رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 200861

هدف نابودی صنعت قزل آلا ی رنگین کمان است

ساعت 24-ماهی قزل آلای رنگین کمان از خانواده آزاد ماهیان بوده، که جزء مهم ترین ماهیان سردآبی اقتصادی دنیا محسوب می شوند، و در نقاط مختلف جهان آن هم در آبهای بسیار تمیز و با کیفیت تولید شده و بخش مهمی از تولیدات آبزی پروری را از لحاظ کیفی به خود اختصاص داده است. اما در روزهای اخیر شاهد هجمه گسترده برخی ازافراد سود جو به صنعت ماهیان سردآبی بوده ایم.

پرورش قزل آلا
!--[if gte mso 9]>

مطالب عنوان شده نه نتها پایه و اساس علمی نداشته بلکه صرفا سبب گمراهی مصرف کنندگان در کشور می شود هرگاه تولید داخلی مورد حمله قرار گرفته است به دنبال آن قصد واردات کالای جایگزین بی کیفیت بوده است. لذا مطالب ذیل جهت آگاهی بیشتر مصرف کنندگان به صورت کاملاً علمی و برای روشن شدن واقعیت عنوان شده است.

ماهی قزل آلای رنگین کمان از خانواده آزاد ماهیان بوده، که جزء مهم ترین ماهیان سردآبی اقتصادی دنیا محسوب می شوند، و در نقاط مختلف جهان آن هم در آبهای بسیار تمیز و با کیفیت تولید شده و بخش مهمی از تولیدات آبزی پروری را از لحاظ کیفی به خود اختصاص داده است.

به گزارش ساعت 24،بر اساس تحقیقاتی که برای نخستین بار در شیراز بر روی 30 نوع ماهی های کشور صورت گرفت ماهی قزل آلا بیشترین میزان امگا سه و اسید چرب سودمند، پروتئین مناسب ، ویتامین‌های A، B وC و آهن را دارامی باشد همچنین یادآور می شود بر اساس تحقیقات انجام شده در جهان، ماهی‌هایی که در آب‌های سرد و جود دارند، بیشتر از آب‌های گرم حاوی امگا سه هستند(مسئول مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز).

دلیل استفاده از رنگدانه های طبیعی در جیره غذایی برخی ماهیها:

ماهی ها معمولا قادر به سنتز کارتنوئید موررد نیاز برای ایجاد رنگ مناسب در خود نیستند و باید به همراه خوراک رنگ دانه های طبیعی به خوراک ماهی اضافه گردند(Gourveia et al.,2003 ). کاروتنئیدها یک آنتی اکسیدان قوی وماده ضد سرطان و پیش ساز ویتامین A در بدن انسان هستند. امروزه از کارتنوئیدهای مثل آستاگزانتن برای ایجاد رنگ و افزایش کیفیت لاشه در انواع آبزیان استفاده می گردد اکثر تولید کنندگان آزاد ماهی در اروپا از این ماده که یک رنگدانه طبیعی و آنتی اکسیدان قوی است استفاده می کنند ((Torrissen et al .,1998 .

ترکیبات آستاگزانتین به عنوان مواد رنگ دانه ای طبیعی دارای اثرات منفی نمی باشند و بکارگیری آنها در صنعت آبزی پرورری مجاز تلقی شده است (ِِِFDA ).

همچنین به گزارش واحد بین‌الملل فودکلینیک؛ آستاگزانتین که رنگدانه ای متعلق به خانواده گزانتوفیل ها می باشد، مشتقات اکسیژن دار از کاروتنوئیدها می باشند که عموما در گیاهان از لیکوپن سنتز می گردند. این ماده یکی از رنگدانه های اصلی موجود در سخت پوستان، ماهیان آزاد و سایر موجودات دریایی می باشند که باعث ایجاد رنگ نارنجی مایل به قرمز در آنها می گردند. بعلاوه یکی از مهم ترین خواص آستاگزانتین، خواص آنتی اکسیدانی آن است که در این مورد از بتاکاروتن و آلفا توکوفرول پیشی گرفته است. لذا با توجه به فعالیت آنتی اکسیدانی برجسته آن، این رنگدانه پتانسیل فوق العاده ای در حفاظت از انسان در برابر طیف گسترده ای از بیماری ها مانند مشکلات قلبی و عروقی، انواع مختلف سرطان ها و برخی از بیماریهای سیستم ایمنی دارا می باشد. از این رو در سال های اخیر توجه ویژه ای به این ماده حیرت انگیز که عموماابر آنتی اکسیداننیز لقب گرفته است، شده و تحقیقات زیادی در زمینه تولید و مطالعه خواص و مکانیسم اثر آن ها در مقابل بیماری ها انجام گرفته یا در حال انجام است.

در پایان با توجه به نظارتهای سازمان غذا و دارو ، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی کشور می توان عنوان نمود که ماهی قزل آلا ی رنگین کمان یکی از سالمترین و مقوی ترین ماهی های تولید شده در کشور است.

دکتر عمار صالحی فارسانی /دارای برد تخصصی شیلات( گرایش تغذیه )

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها