رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 160863

از هر دو نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه یك نفر كار پیدا نمی‌كند

وحشت از این همه بیکاری توجیه دارد

ساعت ۲۴- جوان تحصیلکرده‌ای که ۲۵ سال را پشت سر گذاشته و برای خود غرور دارد و نمی‌خواهد پول توجیبی و خرید یک قهوه در یک کافی شاپ را از پدر و مادر یا برادر و فامیل بگیرد، باید کار کند، اما متاسفانه بازار کار آنها در ایران بسیار خراب است.

دانشجويان
dir="RTL">این سیل بیكاران كه شمار آنها هر سال افزایش می‌یابد می‌توانند هر رخداد ناشناس را پدیدار سازند و وحشت از این همه بیكاری این قشر توجیه دارد. آمارهایی كه وزارت امور اقتصادی و دارایی از بیكاران فارغ‌التحصیل ارایه داده است نشان می دهد نزدیك به ۵۵ درصد از آنها در صورت ادامه روند فعلی اقتصاد نمی‌توانند كار پیدا كنند.

در این گزارش آمده است با توجه به اهمیت و ارتباط تنگاتنگ وضعیت اشتغال با دیگر مولفه‌های اقتصادی نظیر سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و همچنین مولفه‌های اجتماعی نظیر جرایم و مولفه‌های آموزشی و فرهنگی، اطلاع از روند آتی شاخص‌های بازار كار امری ضروری است.

مطابق با محاسبه نرخ رشد ۱۰ ساله، جمعیت فعال كشور (عرضه نیروی كار) طی سال‌های ۱۴۰۴ – ۱۳۹۴ از ۲۴ به ۲۶.۶ میلیون نفر و جمعیت شاغل (تقاضای نیروی كار) از ۲۱.۵ به ۲۳.۷ میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین در طی این ۱۰ سال، عرضه نیروی كار بیش از ۲.۶ میلیون نفر و تقاضای نیروی كار حدود ۲.۲میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

بررسی وضعیت بیكاری نشان می‌دهد كه با عنایت به جمعیت شاغل و فعال طی این ۱۰ سال، جمعیت بیكار به طور متوسط با ۱.۸۳ درصد افزایش از ۲.۵ به ۲.۹ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

نرخ بیكاری

با فرض ادامه روند موجود اقتصاد كشور در ۱۰ سال گذشته، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص عرضه و تقاضای نیروی كار طی سال‌های ۱۴۰۴ – ۱۳۹۴، نرخ بیكاری با روند افزایش از ۱۰.۶ به ۱۱.۵ درصد رسیده و متوسط نرخ بیكاری در این دوره برابر ۱۱.۱ درصد پیش‌بینی می‌گردد.

به گزارش ساعت ۲۴، بررسی شاخص نرخ بیكاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله طی سال‌های ۱۴۰۴-۱۳۹۴ حاكی از آن است كه در این سال‌ها نرخ بیكاری جوانان روند افزایش خواهد داشت. به طوری كه از ۲۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۲۷.۴ در سال ۱۴۰۴ می‌رسد. همچنین نرخ متوسط بیكاری جوانان طی دوره مورد بررسی ۲۶.۴ درصد پیش‌بینی می‌گردد.

شایان ذكر است هك طی سال‌های ۱۴۰۴ – ۱۳۹۴ شاخص نرخ بیكاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله همواره بیش از ۲ برابر نرخ بیكاری كل كشور خواهد بود كه همچنان گواه از بحران بیكاری برای جوانان و عدم توانایی اقتصاد در جذب جوانان به بازار كار است.

بیكاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

چنانچه وضعیت اقتصاد كشور بر اساس روند ۱۰ سال گذشته ادامه یابد پیش‌بینی وضعیت بازار كار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی دوره ۱۰ ساله نشان می‌دهد كه سهم بیكاری این قشر از جامعه بیكاران كه در سال ۱۳۹۴ معادل ۴۳.۵ درصد بوده، اگر روند گذشته ادامه یابد این رقم با افزایش چشمگیری به ۵۴.۴ درصد در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید. این امر نشان می‌دهد اگر سیاست‌های مقتضی اتخاذ نشود بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌های آتی بیكار خواهند ماند. لذا اتخاذ سیاست‌های مناسب در این زمینه ضروری است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها