رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 197200

رئوفیان:آیت‌الله هاشمی تمایل دارد به جامعه روحانیت بازگردد/احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی بالاست

ساعت 24- بازگشت روحانی به جامعه روحانیت احتمال حمایت اصولگرایان از او را بیشتر می‌کند.

ابولقاسم رئوفیان
عضو جبهه ایستادگی درباره زمزمه‌های بازگشت هاشمی رفسنجانی و روحانی به جلسات جامعه روحانیت، می‌گوید: در صورت تحقق این موضوع، احتمال حمایت اصولگراها از روحانی بیشتر خواهد شد.

سید ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه ایستادگی، در رابطه با گزینه‌های پیشروی اصولگرایان برای انتخابات 96 و احتمال حمایت از حسن روحانی،گفت: با توجه با اظهارات مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبنی بر اینکه از هاشمی رفسنجانی دعوت شود تا به شورای مرکزی جامعه روحانیت بازگردند و همچنین از سوی دیگر با توجه به اظهارات دیگر این سخنگو در مورد احتمال تغییر در زمان برگزاری جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت، می‌توان منتظر تغییراتی در عرصه سیاسی کشور بود.

وی افزود: این موضوع که شورای مرکزی جامعه روحانیت جلساتش روزهای سه شنبه برگزار می‌شود و جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نیز به ریاست حسن روحانی در همین روز انجام میشود، از سوی جامعه روحانیت در حال بررسی است تا جلسات شورای مرکزی در روزهای دیگری تشکیل شود که امکان حضور برای حسن روحانی فراهم شود.

دبیر کل حزب ایران زمین با اشاره به اینکه در صورت بروز این تغییرات 2 عضو جامعه روحانیت پس از مدت‌ها به شورای مرکزی بازخواهند گشت، اظهار کرد: البته این تمایل در آیت الله هاشمی و روحانی و همچنین جامعه روحانیت مبارز دیده می‌شود و امری دو سویه است. اگر آقای هاشمی که از ستون های انقلاب و شخصیت تأثیر گذاری هستند و همینوطر شخص آقای روحانی نیز به عنوان رئیس جمهور به جامعه روحانیت بازگردند به طور طبیعی در آرایش سیاسی از ناحیه اصولگرایان شاهد تحولاتی خواهیم بود.

او معتقد است که«این تصمیم در صورتی که اجرا شود، سبب به حاشیه رانده شدن تندروهای هر دو جناح خواهد شد. حسن عملیاتی شدن این تصمیم این است که فضای اعتدال در کشور حاکم خواهد شد و انتخاباتی به دور از حاشیه و تنش هایی که در گذشته داشتیم را در سال 96 خواهیم دید.در این صورت احتمال حمایت اصولگراها از آقای روحانی بیشتر خواهد شد.»

دبیر کل حزب ایران زمین در رابطه با این موضوع که چقدر احتمال دارد روحانی به جامعه روحانیت بازگردد، تشریح کرد:هر دو طرف تمایل به این موضوع دارند. هم روحانی تمایل دارد که به جامعه روحانیت بازگردد و هم در جامعه روحانیت مبارز اکثریت اعضا به رجعت آقای روحانی به جامعه روحانیت اظهار تمایل کرده اند.

وی افزود: قطعا وقتی سخنگوی جامعه روحانیت چنین اظهارنظرهایی دارد این برآیند تصمیم اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت است و این موضوع در مورد شخصی روحانی و حتی هاشمی رفسنجانی صدق میکند. حتی ممکن است جامعه روحانیت جلسات شورای مرکزیش را هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور هاشمی رفسنجانی انجام دهد.

رئوفیان در رابطه با مدل انتخاباتی مناسب انتخابات 96، گفت: سازو کاری که در انتخابات 94 مجلس و 92 ریاست جمهوری شاهد بودیم دیگر پاسخ نخواهد داد و قطعا در مورد نحوه تصمیم گیری و اینکه تصمیم‌گیری محوریت چه کسانی و با حضور چه گروه هایی انجام شود، باید با جدیت تجدید نظری صورت گیرد.

عضو جبهه ایستادگی در تشریح ضرورت های تجدید نظر در مدل انتخاباتی اصولگرایان برای سال 96، اظهار کرد:هر چند حضور افراد حقیقی در ائتلاف ها لازم است اما افراد حقیقی باید به عنوان صاحب یک رأی نقش داشته باشند، نه اینکه بحث سهم خواهی مطرح شود، به نحوی که احساس شود در یک دایره محدود و چند نفره تصمیم گیری صورت می‌گیرد و این تصمیم را به پای اصولگرایان بگذارند.

وی افزود: اینکه چند نفر بخواهند وارد این عرصه شوند که چه کسی رئیس جمهور شود، این شیوه جواب نمیدهد،به جای آنکه دنبال شخصیت های حقیقی اثرگذار بروند به دنبال احزاب و شخصیت های حقوقی باشند.گسترده شدن دایره تصمیم گیری حتما ضروری است و طبیعی است که حزبی که دارای شخصیت حقوقی است اگر تأثیر بیشتری ندارند،‌حداقل به اندازه همان شخصیت های حقیقی از جایگاه برخوردار بوده و در تصمیم گیری ها اثر گذار باشند.

رئوفیان همچنین در رابطه با احتمال حمایت اصولگرایان از گزینه‌های دیگری همچون احمدی ن‍ژاد گفت: همه این ها بستگی به روندی دارد که روحانی در زمان باقی مانده دولت یازدهم پیش میگیرد. اگر دولت یازدهم بتواند پاسخگو انتظارات رهبری و مردم باشند، خیلی از اصولگرایان با پرچم حمایت از روحانی وارد انتخابات خواهند شد.

او معتقد است که«اگر بحث حضور روحانی و هاشمی رفسنجانی در جامعه روحانیت اجرایی شود، این احتمال بیشتر خواهد شد اما این منافاتی با بررسی گزینه های دیگر ندارد. باید منتظر بمانیم که در فرصت باقی مانده دولت روحانی با چالش های پیشرو چگونه مواجه خواهد شد.اگر شرایط خوب پیش برود احتمال اینکه روحانی از جانب برخی از اصولگرایان به عنوان گزینه ریاست جمهوری مطرح باشد، زیاد است.»

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها