به پزشکان کمک می کند، تا وضعیت ریه ها و اندازه و شکل قلب و عروق خونی بزرگ را چک کنند. همچنین از گرافی قفسه سینه برای بررسی کردن ، تومروهای درون قفسه صدری استفاده می شود.
ـ اسکن هسته ای :
این تست به پزشکان کمک می کند تا علل قلبی درد قفسه سینه مثل تنگی عروق قلبی را تشخیص دهند. مقدار کمی از مواد رادیواکتیو مثل تالیوم یا ستسامیبی به درون جریان خون شما تزریق می شود. دوربین های مخصوصی ماده رادیواکتیو را که به سمت قلب و ریه جریان دارد، ردیابی می کنند و از قلب و عملکرد آن عکسبرداری می نمایند.
ـ کاتترازسیون کروناری ( آنژیوکاردیوگرام ) :
این تست به پزشکان کمک می کند ، سرخرگهای قلبی که تنگ یا مسدود شده آند را شناسایی کنند. یک ماده رنگی مایع از طریق کاتتر ( نوعی شلنگ درون رگی ) به درون سرخرگهای قلب تزریق می شود، کاتتر لوله نازک و بلندی است که از طریق شریانی ، معمولاً در ران، به سرخرگهای قلب می رسد، وقتی رنگ شریانهای قلب شما را پر کرد آنها، بوسیله اشعه X و ویدئو دیده می شوند.
ـ EBCT :
این فرآیند شریانها را برای یافتن نشانه های کلسیم اسکن می کند که نشاندهنده تجمع رسوبات چربی به همراه کلسیم در سرخرگهای خون رسانی کننده قلب می باشد.
ـ MRI
: MRI تکنیک عکس برداری است که در آن از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای خلق تصاویر عرضی از بدن شما استفاده می شود. تحقیقات اخیر پیشنهاد می کنند که برای تشخیص اینکه مشکلات قلبی علت درد قفسه صدری است. یا خیر . MRI روش مؤثری است.
ـ اکوکاردیودگرافی :
در اکوکاردیوگرافی از امواج رادیوئی به تنهائی برای ایجاد تصویر ویدئویی قلب استفاده می شود. این تصویر به پزشکان کمک می کند تا مشکلات قلبی را بیابند.
ـ اندوسکوپی :
در این روش وسیله ای قابل انعطاف و باریک که به دوربینی وصل شده است از حلق به پائین فرستاده می شود و به پزشک اجازه می دهد تا مری و معده را مشاهده کند و مشکلات معده را که ممکن است موجب درد قفسه صدری شود ، بررسی نماید.
بسیاری از انواع درد قفسه صدری ممکن است در ابتدا به نظر رسد که مشکلات قلبی
می باشند، اما اغلب پس از بررسی دقیق پزشکان می توانند علائم درد قفسه سینه غیر قلبی را از درد قلبی قفسه صدری شناسائی کنند.
● درمان
▪ علل قلبی : اگر مشخص شود که مشکلات قلبی علت درد قفسه سینه شما است. پزشکتان ممکن است داروهای زیر را تجویز کند.
▪ آسپرین : آسپرین جلوی لخته شدن خون را می گیرد و کمک می کند که خون در یک رگ تنگ شده جریان یابد. وقتی به هنگام حمله قلبی آسپرین خورده می شود، بطور قابل توجه ای میزان مرگ را کاهش می دهد. ممکن است از شما خواسته شود تا آسپرین را بجوید که سریعتر جذب گردد.
▪ نیتروگلسیرین : این دارو که در درمان آنژین ( درد قفسه سینه )بکار می رود عروق خونی را موقتاً باز میکند و جریان خون قلب را بهبود می بخشد.
▪ مسدود کنندگان بتا: این داروها عضله قلب را منبسط می کنند،( کاهش فشار بر عضله قلب ) ضربان قلب را کاهش می دهند و فشار خون شما را پائین می آورند.
▪ داروهای مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کنندگان گیرنده آنژیوتانسین : این داروها باعث می شوند تا خون براحتی در قلب جریان یابد. اگر شما قبلاً دچار حمله قلبی متوسط تا شدید شده اید و هم اکنون قدرت پمپاژ قلب شما کاهش یافته، پزشکتان ممکن است این داروها را تجویز کند این داروها همچنین فشار خون را کاهش داده و احتمال حمله قلبی دیگر را کم می کنند.
▪ مسدود کنندگان کانال کلسیم : در درمان اسپاسم عروق کروناری (انقباض عروق خونرسان قلب ) پزشکان ممکن است از داروهایی چون مسدود کنندگان کانال کلسیمی استفاده کنند،این داروها شرائین کروناری را منبسط کرده و جلوی انقباض آنها را می گیرند.
اگر کاملاً روشن است که دچار حمله قلبی خواهید شد به شما داروهای از بین برنده لخته خون داده می شود یا تحت پروسه های جراحی قرار خواهید گرفت مثل :
▪ آنژیوپلاستی :
در این پروسه پزشکان کاتتری که در نوک آن بالون ویژه ای قرار دارد را وارد شریان کروناری مسدود می کنند. بالون باد می شود تا شریان مسدود را باز کند و جریان خون برقرار گردد.
▪ استنت گذاری :
استنت وسیله تور مانندی است که درون شریان می گذارند تا جلوی انسداد پس از آنژیوپلاستی را بگیرد.( از روی هم خوابیدن جداره عروق جلوگیری می کند.)
▪ جراحی باز قلب :
در این روش یک مسیر جایگزین برای جریان خون شریان کروناری مسدود شده ایجاد می شود.
اگر واضح است که دچار آمبولی ریوی خواهید شد شما را بصورت اورژانسی با داروهای رقیق کننده خون درمان می کنند. دو لایه شدن آئورت که یک حالت اورژانس است به جراحی نیاز دارد. سایر علل قلبی ریوی می توانند در ابتدا در اورژانس درمان شوند. سرطانی که قفسه سینه را درگیر کرده، به درمان نیازمند است و باید به سرطان شناس معرفی شود. پزشکان معمولاً آنژین یا درد قفسه صدری که در اثر محدودیت جریان خون قلب ایجاد می شود را با دارو، آنژیوپلاستی یا عمل باز قلب درمان می کنند برای افرادی که به این درمانهای استاندارد پاسخ نمی دهند یا کاندید آنها نیستند، پزشکان در بعضی مراکز درمانی بزرگ در حال بررسی درمانهای جایگرین هستند که EECP نامیده می شوند و در درمان آنژین مزمن بکار می روند.
در بیشتر موقع درد قفسه صدری مربوط به مشکل قلبی یا ریوی، اورژانس نیست. اگر پزشک تشخیص دهد که در خطر فوری نیستید ممکن است تحت بررسی و درمان سرپائی قرا گیرید و یا ممکن است به پزشک یا متخصص دیگری معرفی شوید.
▪ علل غیر قلبی :
درمان علل غیر قلبی درد قفسه صدری به نوع مشکل موجود بستگی دارد . مشکلات و درمانهای آنها شامل موارد زیر هستند :
ـ سوزش سر دل :
اگر علائم شما نشاندهنده سوزش سردل باشد شما نیازمند داروهای مهار کننده اسید معده بصورت سرپائی یا ضد اسید ( آنتی اسید )در اورژانس هستید. بیشتر اپیزودهای سوزش سردل ناشی از خوردن بیش از حد است. اگر اغلب دچار این مشکل می شوید (حداقل یکبار در هفته ) پزشک متخصص گوارش از شما می خواهد که آزمایشات بیشتری انجام دهید. سوزش سردلی که بصورت مزمن و مرتب در سمت چپ احساس می شود و درمان نشده،بندرت ممکن است مری شما را مبتلا به زخم تنگ کند. درمان سوزش سردل مزمن شامل رژیم های غذائی، ضد اسید، مهار کننده اسید و سایر داروها و حتی در بعضی موارد جراحی می باشد.
ـ حمله پانیک :
این علت ناشی از اضطراب بوده و درد قفسه صدری با تجویز داروهای ضد اضطراب و نگرانی ، تکنیکهای ریلکس کردن (خود آرامی)، قابل درمان است. حملات پانیک گاهی اوقات با حملات قلبی اشتباه می شوند و بسیاری از افراد در اورژانس با این مشکل معاینه می شوند. اما هر گاه نوع گرفتاری شما این تشخیص داده شد، شما را به مراجعی دیگر ارجاع می دهند تا بر این ناراحتی غلبه کنید.
ـ درد ناشی از التهاب پرده جنب :
التهاب پرده جنب، پرده ای که قفسه صدری و ریه را می پوشاند، ممکن است ناشی از مشکلات مختلفی باشد مثل عفونت ریه و بندرت بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس. پزشکتان تلاش خواهد کرد ،علت ایجاد کننده التهاب جنب را درمان کند. مسکن های معمولی شدت این درد را کم می کنند تا زمانیکه التهاب برطرف شود.
ـ التهاب غضروف متصل به دنده ها:
درمان این التهاب استراحت، گرم کردن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل بروفن است.
ـ درد عضلانی ، دنده آسیب دیده یا عصب له شده :
درد ناشی از این مشکلات با گذشت زمان بر طرف می شود .
ـ مشکلات بلع :
این اختلالات علل زیادی دارند که معمولاً با دارو و جراحی کوچک یا تکنیکهای اندوسکوپی قابل درمان هستند. شما معمولاً به یک متخصص گوارش ارجاع داده خواهید شد.
ـ زونا :
بهتر است درمان با آسکلویر یا سایر داروهای ضد ویروس هر چه سریعتر ، شروع شود. ترجیحاً ۲۴ ساعت پس از شروع درد و سوزش و قبل از ظهور تاولها . پزشکان داروهای دیگری چون ضد دردها و ضد حساسیتها را برای کاهش درد و خارش استفاده می کنند.
ـ مشکلات کیسه صفرا یا لوزالمعده :
برای درمان کیسه صفرا یا لوزالمعده ملتهب ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید.
درد قفسه صدری یکی از مشکل ترین علائم است که یافتن علت آن پیچیده است . اما اگر چند ساعتی را در اورژانس بگذرانید تا علت آن بررسی شود، موجب آسودگی خاطرتان خواهد شد.

منبع : دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها