رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 101147

«شب کوک» یک مسابقه است نه آکادمی

ساعت 24-حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «شب کوک» برنامه‌ای است به تهیه‌کنندگی هادی دمیرچی و اجرا-کارگردانی باربد بابایی که از اوایل پاییز بر روی آنتن شبکه نسیم رفته است.

«شب کوک» یک مسابقه است نه آکادمی
سبک اجرایی برنامه بنا بر نظر عده‌ای از منتقدین برنامه «شب کوک» برگرفته از شبکه‌های فارسی‌زبانی است که در خارج از مرزها هدایت می‌شود.

اما توجه به این نکته ضروری است که برنامه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا برای کشف و معرفی استعدادهای موسیقی از میان مخاطبان توده‌ای اجتماع به یک شکل ثابت و همگون عمل می‌کنند و این امر برنامه «شب کوک» را از برخی اتهامات مبری می‌کند.

هیئت داوران این برنامه به این نکته و نکات بسیاری از این دست اشاره می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی ما با فریدون آسرایی، مهدی یغمایی و پوریا حیدری است.



در بسیاری از کشورها چنین برنامه‌ای مرسوم است

فریدون آسرایی خواننده در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص استعداد شرکت‌کنندگان مسابقه «شب کوک» عنوان کرد: خیلی از افراد تصور بر داشتن توانایی خوانندگی و حضور روی استیج را دارند ولی این طور نیست. باید مجموعه‌ای از عوامل را داشته باشند تا بتوانند به این عرصه وارد شوند.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم در این برنامه به افراد علاقه‌مند این فرصت را بدهیم که بتوانند مسیر زندگی خود را بشناسند تا برخی افراد و استودیو‌های سودجو از علاقه آن‌ها سوء استفاده نکنند.

وی ادامه داد: تعداد کمی از شرکت‌کنندگان تجربه فعالیت هنری دارند و برخی هم فعالیت موسیقایی انجام می‌دهند که موزیسین خوب بودن دلیلی برای خوب خواندن نیست.

آسرایی در صحبت به کسانی که علاقه‌مند به هنر هستند اما صدای مناسب و استعداد خوانندگی را ندارند، اظهار کرد: خواندن یک نعمت خدادادی است. فریدون که به عنوان خواننده فعالیت دارد، شاید نقاش خوبی نباشد و تمام کسانی که به نوعی از خوانندگی در این برنامه برحذر می‌داریم، شاید در سایر رشته‌های هنری به عنوان موزیسین یا تنظیم کننده افراد موفق‌تری باشند.

وی در واکنش به تفکر تقلیدی‌بودن برنامه «شب کوک» از برنامه‌های ماهواره‌ای عنوان کرد: اجرای چنین برنامه‌ای مسئله تازه‌ای نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا چنین برنامه‌هایی اجرا می‌شود و کسانی که از توانایی و استعداد برخوردارند می‌توانند خود را محک بزنند.

وی اظهار کرد: ما سه نفر با سلایق مختلف قضاوت می‌کنیم و گاهی مخاطبان بر من خرده می‌گیرند که شاید باید برخوردم قاطعانه‌تر باشد ولی کمی ملاطفت هم لازم است و ما می‌توانیم حقیقت را بگوییم یا اینکه با ارائه راه‌حل و پیشنهاد کاری کنیم تا ذوق فرد کور نشود.


«شب کوک» در مدت کوتاه پخش حواشی زیادی داشته است

مهدی یغمایی خواننده در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با سبک و هدف برنامه «شب کوک» گفت: «شب کوک» در مدت کوتاه پخش حواشی زیادی داشته است که لازم می‌دانیم چند نکته را بیان کنیم. قسمت‌های مقدماتی نیاز به اجرا با ساز نیست و در تمام دنیا چنین مسابقه‌هایی بدین ترتیب پیش می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های این سری از مسابقات این است که هر کس تنها با گروه خود سنجیده می‌شود نه با کلیه افراد شرکت‌کننده. به این ترتیب شانس صعود بیشتر است اما در مراحل بعد بسیار موشکافانه‌تر برخورد خواهیم کرد.

یغمایی در رابطه با اهمیت داشتن تحصیلات موسیقی برای فعالیت در زمینه خوانندگی عنوان کرد: بسیار اهمیت دارد، حتی کسانی که توانایی و استعداد ذاتی دارند باید دوره‌هایی برای شناخت موسیقی بگذرانند.

وی محدوده سنی شرکت‌کنندگان را ۱۵ تا ۲۰ سال اعلام و در خصوص واکنش به افرادی که استعداد خوانندگی ندارند، عنوان کرد: برخی افراد واقعا توانایی اولیه خوانندگی را ندارند اما تا جایی که در توان دارم سعی می‌کنم ذوق‌شان را کور نکنم و توصیه می‌کنم اگر علاقه‌مند هستید تمرین کنید تا شاید اتفاقی متفاوت برایشان رقم بخورد.

مهدی یغمایی مطلبی تاکید کرد: «شب کوک» یک مسابقه است نه آکادمی و مطمئنا به دلیل نوپا بودن ضعف‌هایی خواهد داشت اما در همین مدت کوتاه توانسته به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ها تبدیل شود.


تعارف شرکت‌کننده را سردرگم می‌کند

پوریا حیدری تنظیم‌کننده و خواننده در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با قضاوت در برنامه «شب کوک» گفت: پیش از هر چیز باید تکرار کنم که «شب کوک» یک مسابقه است آکامی نیست و در برنامه هم کسی که فکر کنیم در هنر توانایی انجام کار خوانندگی را دارد اجازه می‌دهیم به مراحل بعد برود اما در مرحله مقدماتی خیلی نمی‌شود بر این موضوع مطمئن بود و در مراحل بعد افراد بر روی قطعاتی که به صورت «پلی‌بک» ساخته شده‌اند، می‌توانند بخوانند و رقابت سخت‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیدگاه من بخش عمده خوانندگی ذاتی است و افراد بعدها می‌توانند با آموزش، استعداد را پرورش دهند اما صرف داشتن تحصیلات، موفقیت را در این زمینه تضمین نمی‌کند.

وی افزود: برای مثال بسیاری از خوانندگانی که امروز می‌بینیم، شاید آکادمیک وارد خوانندگی نشده‌اند اما جایگاه و طرفداران خود را به دست آورده‌اند و در واقع تحصیلات به شناخت استعداد هنرمند کمک می‌کند.

حیدری در واکنش به مطالب برخی نشریات و قضاوت‌هایی که در رابطه با وی و برنامه‌ شده است، عنوان کرد: زمانی که فردی در برنامه اجرای خوبی ندارد، به دو صورت می‌توان با وی برخورد کرد: اول اینکه مستقیم به او اعلام کنیم یا با تعارف او را سردرگم کنیم که ممکن است با این کار او را در راه تصمیمی اشتباه بینداریم. به هر حال «شب کوک» یک مسابقه است و در آن یک نفر برنده و دیگری بازنده می‌شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها