رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 108341

ارتباط دندان‌ها و زبان با نوع صحبت افراد!

ساعت 24-توجه به سلامت دهان،‌ دندانها و زبان ما را برای اصلاح و ادای درست گفتار خود یاری می‌کند.

مسعود اجلالی دندان پزشک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه تلفظ حروف در داخل دهان مضمون پیدا می‌کند به چیدمان دندان‌ها و اندازه زبان بستگی دارد، اظهار کرد: برای صحبت کردن یک سری تماس‌ها شامل لب و دندان، لب و لب، زبان با کام و زبان با دندان‌ها ضرورت دارد تا ادای حروف مختلف با این تماس‌ها بر قرار شود.

وی افزود: برای اینکه تلفظ هر یک از حروف در داخل‌ دهان مفهوم پیدا کند یکی از این تماس‌ها باید برقرار شود مانند وقتی می‌گوییم ب؛ لب پائین و بالا تماس پیدا می‌کند تا حرف ب مفهوم پیدا کند.

برای تلفظ حرف ت نوک زبان با پشت دندان‌های بالا تماس پیدا می‌کند تا حرف ت مفهوم پیدا کند.

اجلالی تصریح کرد: به طور کلی هنگام صحبت کردن هوا از ریه به خارج و در داخل حنجره صوت ایجاد می‌شود ولی هنوز مفهوم ندارد و هنگامی که داخل دهان می‌شود در ارتباطات لب و لب، زبان و دندانها و زبان‌ با هم تماس پیدا می‌کند و صوت مفهوم پیدا می‌کند.

این دندانپزشک ادامه داد: چنانچه دندان‌ها در جای خود قرار نداشته باشد، صوت ممکن است مختل شود و باعث ادای نامفهوم کلمات شود به طوریکه ت، ز شنیده می‌شود.

وی تاکید کرد: اندازه زبان اهمیت بسیاری در ادا و مفهوم حروف و کلمات دارد اگر زبان بزرگ و یا کوچک باشد باعث نامفهوم بیان شدن حروف و کلمات می‌شود.اگر زبان بزرگ باشد از داخل به همه دندان‌های کنار به سمت خارج فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها از جای خود به سمت خارج حرکت کنند. کوچک بودن زبان تاثیر چندانی ندارد فقط باعث می‌شود فرد نوک زبانی صحبت کند.

اجلالی در پایان گفت: اندازه زبان و دندانها و نحوه قرار گرفتن باعث نقص در این اندام‌ها باعث ایجاد تداخل در گفتار می‌شود و حرکت زبان، لب‌ها و گونه مختل می‌شود. ضخامت کم یا زیاد اندام گفتاری نیز در چگونگی ادای حروف و کلمات اثر می‌گذارد. در نتیجه باید برای سلامت اندام گفتاری به ویژه زبان، دندان، لب و دهان تلاش کنیم تا مشکلی روی گویش و گفتارمان به وجود نیاید.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها