رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 205678

مداحان باید موسیقی درونی کلمه‌ها را بشناسند

ساعت24-محمدعلی بهمنی گفت: اغلب مداحان، اشعار خود را یکنواخت می‌خوانند و تنها تلاش می‌کنند تا از مخاطبانشان اشک بگیرند. در حالی که معتقدم باید موسیقی درونی کلمه‌ها را بشناسند.

an style="font-size:12px"> محمدعلی بهمنی، شاعر غزل‌سرای کشور، با بیان اینکه در شکل غزل و مثنوی آثار عاشورایی خوبی خلق شده است، اظهار کرد: در گذشته و در ادبیات معاصر اشعار عاشورایی بسیاری سروده شده که خیلی از این اشعار به شکل غزل بوده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله اینجاست که کسی که ملودی برای این اشعار تنظیم می کند و یا مداحی می‌کند، شایستگی درون کلمه را حس کند. کلمات موسیقی دارند و اگر خلاف آن موسیقی خوانده شوند، دلنشینی خود را از دست می‌دهند. اگر مداحی، دو غزل عاشورایی را با یک صوت بخواند، در حق یکی از آن‌ها بی رحمی کرده است.
بهمنی با تاکید بر اینکه مداحانی که کلمات اشعار عاشورایی را به درستی بخوانند، کم هستند، عنوان کرد: اغلب مداحان، اشعار خود را یکنواخت می‌خوانند و تنها تلاش می کنند تا از مخاطبانشان اشک بگیرند. عشق کربلا را آفریده است و به همین دلیل هم تاکید دارم که مداحان باید موسیقی درونی کلمه‌ها را بشناسند.
این شاعر کشور خاطرنشان کرد: مداحان باید هم شناخت ادبی صحیح و کاملی داشته باشند و هم فرهنگ و تاریخ عاشورا را به درستی بشناسند و تنها به توانایی خود در خواندن اکتفا نکنند.
وی در معرفی آثار عاشورایی خواندنی نیز گفت: اشعار عاشورایی سعید بیابانکی از جمله آثار خوبی است که علاقه‌مندان می‌توانند به سراغ آن بروند. مجموعه های عاشورایی مانند «نامه‌های کوفی» از جمله آثار با ارزش این شاعر هستند و در این مجموعه ها اشعار عاشورایی خواندنی وجود دارد.
محمدعلی بهمنی (زادهٔ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در دزفول)، شاعر و غزل‌سرای ایرانی است. بسیاری بر این عقیده‌اند که غزل‌های او وام‌دار سبک و سیاق نیما یوشیج است. نخستین شعر بهمنی در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، به چاپ رسید.
محمدعلی بهمنی از ترانه‌سرایان انقلاب اسلامی به شمار می‌رود،‌ شعرهای او سرشار از مضامین عاشقانه،‌ اجتماعی و مذهبی است،‌ در شعرهای مذهبی بهمنی عاشورا تجلی دیگری دارد و در واژه واژه آن می‌توان مفهوم عاشورا را به نظاره نشست.
ایسنا
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها