رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 204689

توصیه‌های جدید آمریکا در خصوص تحریم‌های ایران

ساعت 24-وکلا و مقام‌های سابق فعال در زمینه تحریم روز دوشنبه اعلام کردند که دولت اوباما توصیه‌ها و راهنمایی‌های جدیدی را در خصوص تحریم‌های ایران به بانک‌های خارجی که قصد همکاری با تهران دارند، ارائه کرده است.

تحریم‌های ایران.jpg
style="text-align:justify">به گزارش رویترز، وکلا و مقامهای سابق فعال در زمینه تحریمها تاکید کردند: توصیه ها و راهنمایی های جدید دولت اوباما به بانکهای خارجی که از انجام مبادلات بر اساس دلار آمریکا با ایران نگران بوده اند، اطمینان خواهد داد که با مجازات های واشنگتن روبرو نخواهند شد.

این راهنمایی ها و توصیه های جدید پس از ماه ها اعتراض ایران مطرح شده است، تهران تاکید کرده است که تحریمهای باقی مانده آمریکا موجب ترس و واهمه شرکای تجاری و بانکهای خارجی برای همکاری با ایران شده است.

این توصیه ها که از سوی دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده، به طور روشن اعلام می کند که بانکهای غیر آمریکایی می توانند مبادلات مالی و ارزی با دلار آمریکا با ایران داشته باشند ، در واقع این امکان فراهم می شود که این گونه مبادلات نیازی به انجام شدن از طریق موسسات مالی در آمریکا نخواهد داشت.

گرچه توافق هسته ای سال گذشته از نظر فنی امکان مبادلات تجاری بین المللی با ایران را فراهم می کند ولی بسیاری از بانکها از انجام معامله و همکاری با ایران خودداری می کنند چرا که از نقض ناخواسته تحریمهای آمریکا به شدت نگران هستند.

ملوین شووچتر وکیل فعال در زمینه تحریمها در این باره گفت: به عنوان مثال بسیاری از مدیران بر این باورند که مبادلات دلاری به نوعی از طریق یک بانک آمریکایی انجام می شود و این مساله در نهایت نقض تحریمهای آمریکا به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: من به طور کلی به افراد توصیه کرده بودم که از انجام مبادلات دلاری با ایران خودداری کنند. ولی اینجا به بانکها چراغ سبزی نشان داده می شود که تا زمانی که مبادلات دلاری تاثیری بر رویکرد انتقادآمیز آمریکا از دولت ایران نداشته باشد، این مبادلات می تواند انجام شود.

دیوید مورتلوک مقام سابق کاخ سفید در امور تحریمها گفت: این دستور العمل ها احتمالا سردرگمی مربوط به انجام معاملات دلاری با ایران را تا حد زیادی روشن و شفاف خواهد کرد. دولت آمریکا قصد دارد با روشن کردن ابعاد مبادلات ارزی دلاری با ایران، توافق هسته ای را حفظ کند. این یک نشانه از سوی وزارت خزانه داری آمریکا بوده که نشان می دهد انها می خواهند مفید باشند.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا نیز تاکید کرد: تغییرات اعلام شده با هدف روشن شدن ابعاد و دامنه لغو تحریمها در چارچوب توافق هسته ای بوده و به هیچ وجه کاهش بیشتر تحریمها علیه ایران به شمار نمی رود.

ولی حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد ایران روز دوشنبه گفت: تهران دستورالعمل های جدید را برای از بین بردن موانع انجام فعالیت های تجاری کافی نمی داند. تغییرات ایجاد شده هنوز شک و تردیدهایی را برای بانکها باقی گذاشته است.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها