رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 117387

بنزین وارداتی غیراستاندارد مرجوع می شود

ساعت 24- همواره در سالهای گذشته هنگام تشدید آلایندگی هوا در کلان شهرهای کشور، موضوع کیفیت بنزین توزیعی از مهمترین نکات نقد و نظر کارشناسان دولتی ، خصوصی و رسانه ای بوده و این درحالی است که امروز آزمایشگاه های کشور آلمان ، بنزین تولیدی را کنترل کیفی می کنند .

بنزین
افزایش آلودگی هوا در روزهای پایانی آذرماه 94 ، بهانه ای شد تا منتقدان ، کیفیت بنزین توزیعی در کشور را زیر سوال ببرند و این درحالی است

که مراجع ذیربط داخلی ، محموله های غیراستاندارد بنزین وارداتی را مرجوع و اجازه توزیع نمی دهند .


منتقدان ادعا می کنند ، بنزین تولیدی و وارداتی در کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیست و هوای آلوده کلان شهرها در این روزها ، ناشی از سوخت بنزین غیراستاندارد است .


گزارشها نشان می دهد ، تاکنون چند محموله غیر استاندارد وارداتی نیز پس از شناسایی در مبادی ورودی، مرجوع شده و بنزین وارداتی از ترکمنستان نیز که تا چندی پیش وارد کشور می شد، پس از تایید آلودگی متوقف شد .


به گزارش وزارت نفت، سعید محجوبی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره میزان و کیفیت بنزین تولیدی در کشور گفت : وزارت نفت پروژه های زیادی را برای بهبود کیفیت فرآورده های نفتی به ویژه بنزین در پالایشگاه های آبادان، اراک، تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس تعریف و اجرا کرده است ، که بیشتر این پروژه ها تاکنون به نتیجه رسیده و محصولات آنها بر اساس استانداردهای یورو چهار عرضه می شود.


وی ، میانگین تولید بنزین پایه در ٩ ماهه نخست امسال را روزانه ٥٨ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود : اجرای تعمیرات اساسی در پالایشگاه های تهران، اراک و بندر عباس ، میانگین تولید امسال نسبت به پارسال را کمی کاهش داد.


محجوبی اضافه کرد : بنزین وارداتی کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و با عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود، از سوی دیگر همه بنزین های وارداتی به کشور باید استانداردهای سازمان بین المللی SGS را داشته باشد.


سازمان بین المللی SGS، مرجعی چند ملیتی که دفاتر خدماتی و آزمایشگاهی را در سطح جهان دارد و ضمن بازرسی ، وظیفه نظارتی و کنترل کیفیت محصولات را از نظر بهداشتی و ایمنی دارد.


این مقام مسئول ، ضمن تکذیب شایعه کاهش تولید ٦ میلیون لیتری بنزین در پالایشگاه های کشور در برخی رسانه ها، گفت: تولید روزانه بنزین در ایران چند سالی است که بین ٥٨ تا ٦٠ میلیون لیتر است و تنها در برخی مقاطع زمانی پارسال و امسال به دلیل مازاد نفتا در پالایشگاه های بندرعباس و آبادان و نیز استفاده از ظرفیت خالی برخی پالایشگاه های کشور تولید بنزین طی دو تا سه ماه از سال به میزان چهار تا پنج میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.


مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت :اکنون پالایشگاه های نفت ایران با صد درصد ظرفیت خود در مدار قرار دارند و در سالهای ٩١، ٩٢ و ٩٣ تولید بنزین پایه در کشور به ترتیب ٥٠، ٥٦ و ٥٨ میلیون لیتر در روز بود .


به گفته وی ، تولید بنزین در زمان حاضر نزدیک به ٥٩ میلیون لیتر است، بنابراین دیگر آمارها مرجعیت ندارد.


وی افزود: اکنون استانداردهای موجود در بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور از سوی اداره استاندارد، شهرداری ها و سازمان کنترل کیفیت هوا چک می شود، این سازمان ها به صورت تصادفی از بنزین تولیدی نمونه برداری کرده و برای اطمینان بیشتر به آزمایشگاه های معتبر بین المللی در کشورهایی مانند آلمان ارسال می کنند .


برخی رسانه ها در روزهای گذشته از کاهش تولید ٦ میلیون لیتری بنزین در پالایشگاه های کشور خبر دادند و اعلام کردند، شرکت ملی پالایش و پخش در برنامه اصلاحی میانگین خوراک و تولیدات فرآورده های نفتی پالایشگاهها، تولید تکلیفی بنزین را 6 میلیون لیتر در روز کاهش داده است.

منبع: ايرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها