رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 183160

افشای نتایج رای گیری فوق محرمانه در سازمان ملل برای انتخاب دبیر کل بعدی

ساعت 24- روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گزارش داده است فقط چند دقیقه پس از آن که 15 کشور عضو بالاترین بدنه سازمان ملل آرای خود را در خصوص نامزدهای دبیر کلی ارائه دادند، جزئیات این رای گیری محرمانه به بیرون درز کرد.

آنتونیو گوترس
dir="RTL">در حالی که به نظر می رسد آنتونیو گوترس در یک قدمی صندلی دبیر کلی قرار گرفته، اما نامزدی او می تواند با مخالفت یکی از کشورهای دارای حق وتو روبرو شود

شرح عکس: آنتونیو گوترس در حال گفت و گو با خبرنگاران در مقر اصلی سازمان ملل متحد، نیویورک/آوریل 2016.

فرهاد فرجاد- نتایج رای گیری فوق سری در سازمان ملل برای انتخاب دبیر کل جدید، تقریبا بلافاصله به رسانه های اجتماعی درز پیدا کرد و به گفته منابع دیپلماتیک باعث خشم کشورهایی شد که به شکل مستقیم در رای گیری شرکت داده نشدند.

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گزارش داده است فقط چند دقیقه پس از آن که 15 کشور عضو بالاترین بدنه سازمان ملل آرای خود را در خصوص نامزدهای دبیر کلی ارائه دادند، جزئیات این رای گیری محرمانه به بیرون درز کرد.

آنچه بلافاصله مشخص شد، این بود که نخست وزیر سابق پرتغال، آنتونیو گوترس، با اختلاف زیاد نسبت به 10 رقیب دیگر خود پیشی گرفته است.

به گزارش ساعت 24، نتایج رای گیری نشان می دهد قدرت های بزرگ دنیا، و به شکل مشخص آمریکا و روسیه، هنوز بر سر یک گزینه واحد برای جانشینی بان کی مون به اجماع نظر نرسیده اند. دور دوم دبیر کلی بان کی مون، تا پایان سال جاری میلادی به پایان می رسد. با این نتایج، توافق اعضای شورای امنیت برای انتخاب یک نامزد واحد تا پایان ماه اکتبر – آنچه طبق برنامه باید انجام شود- با قطعیت روبرو نیست.

تردیدها و اختلاف نظرها ممکن است باعث شود تا در، تا لحظه آخر به روی یک کاندیدای غافلگیر کننده باز بماند؛ چنان چه بسیاری از اعضا، چشم به کریستالینا گئورگیوا دارند؛ اقتصاددان اهل بلغارستان که در حال حاضر به عنوان کمیسیونر اروپایی منابع انسانی و بودجه سازمان ملل خدمت می کند.

رای گیری روز جمعه، دومین رای گیری محرمانه و غیر رسمی اعضای شورای امنیت برای انتخاب جانشین بان کی مون بود. در این رای گیری، اعضای شورای امنیت نظر خود درباره کاندیداها را با سه گزینه "موافق"، "مخالف" و "بدون نظر" ارائه دادند. رای گیری به شکل ناشناس و بدون ذکر نام کشورهای رای دهنده انجام شد.

آنتونیو گوترس که بین سال های 1995 تا 2002 نخست وزیر پرتغال بوده و تا همین اواخر نیز به عنوان کمیسیونر عالی سازمان ملل برای پناهجویان خدمت می کرده، توانست 11 نظر "موافق" را به خود اختصاص دهد. دو عضو شورای امنیت، البته به گوترس نظر "مخالف" داشتند. اگر یکی از این کشورها عضو دائمی شورای امنیت باشد می تواند از حق وتوی خود علیه نامزدی گوترس استفاده کند.

یک دیپلمات غربی گفته است: "این بلاتکلیفی تا مدتی ادامه خواهد داشت. باید ببینیم این دو نظر مخالف، متعلق به کدام کشورهاست." به گفته این دیپلمات، در نخستین رای گیری محرمانه که ماه گذشته انجام شد هیچ یک از اعضای شورای امنیت با نامزدی گوترس مخالفتی نداشتند.

افشای نتایج رای گیری، به طور مشخص باعث رنجش کشورهایی شده که برای دبیر کلی سازمان ملل کاندیدا معرفی کرده بودند اما در شورای امنیت عضویت ندارند. آرژانتین که وزیر خارجه اش سوزانا مالکورا به شدت مورد حمایت آمریکاست، یکی از این کشورهاست که از نتایج رای گیری، نه از طریق کانال های معمول دیپلماتیک در نیویورک، که به وسیله پست های منتشر شده روی توییتر مطلع شده است.

همین ماجرا برای ایرنا باکووای بلغارستانی صدق می کند، کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل کرسی ندارد.

آنگونه که از نتایج رای گیری روز جمعه مشخص شده، به نظر می رسد تنش ها بین آمریکا و روسیه بر سر انتخاب دبیر کلی سازمان ملل، به هیچ وجه رو به کاهش نرفته است. مسکو تصریح کرده یک کاندیدای زن از اروپای شرقی را ترجیح می دهد. گمان می رود کاندیدای مطلوب روسیه، در حال حاضر خانم باکووا است. باکووا هم اکنون به عنوان دبیر کل یونسکو خدمت می کند.

در رای گیری روز جمعه، جایگاه دوم به ووک جرمیک رسید؛ یک دیپلمات اهل کشور صربستان. این که جایگاه اول و دوم رای گیری اخیر به کاندیداهای مرد تعلق یافته، می تواند برای ائتلاف گسترده ای از کشورها و گروه های مدافع حقوق زنان که خواستار انتخاب نخستین زن برای دبیر کلی سازمان ملل متحد هستند، ناامید کننده باشد. هم خانم مالکورا و هم خانم بوکووا آنقدر نظر "مخالف" دریافت کرده اند که نتوانند به پیشتازی در انتخاب نهایی امیدوار باشند.

در ابتدا، بسیاری از کشورها توافق کرده بودند که یک کاندیدای زن از اروپای شرقی گزینه ارجح تری است، اما در ادامه بعضی کشورهای غربی به شکلی فزاینده این موضع را مورد تاکید قرار دادند که صلاحیت و شایستگی های کاندیداها ملاک و معیار اصلی است، نه جنسیت و ملیت آنها.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها