رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 167610

استرس دارید؟ نقاشی بکشید!

ساعت ۲۴-اگر احساس می کنید استرس دارد، نقاشی بکشید. پژوهش های جدید نشان می دهند فارغ از سطح توانایی های فرد در نقاشی کردن، این کار به او کمک می کند سطح استرس خود را پایین بیاورد.

نقاشی
به گزارش ساعت ۲۴، نتایج پژوهش های جدیدی که در نشریه آرت تراپی منتشر شده است نشان می دهد تنها ۴۵ دقیقه پس از انجام فعالیت های هنری ای مانند نقاشی و یا درست کردن مدل های سفالی، سطح هورمون کورتیزول در بدن کاهش پیدا می کند. کورتیزول را بسیاری به عنوان «هورمون استرس» می شناسند. این هورمون در غدد فوق کلیوی تولید می شود و در پاسخ به استرس، میزان ترشح آن افزایش پیدا می کند و بنابراین هرچه سطح این هورمون در بدن فردی بالاتر باشد، او استرس بیشتری را تجربه می کند.

پژوهش های قبلی هم به پتانسیل کاهنده استرس هنر اشاره داشته اند. به عنوان مثال، پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان می داد فعالیت هایی که واجد خلاقیت هستند، چه در قالب نقاشی، نویسندگی و یا ساخت موسیقی می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و حال فرد را بهتر کند.

گیریجا کایمال، استادیار هنر درمانی در دانشگاه درکسل واقع در فیلادلفیا و همکاران او به دنبال درک بهتری از ساز و کارهای بیولوژیکی ای هستند که این یافته ها در بر دارند.

فعالیت هنری کورتیزول را در بدن ۷۵ درصد از افراد کاهش داد

به گزارش ساعت ۲۴، این پژوهشگران برای پژوهش خود از ۳۹ فرد بالغ در سنین ۱۸ تا ۵۹ سال استفاده کردند و از آنها خواستند برای مدت ۴۵ دقیقه به فعالیت هنری مشغول شوند. به این افراد حق انتخاب از میان انواع گوناگونی از ملزومات هنری داده شده بود، مانند خاک سفال، ماژیک، کاغذ و غیره و به آنها گفته شده بود که می توانند از این ملزومات برای خلق هر آنچه که می خواهند استفاده کنند. تقریباً نیمی از این افراد گفته بودند تجربه کمی در کار هنری دارند.

بعد از انجام فعالیت هنری، پژوهشگران نمونه بزاق شرکت کنندگان را جمع کردند و از آن برای سنجش سطح هورمون کورتیزول در بدن آنها استفاده کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که در ۷۵ درصد از شرکت کنندگان، سطح کورتیزول بعد از انجام فعالیت هنری کاهش پیدا کرده است و این به معنی کاهش استرس در آنها است. نتایج همچنین نشان می داد که این موضوع ارتباطی به تجربه فعالیت هنری در افراد ندارد.

کایمال می گوید این نتایج خود آنها را هم شگفت زده کرده است. «این نتایج عجیب نیستند چرا که ایده اصلی هنردرمانی هم همین است که بتوانیم از هنر به عنوان درمان استفاده کنیم. اما من انتظار داشتم نتیجه دست کم برای آنهایی که تجربه قبلی در هنر داشته اند، بیش از سایرین باشد.»

جوان ترها شانس بیشتری دارند

سطح هورمون کورتیزول در ۲۵ درصد باقی مانده از افراد شرکت کننده در آزمایش افزایش پیدا کرده بود اما پژوهشگران می گویند این هم عجیب نیست، چرا که کورتیزول هورمونی است که وجود آن برای کارکرد بدن هم ضروری است.

کایمال می گوید:«به عنوان مثال، سطح کورتیزول در بدن ما در طول روز هم تغییر می کند. سطح این هورمون صبح ها در بالاترین میزان خود است، چرا که بدن ما باید عملاً انرژی مورد نیاز برای شروع فعالیت هایش را داشته باشد.»

به گزارش ساعت ۲۴، تیم پژوهشی به نتیجه دیگری هم رسید و آن هم یافتن شواهدی بود که نشان می داد شرکت کنندگان جوان تر احتمالاً پس از فعالیت هنری شاهد کاهش بیشتری در سطح کورتیزول خود خواهند بود تا افراد مسن تر.

کایمال می گوید این موضوع شاید به این دلیل باشد که افراد جوان همچنان به دنبال شناسایی راه هایی برای کاهش استرس خود هستند، حال آنکه مسن تر ها که تجربه زیسته بیشتری دارند، احتمالاً راه های بهتری برای کاهش استرس خود پیدا کرده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها