رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 229928

سخنگوی قوه قضائیه:

چه کسی زنجانی را برای گرفتن نفت معرفی کرده است/ چه کسی ۱۱ محموله نفتی به زنجانی داده است؟

ساعت ۲۴- سخنگوی قوه قضائیه گفت: چه کسانی در تحویل دادن ۱۰ تا ۱۱ محموله نفتی دست دارند که همه پول آن محموله‌ها نیز هنوز برنگشته است.

محسنی اژه ای
حجت‌ الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در جریان صد و ششمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ادامه تشریح پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: بابک زنجانی در کیش،‌ قشم و تهران با پول‌هایی که بدست آورده بود اموالی را خریداری کرده بود.

وی افزود: عددی از بدهی بابک زنجانی هنوز مفقود مانده است و این عدد بستگی به صحبت‌هایی دارد که در مورد این اموال زده می‌شود.

اژه‌ای یادآور شد: در بعضی از این خریدها قیمت نهایی مشخص نشده است و اسناد و مدارک آن موجود نیست. کارشناسی‌های صورت گرفته نیز کاملا قیت‌های اموال را بالا و پایین مشخص می‌کند به عنوان مثال ملک ایران زمین را از ۷۰۰ میلیارد تومان تا ۸ هزار میلیارد تومان در بازه‌های زمانی مختلف قیمت‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: ملک ایران زمین زمانی دارای جواز برجی چند طبقه بوده است ولی در حال حاضر اجازه ساخت این مقدار طبقات داده نمی‌شود. بنابراین قیمت آن نیز کاهش می‌یابد و یا شرکت هواپیمایی که در حال حاضر نیز خدمات ارائه می‌دهد با افت قیمت مواجه شده است و یا اینکه هتل و ساختمانی که در کیش نیمه‌کاره باقی مانده است با اتفاقاتی که افتاده است با قیمت پایینی خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مختلف از جمله دادستانی زحمات زیادی کشیده‌اند گفت: یک موضوع متهمین هستند و موضوع دیگر افرادی هستند که در تخلفات صورت گرفته نقش دارند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: چه کسانی در تحویل دادن ۱۰ تا ۱۱ محموله نفتی دست دارند که همه پول آن محموله‌ها نیز هنوز برنگشته است؟ ۶۰ میلیون یورو بابت حواله‌ها پرداخت شده و چه کسانی سبب شده‌اند که این محموله‌ها فروخته شود و پول آن بازنگردد؟ چه کسی این فرد را (بابک زنجانی) را معرفی کرده است.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف دولتی در همه مقاطع پرونده دارند و هنوز کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: چند بار در این جلسات مسائل بانکی را مطرح کردیم که بانک‌ها دو تا چهار هزار میلیارد تومان معوقه دارند و اقدامی نیز نمی‌توانند انجام دهند.

اژه‌ای گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که مرتبط هستند سه نفر از آنها اخیرا بازداشت شده که یک نفر هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان معوقه بانکی دارد.

زنگنه از پذیرفتن مسئولیت اداره شرکت‌های زنجانی سرباز زد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع اداره شرکت‌های زنجانی مطرح شد اما زنگنه از پذیرفتن آن سر باز زد و گفت من خودم هزار کار دارم و نمی‌توانم این شرکت‌ها را اداره کنم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ۳ هیات به چند کشور رفتند و موضوع را بررسی کردند اما این موضوع هم مثل مدارک اولیه‌ای که زنجانی در بحث واریز ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون یورو مطرح کرده بود و با جرأت فراوان رونوشت آن را به ۱۲ مسئول اصلی نظام زده بود، دروغ بود. هرکشور و هر حسابی که گفته بود بررسی شد اما چیزی محرز نشد.

وی افزود: هیأت دیگری برای شناسایی اموال رفتند که کارشان مفید بود و در ۴ یا ۵ جا اموالی شناسایی شد که معلوم شد به نام دیگران ثبت شده است. حالا باید آن افراد را احضار می‌کردیم و می‌گفتیم این مال برای تو نیست که خیلی‌ها این موضوع را قبول کردند.

اژه‌ای افزود: همچنین مشخص شد اموالی در داخل و خارج از کشور در کیش، قشم، تهران دارد، یکسری طلب هم مشخص شد که برای مثال یک نمونه آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو طلبی بود که زنجانی بابت فروش نفت از یک شرکت خریدار داشت که وزارت نفت الان دنبال وصول آن است.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: پس از این اقدامات، حالا برای این اموال باید یک متولی تهیه می‌شد. ما گفتیم اگر صبر کنیم تا حکم قطعی صادر شود زمان می‌برد و ممکن است به شرکت‌ها و اموال صدمه وارد شود. بررسی شد که آیا به سرپرستی قوه سپرده شود یا اینکه اگر متهم راضی است به شرکت نفت واگذار شود. این موضوع نیاز به کار فرا قوه‌ای داشت.

وی ادامه داد: مجدداً در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد اما زنگنه از پذیرفتن آن سر باز زد و گفت من خودم هزار کار دارم و نمی‌توانم این شرکت‌ها را اداره کنم که حق هم با ایشان بود اما در عین حال با صلاحدید کل اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، وزارت نفت این موضوع را با اکراه پذیرفت تا لطمه بیشتری به اموال نخورد. از آن تاریخ تا امروز هم وزارت نفت به زحمت افتاده و با مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: قرار بر این شد یک کارشناس از طرف متهم، یک کارشناس از طرف وزارت نفت و کارشناس دیگری از سوی دادستانی انتخاب شوند و اگر باز هم اختلافی ایجاد شد مکانیزم دیگری پیش‌بینی کردیم. آن جلسه از جمله جلساتی بود که همه اعضای ستاد مصوبه آن را امضا کردند که من و آقای جهانگیری امضاهای اول آن را داشتیم.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها