رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 153300

جزییات برخی قراردادهای تهران – سئول

خانم ۳۰ میلیارد دلاری با رویای خوش از ایران رفت

ساعت ۲۴- روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ یک روز تاریخی در مناسبات ایران و کره جنوبی و شاید هم مناسبات ایران و کره شمالی است. رییس‌جمهور خانم «پارک گئون هی» با ده‌ها نفر از مدیران بنگاه‌های بزرگ و کوچک در حوزه‌های گوناگون به تهران آمد و ۳ روز بعد که از تهران رفت معلوم شد تفاهمنامه و توافقنامه‌هایی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با ایران منعقد کرده است.

رييس جمهور كره
dir="RTL">آیا این میزان قرارداد و دادن خط اعتباری نزدیك به ۲۵ میلیارد دلار می‌تواند آرزوی برادران جنوبی برای تضعیف شمالی‌ها را به واسطه دور كردن ایران از پیونگ یانك محقق سازد.

خانم پارك در ۳ روز حضورش در تهران با مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور ایران دیدار و در جاهای مختلف حاضر شد تا شاهد عقد قراردادها باشد.

آن چونگ بوم، وزیر اقتصاد كره گفت: «ما انتظار بالایی از مشاركت شركت‌های كره‌ای در پروژه‌های مهم زیرساختی برای بازسازی اقتصاد ایران داریم. بدین منظور، ما تلاش خواهیم كرد تا اقدامات سازنده‌ای نظیر حمایت مالی را انجام دهیم.

بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال ۲۰۱۵ حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم‌ها، به چهار میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و ۳۵ میلیون دلار و صادرات به آن كشور ۲۵۰ میلیون دلار بود.

هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران و كره جنوبی

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر اینكه باید رقم مبادلات اقتصادی دو كشور را كه طی سال‌های اخیر كاهش یافته، در نخستین مرحله به ۱۸ میلیارد دلار و در برنامه‌ریزی میان مدت به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم، گفت: باید برای رسیدن به روابطی توسعه یافته و گسترش همكاری‌ها تلاش كنیم و با ایجاد تسهیلات، موانع و مشكلات را در این مسیر برطرف نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست هیات‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی؛ سفر «پارك گئون هی» به عنوان نخستین رییس‌جمهور كره جنوبی به ایران را آغاز تحركی جدید در روابط دو كشور برشمرد و گفت: روابط طولانی، تاریخی و دوستانه دو ملت یكی از پایه‌های مهم برای توسعه مناسبات است. رییس‌جمهوری با اشاره به اینكه ایران و كره جنوبی در روابط ۵۴ ساله خود، هیچگاه مشكلی با هم نداشته‌اند، گفت: این سفر نیز موجب گسترش هر چه بیشتر مناسبات همه‌جانبه تهران – سئول خواهد شد.


۱۹ سند همكاری تهران و سئول

اسناد و یادداشت تفاهم‌های همكاری بین تهران و سئول روز دوشنبه در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی و خانم پارك گئون هی روسای جمهور ایران و كره جنوبی، توسط مسوولان و مقام‌های عالیرتبه دو كشور به امضا رسید. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری كره جنوبی در جریان سفر «پارك گئون هی» رییس‌جمهوری كره جنوبی به تهران، نوزده سند همكاری برای توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات دو كشور امضا كردند.

«موافقتنامه حمل و نقل دریایی یادداشت تفاهم چارچوب همكاری در زمینه حمل و نقل و امور زیربنایی»، «یادداشت تفاهم همكاری‌های نفت، گاز طبیعی، پالایشگاه و پتروشیمی»، «یادداشت تفاهم درباره همكاری در زمینه منابع آب»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه توسعه انرژی الكتریكی و صنایع جدید انرژی»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه علوم و تكنولوژی»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه آموزش عالی»، «یادداشت تفاهم همكاری اعلام سال ۲۰۱۷ به عنوان سال فرهنگی و تاسیس مركز فرهنگی كره در تهران و مركز فرهنگی ایران در سئول»، «سند برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی دولت جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همكاری توسعه بنادر»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و علوم پزشكی»، «یادداشت تفاهم همكاری وزارت بهداشت و آموزش پزشكی و وزارت بهداشت و رفاه كره جنوبی و بانك صادرات و واردات كره جنوبی»، «معاهده معاضدت حقوقی دوجانبه در امور كیفری»، «معاهده استرداد مجرمین»، «یادداشت تفاهم همكاری میان وزارت امور اقتصاد و دارایی و شركت بیمه تجاری كره جنوبی»، «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه تكنولوژی‌های فرهنگی و صنایع خلاق»، «چارچوب توافق همكاری»، «توافقنامه همكاری و كمك‌های اداری دوجانبه در امور گمركی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری كره»، اسنادی بود كه برای ایجاد تحرك جدید در روابط دو كشور به امضا رسید.


آغاز همكاری بانكی ایران و كرهجنوبی

تفاهمنامه همكاری بین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و بانك كی.‌دی .‌بی (KDB) كره جنوبی به امضای غلامرضا كامیاب معاون ارزی بانك مركزی و «لی دانگ ژئول» مدیرعامل این بانك كره‌ای رسید. غلامعلی كامیاب، امضای این تفاهمنامه را زمینه‌ای برای گسترش همكاری‌های بانكی دو كشور دانست و گفت: مقام‌های ایران و كره جنوبی در تلاشند تجارت بین دو كشور را توسعه دهند. وی افزود: یكی از ضروریات توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد و افزایش روابط كارگزاری بین بانك‌های ایرانی و كره‌ای است. معاون ارزی بانك مركزی، با اشاره به گسترش روابط ایران با كشورهای شرقی، گفت: در زمان تحریم، روابط تجاری ما با كشورهای شرقی توسعه یافت و این سیاست را بویژه با كشورهایی كه در زمان تحریم همكاری خوبی با كشورمان داشتند، ادامه خواهیم داد.

«لی دانگ ژئول» نیز در این دیدار، امضای تفاهمنامه را قدمی مثبت برای توسعه همكاری‌ها بین بانك مركزی ایران و بانك كی.‌دی.‌بی KDB كره‌جنوبی دانست و گفت: بانك ما برای سرمایه‌گذاری و كمك به توسعه صنعتی در ایران اعلام آمادگی می‌كند. در حال حاضر با چهار بانك ایرانی ارتباطاتی داریم و امیدواریم برای رسیدن ایران به رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی یاری رسان باشیم.

مدیرعامل بانك KDB افزود: این بانك همه تلاش خود را برای برقراری روابط سازنده و استوار با بانك مركزی ایران به كار می‌گیرد و امضای این تفاهمنامه، آغاز راه است.

بانك توسعه كره جنوبی (KDB) در سال ۱۹۵۴ با هدف عرضه و مدیریت سرمایه صنعتی تاسیس شده تا به توسعه صنایع كره و اقتصاد ملی كمك كند. این بانك ۱۰۰ درصد دولتی بوده و مدیرعامل آن توسط رییس‌جمهوری كره تعیین می‌شود. KDB نقش مهمی در تامین مالی طرح‌ها در خارج از كشور و عرضه سرمایه صنعتی برای بانك‌ها و شركت‌های داخلی كره دارد.


خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات كره جنوبی از اختصاص خط اعتباری پنج میلیارد دلاری دولت این كشور برای اجرای طرح‌های خاص در ایران خبر داد. «كیم یونگ هاك» در مراسم انعقاد تفاهمنامه صندوق ضمانت صادرات ایران و كره جنوبی گفت: صندوق ضمانت صادرات كره ۶/۱ میلیارد دلار ریسك صادرات به ایران را تحت پوشش قرار داده كه این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۸۰۰ میلیون دلار تقلیل یافته است و اكنون انتظار می‌رود با توجه به تمایل شركت‌های كره‌ای به حضور مجدد در بازار ایران، این رقم به بیش از دو میلیارد دلار برسد.
وی با بیان اینكه دولت كره جنوبی در نظر دارد خط اعتباری پنج میلیارد دلاری با كوشش صندوق ضمانت صادرات كره جنوبی را در اختیار ایران قرار دهد، تصریح كرد: این خط اعتباری برای اجرای طرح‌های خاصی كه دولت كره دنبال می‌كند، اختصاص خواهد یافت. سید كمال سیدعلی نیز در این مراسم گفت: تعهدات موسسه‌های اعتبار صادراتی در قبال ایران پیش از تحریم‌ها حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده كه این بدهی در حال حاضر به ۴ میلیارد دلار كاهش یافته و بر این اساس ایران بخش عمده‌ای از این بدهی را بازپرداخت كرده، ضمن اینكه مبالغ اندك معوق شده نیز به دلیل مسدود بودن كانال‌های بانكی از طرف كشورهای اعتباردهنده بوده است.


۴ برابر شدن فروش نفت ایران به كره جنوبی

همزمان با افزایش ۴ برابری فروش نفت ایران به كره جنوبی، وزیران نفت و انرژی دو كشور تفاهمنامه راهبرد بلندمدت همكاری در زمینه نفت و گاز را امضا كردند. وزیر نفت ایران و «جوهیونگ هوان» وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی كره جنوبی سومین یادداشت تفاهم همكاری میان دو كشور را در حضور روسای جمهور دو كشور درباره راهبرد بلندمدت همكاری دو طرف امضا كردند.

بیژن زنگنه پس از دیدار با «كانگ هو این» وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل كره جنوبی در جمع خبرنگاران درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به كره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها، گفته است: فروش نفت و میعانات گازی ایران به كره جنوبی با ٣٠٠ هزار بشكه افزایش در روز به ٤٠٠ هزار بشكه رسیده است.
این عضو كابینه دولت با تاكید براینكه حجم صادرات نفت ایران پیش از لغو تحریم‌ها یكصدهزار بشكه در روز بود، تصریح كرده است: كره جنوبی كه از مشتریان سنتی نفت خام ایران است پس از لغو تحریم‌ها میزان برداشت نفت خام و میعانات گازی خود را از ١٠٠ هزار بشكه در روز به ٤٠٠ هزار بشكه در روز رسانده است. زنگنه همچنین در تشریح امضای یادداشت تفاهم با وزیر انرژی كره جنوبی، بیان كرده است: ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (كه اتان و مولكول‌های سنگین‌تر را به عنوان خوراك پتروشیمی جدا می‌كند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسك از طرح‌های مورد علاقه كره‌ای‌ها هستند.


تفاهم ورود تجهیزات كره جنوبی

شركت ملی گاز ایران و گروه اس كی تلكوم كره جنوبی با هدف ساخت كنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند یادداشت تفاهم همكاری امضا كردند. این تفاهمنامه همكاری، میان حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شركت ملی گاز ایران، عزیزا... رمضانی، مدیر امور بین‌المللی شركت ملی گاز ایران و «جنگ دونگ هیان» مدیرعامل و «جنگ جون یو» رییس بخش نفت، گاز و انرژی گروه اس كی تلكوم امضا شد.

«جنگ دونگ هیان» مدیرعامل گروه اس كی تلكوم هم در این مراسم با تاكید بر اینكه شركت متبوعش به عنوان یكی از شركت‌های بزرگ دنیا در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری و كنتورهای هوشمند فعالیت می‌كند، تصریح كرد: اس كی تلكوم، دومین شركت بزرگ جهان در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری است، دقت محصولات این شركت در حوزه ‌اندازه‌گیری بیش از ٩٨ درصد بوده و از سوی آزمایشگاه‌های بین‌المللی «صلاحیت عالی» دارد. «جنگ جون یو» رییس بخش نفت، گاز و انرژی گروه اس كی تلكوم هم در این مراسم اظهار داشت: این گروه دارای بخش‌های مختلفی است و نخستین شركت بزرگ جهان در حوزه‌ای سی تی و دومین شركت بزرگ جهان در زمینه ساخت «سیمولاتور» است. به گفته این مقام كره جنوبی، این شركت مشتری نفت و میعانات گازی ایران بوده و طی سال‌های گذشته همكاری خوبی با شركت ملی نفت ایران داشته است.


ساخت خط انتقال برق

شركت‌های توانیر ایران و «كپكو» كره جنوبی تفاهمنامه‌ای برای ساخت خطوط انتقال برق و اجرای طرح‌های كاهش تلفات انرژی امضا كردند. همزمان با آغاز مذاكرات با شركت هیوندایی برای ساخت یك نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، تفاهمنامه دیگری بین شركت‌های توانیر ایران و كپكو كره جنوبی برای ساخت خطوط انتقال برق و اجرای طرح‌های كاهش تلفات انرژی امضا ‌شد.

«چو» مدیرعامل شركت كپكو در دیدار و گفت‌وگو با آرش كردی مدیرعامل توانیر با استقبال از مشاركت با ایران در صنایع برق و انرژی، گفت: شركت‌های كره جنوبی آماده مشاركت و سرمایه‌گذاری در صنایع برق ایران هستند. آرش كردی مدیرعامل شركت توانیر هم در دیدار با مدیرعامل شركت كپكو كره جنوبی از امضای تفاهمنامه برقی با این شركت با سه محور همكاری مشترك خبر داد و افزود: كاهش تلفات برق، هوشمندسازی شبكه برق و احداث خطوط ۷۶۵ كیلو ولت انتقال برق از مهم‌ترین محورهای امضای تفاهمنامه برقی با شركت كره جنوبی خواهد بود.


واگن كره‌ای‌ها در ایران

با افزایش توان شركت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی پس از لغو تحریم‌ها در بالابردن ارتباط خود با طرف‌های خارجی برای ارتقای صف استاندارد ناوگان به نظر می‌رسد مذاكرات وزارت راه و شهرسازی با كشورهای خارجی در این حوزه به نتایج جدیدی رسیده است؛ نتایجی كه به نظر می‌رسد این‌بار در مذاكره با كره‌ای‌ها قطعی شده است. طبق اعلام شركت راه‌آهن، ایران خود را آماده می‌كند تا با طراحی روش‌های مختلف مالی نسبت به نوسازی ناوگان ریلی اقدام كند.

دستورالعمل راه‌آهن برای خروج واگن‌های ۵۵ ساله در سال قبل و واگن‌های ۴۵ ساله در سال جاری از خط سیر نشان از آغاز به كار روندی دارد كه نتیجه آن جابه‌جایی ناوگان قدیمی با واگن‌های جدید است. اعلام مدیرعامل راه‌آهن مبنی بر اینكه در ازای تمام واگن‌های خارج شده از ناوگان واگن‌های جدید وارد خواهد شد، نشان از آن دارد كه شركت‌های ریلی برای آینده برنامه‌ریزی‌های منظمی داشته‌اند.

این مسائل در حالی مطرح می‌شود كه در طول سال‌های گذشته چند شركت واگن‌ساز داخلی به دلیل محدودیت قابل توجه سفارش‌ها و نرسیدن منابع مالی یا در مرز تعطیلی قرار گرفتند یا با توان بسیار پایین كار خود را ادامه دادند و از این‌رو این بخش از اقتصاد كشور خود را آماده كرده تا پس از لغو تحریم‌ها بتواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد. با وجود این آمادگی مذاكره اخیر ایران با هیات كره جنوبی كه به تهران سفر كردند به عقد قرار‌داد برای ساخت ۴۵۰ واگن جدید منجر شده كه بناست در آینده نزدیك اتفاق افتد.


تفاهمنامه همكاری در تامین اجتماعی

به گزارش ساعت ۲۴، تفاهمنامه همكاری در زمینه هوشمندسازی اطلاعات درمانی بین بیمارستان‌های تامین اجتماعی ایران و كره جنوبی در حاشیه دیدار وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با «چانگ چین یوب» وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی كره امضا شد.

این تفاهمنامه را «تقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و «سوهن میونگ سی» قائم مقام وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی كره جنوبی، در محل وزارت تعاون امضا كردند. علی ربیعی وزیرتعاون، كار و رفاه اجتماعی در این دیدار گفت: ایران و كره جنوبی می‌توانند در بخش‌های كار و تامین اجتماعی با یكدیگر همكاری كنند. وی با تاكید بر اینكه امضای تفاهمنامه سبب گستردگی روابط دو كشور می‌شود، افزود: پیشرفت كره جنوبی برای ما خشنود‌كننده است.

وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی كره جنوبی نیز در این دیدار گفت: دو كشور ایران و كره جنوبی از سال ۱۹۶۳ همكاری خوبی را با یكدیگر داشته‌اند. چانگ چین یوب، افزود: امضای این تفاهمنامه بین دو سازمان ایران و كره جنوبی سبب خواهد شد كه دو كشور بتوانند همكاری‌های خود را در آینده افزایش دهند.
وی با یادآوری اینكه بیمه سلامت از ۱۷ سال پیش در كره جنوبی اجرایی شده است، گفت: با اینكه سازمان‌های بیمه‌گر در كره جنوبی مقاومت می‌كردند اما از سال ۲۰۰۰ میلادی بیمه در كشور كره یكپارچه شد.

درحوزه فناوری‌های فرهنگی

تفاهمنامه همكاری در حوزه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اسلامی ایران و «یون بیونگ سه» وزیر خارجه كره جنوبی امضا شد. در این تفاهمنامه دو طرف بر تشویق و ترغیب همكاری در فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق بر پایه تساوی، عمل متقابل و منافع دوجانبه و مطابق قوانین مربوطه طرف‌ها، توافق كردند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران و وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری جمهوری كره جنوبی نیز ضمن ابراز تمایل به ترغیب و رشد و توسعه دوجانبه از طریق تبادلات و همكاری در حوزه فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق، تفاهمنامه‌ای امضا كردند.


همكاری‌های شیلاتی

«محمود حجتی» وزیر جهادكشاورزی ایران و «یونگ بیونگ سه» وزیر امور خارجه كره جنوبی یادداشت تفاهم همكاری‌های شیلاتی در زمینه‌های تبادل تكنولوژی، مدیریت ذخایر، تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های مشترك را در حضور رییسان جمهوری دو كشور در كاخ سعدآباد تهران امضا كردند. به موجب این سند، روابط و همكاری‌های ایران و كره جنوبی در بخش شیلات، به ویژه در حوزه‌های تبادل تكنولوژی، مدیریت ذخایر، تحقیقات، سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های مشترك گسترش می‌یابد. همچنین یادداشت تفاهم همكاری‌های ایران و كره جنوبی در زمینه جنگلداری نیز بعدازظهر امروز بین طرفین امضا خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها