رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 168171

بهترین وزنه برداری جهان دوپینگی شد

ساعت 24- ایلیا ایلین قزاق معروفترین وزنه بردار جهان به علت آزمایش مثبت دوپینگ احتمالا دو مدال طلای خود در بازیهای المپیک 2008 و 2012 را از دست خواهد داد و فرصت حضور در بازیهای 2016 را نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدراسیون بین المللی وزنه برداری در هفته جاری در تفلیس تشکیل جلسه می دهد تا چالش های بوجود آمده در اثر استفاده از فناوری جدید در بررسی نمونه های خون و ادرار در دو المپیک گذشته را بررسی کند.

فدراسیون جهانی وزنه برداری تا روز دوشنبه مهلت داشت به کشورها اعلام کند که چه تعداد سهمیه را در بازیهای ریو 2016 از دست خواهند داد.


آتیلا آدامفی مدیرکل فدراسیون جهانی گفت: ما با همه فدراسیون ها تماس گرفته ایم و سهمیه های آنها را اعلام کرده ایم.


کشورهایی که آزمایش دوپینگ دستکم چهار وزنه بردار آنها در دوره دوساله انتخابی المپیک مثبت بوده است، یک سهمیه یا بیشتر از یک سهمیه المپیک ریو را از دست می دهند.


بلغارستان که آزمایش دوپینگ 11 وزنه بردار این کشور در سال گذشته مثبت اعلام شد، از حضور در بازیهای ریو محروم شده است. رومانی و قزاقستان هم هر کدام یک سهمیه از دست داده اند.


ایلیا ایلین از قزاقستان معروفترین وزنه بردار جهان، دو مدال طلای خود در بازیهای المپیک 2008 و 2012 را از دست می دهد. او همچنین فرصت حضور در المپیک ریو برای تصاحب مدال را نخواهد داشت.


آزمایش مجدد نمونه ایلین مربوط به المپیک 2012 لندن مثبت اعلام شده بود. روز دوشنبه اعلام شد که آزمایش دوپینگ او در بازیهای المپیک 2008 نیز مثبت بوده است.


ایلین که چندین رکورد جهانی و 400 هزار هوادار در شبکه های اجتماعی دارد، بخشی از موفقیت های ورزشی خود را به نوع تغذیه و خوردن گوشت اسب و اخیرا گیاهخواری نسبت داده است.


سایر موارد مثبت آزمایش دوپینگ که روز دوشنبه اعلام شد، شامل سه وزنه بردار است که قبلا به علت دوپینگ محروم شده اند. نورکان تایلان قهرمان المپیک 2004 در وزن 48 کیلوگرم است که آزمایش دوپینگ او در سال 2011 نیز مثبت اعلام و در نتیجه چهار سال محروم شد. مارینا شاینووا از روسیه و دارنده مدال نقره در وزن 58 کیلوگرم المپیک پکن ، در سال 2013 به مدت دو سال محروم شد. انتقام زایروف از آذربایجان به علت دو مورد آزمایش مثبت دوپینگ در سالهای 2013 و 2015 ،‌تا سال 2023 محروم شده است.


سه وزنه بردار دیگر قزاق که همگی زن هستند، هفته گذشته به علت مثبت بودن آزمایش دوپینگ آنها در سال 2012 به طور موقت محروم شدند.


قزاقستان در فهرست متخلفان رقابتهای قهرمانی 2015 جهان قرار دارد. حدود نیمی از وزنه برداران در این رقابتها آزمایش دوپینگ دادند که 24 مورد آن مثبت بود. معروف ترین متخلف آلکسی لوچف روس است که با جابجایی دو رکورد جهانی عنوانی قهرمان فوق سنگین جهان (به اضافه 105 کیلوگرم) را کسب کرد. او به مدت چهار سال محروم شده است.


در این میان انتظار می رود روسیه که سه وزنه بردار این کشور در المپیک لندن نقره گرفتند، با محرومیت رقبای خود صاحب مدال طلا شوند. الکساندر ایوانف در وزن 94 کیلوگرم مردان و دو ورزشکار زن در اوزان63 و 75 این سه وزنه بردار را تشکیل می دهند.


سیمون کولکی از لهستان عنوان قهرمانی 2008 را از ایلین می گیرد. کولکی خود در بازیهای 2004 به علت دوپینگ محروم شده بود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها