رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 107946

دیابت هر 6 ثانیه یک قربانی میگیرد

ساعت 24- معاون ارجاعی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: 12درصد کل بودجه‌ بهداشتی صرف درمان و عوارض دیابت می‌شود و در هر 6 ثانیه یک نفر در دنیا در اثر این بیماری می‌میرد.

دکتر علیرضا مهدوی معاون ارجاعی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و مدیر برنامه کشوری دیابت در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون در جهان بیش از 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2040 به بیش از 600 میلیون نفر افزایش بیابد. در ایران نیز بیش از 11 درصد جمعیت بالغ را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که تقریباً‌ نیمی از آنها از دیابت خود خبر ندارند. دیابت هر سال سبب مرگ بیش از 5 میلیون نفر می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه درمان دیابت و عوارض آن بیش از 550 میلیارد دلار در سال است که در کل 12درصد کل بودجه بهداشتی صرف دیابت و عوارض آن می‌شود. این عوارض شامل مشکلات قلبی عروقی، چشم، کلیه و پا می‌شود.

وی بیان کرد: این عوارض با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است به طوری که در تحقیقات جدید گروه نابینایی ناشی از عوارض دیابت کمتر از 1 درصد است. با ترویج شیوه زندگی سالم و همچنین افزایش تحرک و مناسب کردن تغذیه و رژیم می‌توان بیش از 70درصد موارد ابتلا به دیابت را پیشگیری کرد این درصد برابر پیشگیری از 150 میلیون مورد ابتلای جدید به دیابت در سال 2035 خواهد بود.

دکتر مهدوی در خصوص روز جهانی دیابت گفت: فدراسیون جهانی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در اقدامی هماهنگ روز 14 نوامبر مصادف با 23 آبان را روز جهانی دیابت نام‌گذاری نمودند و دیابت یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه‌های هنگفت اعلام شد که خانواده‌ها و کل جهانیان را با خطرات جدی مواجه می‌سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقریباً 75 درصد افراد مبتلا به دیابت به دیابت نوع 2 در کشورهای متوسط درآمد هستند. همچنین در دنیا 542هزار نفر دیابت نوع 1 دارند و 79 هزار نفر در منطقه و 86 هزار نفر از کودکان صفر تا 14 ساله به دیابت نوع یک مبتلا می‌شوند. باید گفته شود که هر 6 ثانیه یک نفر در سال 2015 بر اثر دیابت فوت می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها